Act 3: Samen Spelen, Samen Groeien: Het Belang van Samenwerking

Het toneel verandert en toont een speeltuin met schommels, glijbanen en klimrekken. De leerlingen spelen en lachen terwijl ze samenwerken aan verschillende activiteiten. Lisa staat aan de zijkant en kijkt trots naar hen.

Lisa: (met een glimlach) Welkom bij de laatste les van Hoofdstuk 2 van Ubuntu Kids! Vandaag gaan we ontdekken waarom samenwerking zo belangrijk is voor sterke vriendschappen.

De leerlingen spelen en communiceren met elkaar, terwijl Lisa begint te praten.

Mia: (enthousiast) Juf, waarom is samenwerken zo speciaal?

Lisa: Samenwerken betekent dat we onze krachten bundelen om iets te bereiken dat we alleen niet zouden kunnen. Het is als een team vormen en elkaars talenten gebruiken.

Liam: (denkend) Dus als we samenwerken, maken we elkaar sterker?

Lisa: Precies, Liam. Samenwerken helpt ons om onze doelen te bereiken en samen te groeien.

De leerlingen beginnen de waarde van samenwerking te begrijpen.

Sam: (met begrip) Dus samenwerken helpt niet alleen ons, maar ook onze vriendschap?

Lisa: Zeker, Sam. Door samen te werken, bouwen we aan vertrouwen en laten we zien dat we om elkaar geven.

Emma: (glimlachend) En net zoals bij vriendschap en Ubuntu, is samenwerken ook een soort verbinding, toch?

Lisa: Inderdaad, Emma. Samenwerken laat zien hoe we allemaal schakels zijn in de ketting van het leven.

De leerlingen beginnen de parallellen tussen vriendschap, Ubuntu en samenwerking te zien.

Lisa: Laten we een spel spelen waarbij we moeten samenwerken om een doel te bereiken. Zo zien we de kracht van samenwerking in actie.

De leerlingen gaan samenwerken om een uitdaging te voltooien, waarbij ze leren hoe ze elkaar kunnen ondersteunen en aanmoedigen.

Lisa: Kijk om je heen, vrienden. We hebben zojuist bewezen hoe krachtig samenwerking kan zijn. Samen spelen en samen groeien, dat is waar het om draait.

Leerlingen (in koor): (zachtjes) “Samen groeien.”

Een gevoel van verbondenheid en vriendschap vult de lucht terwijl de leerlingen de waarde van samenwerking ervaren.


Het derde deel van het toneelstuk sluit af, en de leerlingen gaan door naar Hoofdstuk 3 waarin ze leren over de superkrachten van compassie.