Act 2: Luisteren met Je Hart: De Kunst van Empathie

Het toneel verandert en toont een parkachtige omgeving met bankjes en bomen. De leerlingen zitten in een halve cirkel op de bankjes, terwijl Lisa voor hen staat met een rustige uitstraling.

Lisa: (met een zachte glimlach) Welkom bij de volgende les van Ubuntu Kids. Vandaag gaan we praten over empathie, de kunst van luisteren met je hart.

De leerlingen luisteren aandachtig, nieuwsgierig naar wat er gaat komen.

Mia: (nieuwsgierig) Juf, wat is empathie?

Lisa: Empathie is wanneer je jezelf in iemands schoenen plaatst en probeert te begrijpen wat ze voelen. Het is als het tonen van begrip en medeleven.

Liam: (denkend) Dus empathie betekent dat je jezelf in de plaats van iemand anders stelt?

Lisa: Precies, Liam. Het betekent dat je probeert te voelen wat de ander voelt, alsof hun emoties de jouwe zijn.

De leerlingen beginnen te begrijpen wat empathie inhoudt.

Sam: (met begrip) Dus empathie helpt ons om betere vrienden te zijn?

Lisa: Zeker, Sam. Het maakt onze vriendschappen sterker omdat we ons echt inleven in de ervaringen van anderen.

Emma: (glimlachend) En net zoals we praten over luisteren met je hart, betekent dat dat we echt diep moeten luisteren?

Lisa: Precies, Emma. Het gaat niet alleen om woorden horen, maar ook om de gevoelens en behoeften achter de woorden begrijpen.

De leerlingen beginnen de waarde van empathisch luisteren te waarderen.

Lisa: Laten we even stil zijn en elkaar aandachtig aankijken. Denk aan een tijd dat je blij, verdrietig of boos was. Wat zou je nodig hebben in die situatie?

De leerlingen sluiten hun ogen en denken na. Na een moment openen ze hun ogen en kijken elkaar met een nieuw begrip aan.

Lisa: Empathie is als een brug die ons met elkaar verbindt. Het laat zien dat we om elkaar geven en er voor elkaar zijn.

Leerlingen (in koor): (zachtjes) “Luisteren met je hart.”

Een gevoel van begrip en verbondenheid vult de lucht terwijl de leerlingen de kracht van empathie ervaren.


Het tweede deel van het toneelstuk sluit af, en de leerlingen gaan door naar de volgende act waarin ze leren over het belang van samenwerking.