Hier is een uitgebreide les voor Week 2 van het lesplan, getiteld “I Am Because We Are – De Filosofie van Ubuntu.”
Week 2: I Am Because We Are – De Filosofie van Ubuntu
Leerdoelen:
- Begrijpen wat de filosofie van Ubuntu inhoudt.
- Reflecteren over de betekenis van “I Am Because We Are” in persoonlijke context.
- Identificeren van voorbeelden van Ubuntu in de wereldgeschiedenis en hedendaagse samenlevingen.
Lesduur: 180 tot 240 minuten (3 tot 4 uur)
Lesmateriaal:
- Aantekeningenbord of digitaal presentatiemiddel.
- Een verscheidenheid aan bronnen en afbeeldingen om voorbeelden van Ubuntu te illustreren.
Lesverloop:
Deel 1 – Inleiding tot Ubuntu Filosofie (45 minuten)
- Welkom en Terugblik (5 minuten):
- Begin de les met een warm welkom en een kort terugblik op wat de leerlingen in Week 1 hebben geleerd over Ubuntu. Vraag hen om enkele kernpunten te delen.
- Inleiding tot het Onderwerp (10 minuten):
- Leg uit dat deze week de focus zal liggen op de filosofie van Ubuntu, die diep geworteld is in Afrikaanse culturen en waarden. Bespreek kort dat Ubuntu draait om onderlinge verbondenheid en zorg voor anderen.
- Groepsdiscussie (15 minuten):
- Verdeel de leerlingen in kleine groepjes en geef elk groepje een vraag om te bespreken, zoals: “Wat betekent ‘I Am Because We Are’ voor jou?” Laat elk groepje hun ideeën delen met de klas.
- Klassikale Discussie (15 minuten):
- Leid een klassikale discussie over de betekenissen die zijn naar voren gebracht. Moedig diepgaande reflecties en persoonlijke interpretaties aan.
Deel 2 – Geschiedenis van Ubuntu (45 minuten)
- Presentatie en Discussie (30 minuten):
- Geef een presentatie over de geschiedenis van Ubuntu, inclusief de oorsprong ervan in Afrikaanse samenlevingen en de evolutie ervan in de moderne tijd. Gebruik voorbeelden van prominente figuren zoals Nelson Mandela die Ubuntu belichaamden.
- Bespreek hoe Ubuntu een rol speelde in historische gebeurtenissen, zoals het einde van de apartheid in Zuid-Afrika.
- Vragen en Discussie (15 minuten):
- Stel vragen om de begrip van de leerlingen te peilen, zoals: “Hoe denk je dat Ubuntu heeft bijgedragen aan positieve veranderingen in de wereldgeschiedenis?”
Deel 3 – Ubuntu in de Hedendaagse Samenleving (60 minuten)
- Groepsonderzoek (30 minuten):
- Verdeel de klas in groepen en geef elke groep de opdracht om onderzoek te doen naar voorbeelden van Ubuntu in de hedendaagse samenleving. Dit kunnen projecten, organisaties of initiatieven zijn die gemeenschapszin en zorg voor anderen bevorderen.
- Presentaties (20 minuten):
- Laat elke groep hun bevindingen presenteren en bespreken hoe deze voorbeelden van Ubuntu de samenleving beïnvloeden.
- Klassikale Discussie (10 minuten):
- Leid een klassikale discussie over hoe de principes van Ubuntu kunnen worden toegepast in de huidige wereldproblemen, zoals armoede, ongelijkheid en milieukwesties.
Deel 4 – Reflectie en Afsluiting (45 minuten)
- Reflectie (20 minuten):
- Moedig de leerlingen aan om na te denken over wat ze hebben geleerd over de filosofie van Ubuntu en hoe het van toepassing is op hun eigen leven. Vraag hen om persoonlijke reflecties op te schrijven.
- Delen van Reflecties (15 minuten):
- Laat enkele leerlingen vrijwillig hun reflecties delen met de klas. Dit kan leiden tot inspirerende discussies.
- Afsluitende Gedachten (10 minuten):
- Sluit de les af door de nadruk te leggen op het belang van Ubuntu als een leidende filosofie in het leven. Benadruk het idee dat door voor anderen te zorgen, we onszelf versterken en bijdragen aan een meer verbonden wereld.
Huiswerk:
- Vraag de leerlingen om een kort essay te schrijven waarin ze hun begrip van Ubuntu en de filosofie ervan toepassen op een persoonlijke ervaring of een situatie in de wereld.
Deze les is ontworpen om de leerlingen een dieper begrip te geven van de filosofie van Ubuntu en hoe het kan worden toegepast in zowel historische als hedendaagse contexten. Het moedigt reflectie aan en inspireert leerlingen om na te denken over hoe ze Ubuntu-principes kunnen toepassen in hun eigen leven en bijdr