Laten we dieper ingaan op Deel 1 van het lesplan voor Week 1: de introductie van Ubuntu.

Deel 1 – Introductie (30 minuten):

  1. Welkom en Gesprek (10 minuten):
  • Begin de les met een hartelijk welkom aan de leerlingen. Maak een vriendelijke en ondersteunende sfeer om open discussie te bevorderen.
  • Stel enkele ijsbrekers om de aandacht van de leerlingen te trekken, zoals: “Heb je ooit samengewerkt aan een project waarbij je anderen hebt geholpen?” of “Kun je een voorbeeld geven van een moment waarop iemand aardig voor je was?”
  1. Introductie van Ubuntu (10 minuten):
  • Introduceer het begrip Ubuntu door te verwijzen naar hoofdstuk 1 van het boek “Ubuntukids.” Leg uit dat Ubuntu een filosofie is die draait om samenwerking, wederzijdse ondersteuning en het idee dat “I Am Because We Are” betekent dat ons welzijn met elkaar verbonden is.
  • Lees samen met de leerlingen een kort gedeelte voor dat de essentie van Ubuntu uitlegt.
  1. Klasdiscussie (10 minuten):
  • Na het lezen leid je een discussie door de leerlingen vragen te stellen zoals:
    • “Wat viel je op in het gelezen stuk?”
    • “Hoe voel je je als je denkt aan het idee ‘I Am Because We Are’?”
    • “Waarom denk je dat samenwerking belangrijk is?”
  1. Notities op het Bord (Optioneel):
  • Terwijl de leerlingen de vragen beantwoorden, schrijf je hun antwoorden op het bord. Dit helpt om ideeën visueel weer te geven en dient als referentiepunt voor verdere discussies.

Het doel van dit eerste deel van de les is om de leerlingen vertrouwd te maken met het begrip Ubuntu en hen aan te moedigen om na te denken over de betekenis ervan. Het creëren van een ondersteunende en inclusieve klasomgeving is van essentieel belang voor het begrip en de acceptatie van deze kernwaarden. Het gesprek en de vragen stellen de basis voor verdere verkenning van Ubuntu in de komende weken.