Act 2: Een Grote Familie van Wereldburgers: Onze Verantwoordelijkheid
Het toneel verandert en toont een wereldkaart met lichtstralen die zich verspreiden naar verschillende delen van de wereld. De leerlingen staan rond de wereldkaart en kijken ernstig naar Lisa, die in het midden staat.
Lisa: (met serieuze toon) Welkom bij het volgende deel van Hoofdstuk 5 van Ubuntu Kids. Vandaag gaan we begrijpen hoe we als wereldburgers een verantwoordelijkheid hebben om positieve veranderingen aan te brengen.
De leerlingen kijken aandachtig naar de wereldkaart en luisteren naar Lisa.
Mia: (nieuwsgierig) Juf, wat betekent het om een wereldburger te zijn?
Lisa: Een wereldburger is iemand die zich verbonden voelt met de hele wereld en zich inzet voor een betere wereld voor iedereen.
Liam: (denkend) Dus als wereldburgers hebben we een taak om voor de wereld te zorgen?
Lisa: Precies, Liam. Onze acties hebben invloed op de wereld om ons heen.
De leerlingen beginnen de betekenis van wereldburgerschap te begrijpen.
Sam: (met begrip) Dus als wereldburgers zijn we als schakels in de grote ketting van de wereld?
Lisa: Juist, Sam. Elke actie die we nemen, is als het plaatsen van een schakel die de ketting versterkt.
Emma: (glimlachend) En net zoals bij vriendschap en samenwerking, hebben wereldburgers ook een soort verbondenheid, toch?
Lisa: Helemaal waar, Emma. Als wereldburgers zijn we verbonden door onze gedeelde verantwoordelijkheid voor de wereld.
De leerlingen beginnen de parallellen tussen vriendschap, samenwerking en wereldburgerschap te zien.
Lisa: Laten we stilstaan bij de positieve veranderingen die we kunnen aanbrengen in onze gemeenschap en de wereld.
De leerlingen delen ideeën over milieubehoud, vriendelijkheid en het helpen van anderen.
Lisa: Kijk om je heen, vrienden. We hebben zojuist laten zien hoe we als wereldburgers een verantwoordelijkheid hebben om positieve veranderingen aan te brengen.
Leerlingen (in koor): (zachtjes) “Verandering begint bij ons.”
Een gevoel van verantwoordelijkheid en verbondenheid vult de lucht terwijl de leerlingen de kracht van wereldburgerschap ervaren.
Het tweede deel van het toneelstuk sluit af, en de leerlingen gaan door naar de volgende act waarin ze leren hoe ze liefde en geluk kunnen verspreiden.