Week 1: Kennismaking met Ubuntu

Lesduur: 180 tot 240 minuten

Doelstellingen:

  • Leerlingen introduceren in het concept van Ubuntu en begrip ontwikkelen voor het idee van “I Am Because We Are.”
  • Leerlingen laten nadenken over hun eigen rol binnen een gemeenschap.
  • Het creëren van een inclusieve en ondersteunende klassfeer bevorderen.

Materialen:

Lesplan:

Deel 1 – Introductie (30 minuten):

  1. Begin de les met een warm welkom en een kort gesprek over wat gemeenschap betekent voor de leerlingen. Stel vragen zoals: “Wat betekent ‘samen’ voor jou?” en “Waarom is het belangrijk om samen te werken?”
  2. Introduceer het begrip Ubuntu door te verwijzen naar hoofdstuk 1 van het boek “Ubuntukids.” Lees samen met de leerlingen het gedeelte dat de filosofie van Ubuntu uitlegt.
  3. Leid een kort gesprek over het gelezen stuk. Vraag de leerlingen wat hen opviel en wat ze denken dat “I Am Because We Are” betekent. Schrijf hun antwoorden op het bord.

Deel 2 – Groepsactiviteit (60 tot 90 minuten):

  1. Verdeel de klas in groepen en geef elke groep een groot vel papier en markers. Leg uit dat ze een tekening of collage moeten maken die hun interpretatie van “I Am Because We Are” weergeeft.
  2. Laat elke groep hun creatie aan de klas presenteren en bespreek kort wat ze hebben getekend en waarom.

Deel 3 – Diepgaand Gesprek (60 tot 90 minuten):

  1. Ga verder met een dieper gesprek over het concept van Ubuntu en de rol van individuen binnen een gemeenschap. Bespreek de volgende vragen:
  • Wat betekent het om deel uit te maken van een gemeenschap?
  • Hoe kunnen we bijdragen aan het welzijn van anderen in onze gemeenschap?
  • Waarom is het belangrijk om elkaar te ondersteunen?
  1. Laat de leerlingen post-its of kaartjes gebruiken om een specifieke manier te noteren waarop ze kunnen bijdragen aan hun klasgemeenschap of schoolgemeenschap.

Deel 4 – Reflectie (30 minuten):

  1. Sluit de les af door een moment van reflectie. Laat elke leerling één ding delen dat ze hebben geleerd over Ubuntu en hoe ze van plan zijn het concept in hun leven toe te passen.
  2. Benadruk het belang van samenwerken en elkaar ondersteunen gedurende het schooljaar en hoe dit de klasgemeenschap kan versterken.

Huiswerk (Optioneel):

  1. Geef de leerlingen de opdracht om een kort dagboekstukje te schrijven over wat ze hebben geleerd in de les en hoe ze van plan zijn om Ubuntu-kernwaarden in hun dagelijkse leven toe te passen.

Deze eerste les legt de basis voor het begrip van Ubuntu en het belang van gemeenschap. Het moedigt leerlingen aan na te denken over hun rol in de klasgemeenschap en hoe ze kunnen bijdragen aan een positieve omgeving. In de volgende weken zullen workshops en verdere activiteiten het begrip van Ubuntu verdiepen.