Verbeeldingsoefening: Creëer een Levendige Setting

Tijd: 30 minuten

Instructies:

  1. Verdeel de leerlingen in groepen van twee of drie.
  2. Geef elke groep een kaart met een willekeurig woord erop dat een locatie of setting suggereert, zoals “tropisch strand”, “oude bibliotheek”, “ruimtestation”, “betoverd bos”, enzovoort.
  3. Elke groep heeft nu de taak om samen een levendige beschrijving van die setting te bedenken. Moedig hen aan om zo gedetailleerd en beeldend mogelijk te zijn. Ze kunnen zich voorstellen hoe de setting eruitziet, klinkt, ruikt, en zelfs aanvoelt.
  4. Na ongeveer 15 minuten laat elke groep hun beschrijving aan de hele klas horen. Leerlingen kunnen hun ogen sluiten en zich proberen voor te stellen dat ze echt op die plek zijn.
  5. Na elke presentatie kunnen de andere leerlingen vragen stellen over de setting en aanvullende details voorstellen om het nog levendiger te maken.

Voorbeeld:
Stel je voor dat de groep het woord “betoverd bos” krijgt. Hun beschrijving zou iets kunnen zijn als: “Het betoverde bos is gehuld in een zachte mist, waardoor de bomen er mysterieus uitzien. Kleine fonkelende lichtjes zweven rond, als vuurvliegjes die dansen in de nacht. Je kunt het zachte geluid van kabbelend water horen, en af en toe hoor je een zacht fluisteren van de bladeren. Het lijkt bijna alsof de bomen een geheime taal met elkaar delen.”

Doel:
Deze oefening stimuleert de verbeeldingskracht van de leerlingen en helpt hen bij het creëren van levendige en gedetailleerde beschrijvingen van settings. Het bevordert ook samenwerking binnen de groep en moedigt hen aan om creatieve manieren te bedenken om hun verhalen tot leven te brengen.