Week 4: Verkenning van Verschillende Verhalen

Dag 18: Schrijven van Monologen en Dialogen

Doel: Leerlingen oefenen met het schrijven van monologen en dialogen die de innerlijke gedachten, gevoelens en interacties van personages weergeven.

  • Ochtend:
  • Terugblik op de vorige les over achtergrondverhalen en karakterontwikkeling.
  • Bespreking van hoofdstuk 2.2 van “Ubuntu Kids” over luisteren met het hart en empathie.
  • Introductie tot monologen en dialogen in toneelstukken.
  • Uitleg over hoe monologen en dialogen kunnen helpen om personages diepgaander te maken.
  • Middag:
  • Leerlingen werken aan het schrijven van een monoloog vanuit het perspectief van het gekozen personage.
  • In paren: schrijf een dialoog tussen twee personages uit verschillende scenario’s waarin ze een conflict oplossen door empathie en begrip.
  • Presenteer de monologen en dialogen aan de klas en bespreek hoe de kernwaarden van “Ubuntu Kids” worden weerspiegeld.
  • Huiswerk:
  • Schrijf een dialoog tussen twee personages uit hetzelfde scenario, waarin ze een belangrijke levensles delen met elkaar.
  • Reflecteer over hoe monologen en dialogen kunnen bijdragen aan het overbrengen van boodschappen en waarden in toneelstukken.

Opmerking: Deze dag richt zich op het ontwikkelen van schrijfvaardigheden voor toneelstukken door middel van monologen en dialogen. Hierbij wordt de nadruk gelegd op het communiceren van kernwaarden en empathie tussen personages.