Doelstelling: Leerlingen van groep 8 leren samen te werken en te beslissen welk scenario ze willen integreren in het toneelstuk. Ze begrijpen het belang van empathie, zelfvertrouwen, samenwerking en andere waarden uit het boek “Ubuntu Kids”. Als huiswerk worden ze aangemoedigd om het decor voor het gekozen scenario te ontwerpen.

Stap 1: Introductie van de Les

  • Begin de les door met de leerlingen te praten over het boek “Ubuntu Kids” en de verschillende scenario’s die erin staan.
  • Leg uit dat ze de kans krijgen om een scenario te kiezen dat ze willen integreren in het toneelstuk.
  • Bespreek kort de waarden die elk scenario benadrukt, zoals empathie, zelfvertrouwen, samenwerking en meer.

Stap 2: Kennismaking met de Scenario’s

  • Geef een korte samenvatting van elk scenario en benadruk de thema’s en waarden die erbij horen.
  • Bespreek de mogelijke impact van elk scenario op het publiek en wat het kan bijdragen aan het begrip van belangrijke levenslessen.

Stap 3: Discussie en Stemming

  • Verdeel de leerlingen in kleine groepen en wijs elk groepje een scenario toe om te bespreken.
  • Laat de groepjes bespreken waarom ze dat specifieke scenario willen kiezen en hoe het kan bijdragen aan het toneelstuk.
  • Moedig de leerlingen aan om verschillende perspectieven te delen en naar elkaars ideeën te luisteren.

Stap 4: Presentatie en Discussie

  • Laat elk groepje hun gekozen scenario presenteren en hun redenen uitleggen.
  • Na elke presentatie kunnen andere groepjes vragen stellen en hun gedachten delen over dat specifieke scenario.
  • Moedig een open en respectvolle discussie aan waarin leerlingen hun mening kunnen uiten en naar anderen kunnen luisteren.

Stap 5: Stemmen en Beslissen

  • Nadat alle scenario’s zijn gepresenteerd en besproken, geef je de leerlingen de kans om te stemmen op het scenario dat ze willen integreren.
  • Organiseer een stemming waarbij leerlingen hun keuze kunnen maken op basis van wat ze hebben geleerd en besproken.

Stap 6: Huiswerkopdracht

  • Leg uit dat als huiswerk de leerlingen worden gevraagd om het decor voor het gekozen scenario te ontwerpen.
  • Moedig hen aan om creatief te zijn en elementen in hun ontwerp op te nemen die de kernwaarden van het gekozen scenario weergeven.

Stap 7: Reflectie

  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen kort reflecteren op het proces van gezamenlijk beslissen en wat ze hebben geleerd over samenwerking, respect voor verschillende meningen en het maken van keuzes.

Deze les moedigt de leerlingen aan om betrokken te zijn bij het kiezen van het scenario dat het beste past bij hun begrip van de waarden en thema’s uit “Ubuntu Kids”. Het stimuleert samenwerking, empathie en kritisch denken terwijl ze beslissingen nemen die het toneelstuk een diepgaande betekenis geven.