Act 1: Ubuntu over de Wereld: Cultuur en Tradities Ontdekken
Het toneel verandert en toont een wereldmarkt met verschillende kraampjes met culturele decoraties en traditionele items. De leerlingen lopen nieuwsgierig rond en bewonderen de diversiteit van de tentoonstelling. Lisa staat bij een kraampje met een wereldkaart.
Lisa: (met opwinding) Welkom bij Hoofdstuk 5 van Ubuntu Kids! Vandaag gaan we samen de wereld verkennen en ontdekken hoe cultuur en tradities ons met elkaar verbinden.
De leerlingen bekijken de kraampjes en raken geïnteresseerd in de verschillende culturele items.
Mia: (nieuwsgierig) Juf, wat zijn cultuur en tradities precies?
Lisa: Cultuur omvat de manier waarop mensen leven, hun geloof, gewoonten en kunst. Tradities zijn de speciale handelingen en vieringen die een gemeenschap heeft.
Liam: (denkend) Dus cultuur en tradities zijn als een ketting die gemeenschappen verbindt?
Lisa: Precies, Liam. Elk stukje cultuur en elke traditie voegt een waardevolle schakel toe aan de grote menselijke ketting.
De leerlingen beginnen de waarde van culturele diversiteit en tradities te begrijpen.
Sam: (met begrip) Dus door cultuur en tradities te leren kennen, begrijpen we elkaar beter?
Lisa: Zeker, Sam. Het leren van elkaars cultuur en tradities helpt ons om empathie en respect te tonen.
Emma: (glimlachend) En net zoals bij diversiteit en vriendelijkheid, verbindt cultuur en tradities ons ook, toch?
Lisa: Helemaal waar, Emma. Ze verbinden ons met mensen van over de hele wereld.
De leerlingen beginnen de parallellen tussen diversiteit, vriendelijkheid en cultuur te zien.
Lisa: Laten we de wereldkaart bekijken en praten over verschillende landen en hun culturele kenmerken.
De leerlingen staan rond de wereldkaart en bespreken verschillende landen, tradities en gebruiken.
Lisa: Kijk om je heen, vrienden. We hebben zojuist laten zien hoe we onze wereld kunnen verkennen en verbinden door culturele diversiteit en tradities te omarmen.
Leerlingen (in koor): (zachtjes) “Cultuur verbindt.”
Een gevoel van nieuwsgierigheid en verbondenheid vult de lucht terwijl de leerlingen de kracht van cultuur en tradities ontdekken.
Het eerste deel van het toneelstuk sluit af, en de leerlingen gaan door naar de volgende act waarin ze leren over de verantwoordelijkheid als wereldburgers.