Decor en Setting:
Het toneel is opgedeeld in verschillende secties die verschillende delen van de wereld vertegenwoordigen. Op de achtergrond is een grote wereldkaart te zien. Elk deel van het podium is versierd met kenmerken van een specifieke cultuur, zoals symbolen, kleding, kleuren en artefacten.

Personages:

  • Emma: De gids die de leerlingen meeneemt op de denkbeeldige reis rond de wereld.
  • Liam: De mede-gids die samen met Emma de leerlingen begeleidt.

Actie:

  1. Het toneel opent met leerlingen die zich verzamelen rond de wereldkaart, vol nieuwsgierigheid en opwinding.
  2. De leraar introduceert het hoofdstuk en benadrukt het idee van de wereld als één grote familie met unieke tradities.
  3. Emma en Liam verschijnen op het toneel en nodigen de leerlingen uit om deel te nemen aan hun denkbeeldige reis rond de wereld.
  4. Emma en Liam gaan elk naar een deel van het podium dat een bepaald land of continent vertegenwoordigt. Terwijl ze praten, transformeert het podium zich visueel om de kenmerken van dat land of continent weer te geven.
  5. Leerlingen voeren korte scènes uit waarin ze enkele aspecten van de cultuur en tradities van dat land uitbeelden. Dit kan traditionele dans, muziek, kleding en eten omvatten.
  6. Emma en Liam begeleiden de leerlingen terwijl ze over elkaars ervaringen praten en de overeenkomsten en verschillen bespreken tussen de culturen.
  7. Als hoogtepunt van de act nodigen Emma en Liam de leerlingen uit om samen een wereldkaart te vormen op het podium, waarbij ze de eenheid en diversiteit van de wereld benadrukken.

Doel:
Deze act heeft als doel de leerlingen bewust te maken van de rijkdom aan culturele diversiteit in de wereld en hen aan te moedigen nieuwsgierigheid en respect te tonen voor verschillende tradities. Het legt de basis voor het begrip van wereldburgerschap en hoe het delen van kennis over verschillende culturen kan leiden tot een meer verbonden wereld.

Boodschap:
De boodschap van deze act is dat ondanks onze verschillen, we allemaal deel uitmaken van dezelfde menselijke familie. Door het begrijpen en respecteren van elkaars culturele achtergronden kunnen we groeien in empathie, begrip en verbondenheid met anderen over de hele wereld.