Act 2: De Kracht van Vriendelijkheid: Doe Goed en Voel je Goed

Het toneel verandert en toont een kleurrijke omgeving met bloemen en een rustige sfeer. De leerlingen zitten in een cirkel en luisteren aandachtig naar Lisa, die met een glimlach naar hen kijkt.

Lisa: (met warmte) Welkom bij de volgende fase van Hoofdstuk 3 van Ubuntu Kids! Vandaag gaan we praten over de kracht van vriendelijkheid en hoe het ons allemaal beter laat voelen.

De leerlingen luisteren aandachtig, nieuwsgierig naar wat ze gaan leren.

Mia: (nieuwsgierig) Juf, wat is vriendelijkheid precies?

Lisa: Vriendelijkheid is wanneer je aardig en zorgzaam bent voor anderen zonder er iets voor terug te verwachten. Het is als het verspreiden van positieve energie.

Liam: (denkend) Dus als we aardig zijn, maken we niet alleen anderen blij, maar ook onszelf?

Lisa: Inderdaad, Liam. Vriendelijkheid straalt terug op ons en laat ons een warm gevoel van geluk ervaren.

De leerlingen beginnen de kracht van vriendelijkheid te begrijpen.

Sam: (met begrip) Dus als we vriendelijk zijn, maken we een soort kettingreactie van geluk?

Lisa: Precies, Sam. Het domino-effect van vriendelijkheid kan een hele gemeenschap veranderen.

Emma: (glimlachend) En net zoals bij compassie en vriendschap, is vriendelijkheid ook een soort verbondenheid, toch?

Lisa: Helemaal waar, Emma. Vriendelijkheid verbindt ons met anderen en herinnert ons eraan dat we samen sterker zijn.

De leerlingen beginnen de parallellen tussen compassie, vriendschap en vriendelijkheid te zien.

Lisa: Laten we even stilstaan en denken aan een keer dat iemand vriendelijk voor ons was. Hoe voelde dat?

De leerlingen sluiten hun ogen en denken na. Na een moment openen ze hun ogen en kijken elkaar met een nieuw begrip aan.

Lisa: Laten we een vriendelijkheidsexperiment doen. Gedurende de dag, laten we elkaar vriendelijke gebaren tonen en glimlachen.

De leerlingen stemmen enthousiast in en beginnen met het tonen van vriendelijkheid aan elkaar en aan anderen in hun omgeving.

Lisa: Kijk om je heen, vrienden. We hebben zojuist ervaren hoe vriendelijkheid ons beter laat voelen en onze wereld mooier maakt.

Leerlingen (in koor): (zachtjes) “Doe goed en voel je goed.”

Een gevoel van positiviteit en verbondenheid vult de lucht terwijl de leerlingen de kracht van vriendelijkheid ervaren.


Het tweede deel van het toneelstuk sluit af, en de leerlingen gaan door naar de volgende act waarin ze leren over het omgaan met conflicten.