Laten we dieper ingaan op het eerste deel van de les, getiteld “Welkom en gesprek,” in Week 1 van het lesplan.

Welkom en gesprek (30 minuten):

Dit gedeelte van de les is bedoeld om een positieve en ondersteunende sfeer te creëren en de leerlingen comfortabel te maken voordat ze dieper ingaan op de Ubuntu-concepten. Hier zijn gedetailleerde stappen om dit gedeelte effectief uit te voeren:

  1. Verwelkoming en Groet (5 minuten): Begin de les door de leerlingen hartelijk welkom te heten. Begroet hen met een glimlach en neem de tijd om iedere leerling persoonlijk te verwelkomen bij binnenkomst.
  2. IJsbrekerspel (10 minuten): Start met een ijsbrekerspel om de leerlingen te helpen zich op hun gemak te voelen en elkaar beter te leren kennen. Dit kan een eenvoudig spel zijn waarin leerlingen bijvoorbeeld hun favoriete hobby delen of een grappige feitje over zichzelf vertellen.
  3. Introductie van Ubuntu (5 minuten): Leg kort uit wat Ubuntu betekent: “I Am Because We Are.” Bespreek het idee dat we allemaal met elkaar verbonden zijn en dat ons welzijn nauw verbonden is met dat van anderen.
  4. Gesprek over Verbondenheid (10 minuten): Leid een open gesprek met de leerlingen over het concept van verbondenheid. Stel vragen zoals:
  • “Wat betekent het voor jou om met anderen verbonden te zijn?”
  • “Kun je voorbeelden geven van momenten waarop je hebt ervaren dat we allemaal met elkaar verbonden zijn?”
  • “Hoe denk je dat we als gemeenschap sterker kunnen zijn als we samenwerken?”
  1. Persoonlijke Reflectie (5 minuten): Moedig de leerlingen aan om kort na te denken over hun eigen ervaringen met verbondenheid en hoe dit hun leven heeft beïnvloed. Ze kunnen hun gedachten delen met een buurman of opschrijven in hun notities.

Tips voor de Leerkracht:

  • Zorg ervoor dat het ijsbrekerspel inclusief is en dat alle leerlingen de kans krijgen om deel te nemen en gehoord te worden.
  • Wees open en empathisch tijdens het gesprek over verbondenheid, en moedig de leerlingen aan om hun gedachten en gevoelens te delen.
  • Benadruk het idee dat Ubuntu draait om samenwerking, respect voor anderen en zorg voor de gemeenschap.

Dit eerste deel van de les legt de basis voor het begrip van Ubuntu door de nadruk te leggen op verbondenheid en gemeenschap. Het helpt de leerlingen zich bewust te worden van de onderlinge afhankelijkheid van mensen en moedigt hen aan om na te denken over hoe hun acties anderen beïnvloeden. Het creëert ook een positieve en ondersteunende sfeer waarin de leerlingen zich vrij voelen om te praten en ideeën te delen.