Het toneel verandert en toont een afbeelding van een kleurrijke puzzel die wordt samengevoegd. De leerlingen kijken nieuwsgierig naar de puzzel, met een glimlach van anticipatie. Lisa staat in het midden en richt haar aandacht op de puzzel.

Lisa: (met enthousiasme) Welkom bij de volgende fase van onze reis met Ubuntu Kids! Vandaag gaan we ontdekken hoe elk van ons een unieke rol speelt in onze grote wereldfamilie.

De leerlingen kijken naar de puzzel en beginnen te begrijpen dat elk stukje belangrijk is.

Mia: (nieuwsgierig) Dus net zoals in een puzzel zijn we allemaal verschillend, maar samen vormen we iets moois?

Lisa: Precies, Mia! We hebben allemaal verschillende gaven, talenten en eigenschappen die onze gemeenschap en de wereld verrijken.

Liam: (denkend) Maar hoe weten we wat onze unieke rol is?

Lisa: Dat is een geweldige vraag, Liam. Het begint met zelfontdekking en luisteren naar je hart. Kijk naar wat je graag doet en waar je goed in bent.

De leerlingen beginnen na te denken over hun eigen interesses en talenten.

Sam: (enthousiast) Dus als ik van muziek hou, kan mijn rol iets met muziek te maken hebben?

Lisa: Precies, Sam! Als je je passie volgt, kun je anderen inspireren en bijdragen aan de harmonie van onze wereldfamilie.

Emma: (met begrip) Maar wat als we niet zeker weten wat onze rol is?

Lisa: Geen zorgen, Emma. Ontdekken duurt tijd en dat is helemaal oké. Het belangrijkste is dat je open staat voor nieuwe ervaringen en jezelf de kans geeft om te groeien.

De leerlingen beginnen te begrijpen dat het ontdekken van hun rol een avontuur is.

Lisa: Laten we een cirkel vormen, net als deze puzzelstukjes. We zijn allemaal unieke schakels in onze wereldfamilie.

De leerlingen vormen een cirkel en kijken naar de puzzelstukjes die op de grond liggen.

Lisa: Kijk naar deze puzzelstukjes. Elk stuk heeft zijn eigen vorm en kleur, maar samen passen ze perfect in elkaar.

Leerlingen (in koor): (zachtjes) “Elke schakel telt.”

De betekenis van hun unieke rol begint diep in hun harten door te dringen.


Het derde deel van het toneelstuk sluit af, en de leerlingen gaan door naar de volgende act waarin ze beginnen met het verhaal van “De Verborgen Schat van Ubuntu”.