- Verkenning van verschillende genres en verhalen.
- Werken aan karakterontwikkeling en achtergrondverhalen.
- Schrijven van korte monologen of dialogen voor verschillende personages.
Week 4: Verhalen Vertellen en Karakterontwikkeling
Dag 16: Verkenning van Verschillende Verhalen
- Bespreking van hoofdstuk 2.1 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” over vriendschap en verbondenheid.
- Klasdiscussie over verschillende soorten verhalen, van avontuur tot humor.
- Lezing van een kort verhaal en analyse van de personages en de plot.
Dag 17: Karakter Achtergrondverhalen
- Reflectie over hoofdstuk 2.2 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” over empathie en begrip.
- Instructie over het belang van diepgaande personage-achtergrondverhalen.
- Leerlingen werken individueel aan achtergrondverhalen voor personages in het toneelstuk.
Dag 18: Schrijven van Monologen en Dialogen
- Verwijzing naar hoofdstuk 2.3 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” over samenwerking.
- Introductie tot het schrijven van monologen en dialogen voor personages.
- Leerlingen schrijven korte monologen of dialogen om de persoonlijkheid van hun personages te tonen.
Dag 19: Karakterontwikkeling Workshop
- Terugkoppeling op basis van het werk van de vorige dag.
- Groepswerk: Leerlingen delen hun monologen en dialogen, en geven constructieve feedback.
- Samenwerken aan het versterken van de personages door middel van suggesties en verbeteringen.
Dag 20: Presentatie en Reflectie
- Samenvatting van de week en verbanden met het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar”.
- Korte presentaties van enkele monologen en dialogen.
- Reflectie over hoe het begrijpen van personages bijdraagt aan het begrip van relaties en empathie.
Deze syllabus voor Week 4 biedt een gestructureerde en thematische aanpak om leerlingen te betrekken bij het verkennen van verhalen vertellen en karakterontwikkeling, terwijl ze tegelijkertijd de kernwaarden van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en de toneelstukken en scenario’s in hun leerproces integreren.
Week 5: Verhalen Vertellen en Karakterontwikkeling
Dag 21: Verhalen die Verbinden
- Verwijzing naar hoofdstuk 1.1 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” over de wereld als een grote familie.
- Discussie over hoe verhalen kunnen verbinden en universele waarden kunnen overbrengen.
- Leerlingen delen hun favoriete verhalen en wat ze eruit hebben geleerd.
Dag 22: De Reis van het Personage
- Reflectie over hoofdstuk 1.2 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” over het geheim van Ubuntu.
- Inleiding tot de reis van het personage: de reis van begin tot transformatie.
- Leerlingen werken individueel aan de reis van hun personage in het toneelstuk.
Dag 23: Diepgaande Dialogen en Innerlijke Gedachten
- Verwijzing naar hoofdstuk 1.3 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” over het ontdekken van jouw unieke rol.
- Workshop over diepgaande dialogen en innerlijke gedachten van personages.
- Leerlingen schrijven dialogen en monologen die de gedachten en gevoelens van hun personages onthullen.
Dag 24: Karakterontwikkeling en Samenwerking
- Bespreking van hoofdstuk 2.3 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” over het belang van samenwerking.
- Groepswerk: Leerlingen werken samen aan het versterken van elkaars personages.
- Presentatie van de verbeterde personages en hun reizen.
Dag 25: Verhalen Delen en Reflecteren
- Samenvatting van de week en verbanden met het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar”.
- Leerlingen delen korte fragmenten van hun personages en hun reizen.
- Reflectie over hoe het begrijpen van personages kan bijdragen aan empathie en begrip.
Deze syllabus voor Week 5 biedt een gestructureerde en thematische benadering om leerlingen te betrekken bij verhalen vertellen en karakterontwikkeling, terwijl ze tegelijkertijd de kernwaarden van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en de toneelstukken en scenario’s in hun leerproces integreren.
Week 6: Verhalen Vertellen en Karakterontwikkeling
Dag 26: De Magie van Empathie
- Verwijzing naar hoofdstuk 2.1 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” over vriendschap als magie van verbondenheid.
- Discussie over het begrijpen van de emoties en standpunten van anderen.
- Leerlingen oefenen empathische luistervaardigheden en delen hun ervaringen.
Dag 27: De Wereld van Verbeelding
- Verwijzing naar hoofdstuk 2.2 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” over luisteren met je hart.
- Inleiding tot de kracht van verbeelding en hoe het kan helpen bij het begrijpen van personages.
- Leerlingen schrijven korte creatieve stukjes vanuit het perspectief van hun personages.
Dag 28: De Gelaagdheid van Karakters
- Reflectie over hoofdstuk 2.3 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” over het belang van samenwerking.
- Workshop over het creëren van gelaagde personages met verschillende eigenschappen.
- Leerlingen voegen diepgang toe aan hun personages door hun persoonlijkheden en motivaties te ontwikkelen.
Dag 29: Dialogen en Confrontaties
- Bespreking van hoofdstuk 3.3 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” over omgaan met conflicten.
- Oefenen van het schrijven van dialogen bij conflicten tussen personages.
- Leerlingen schrijven en spelen korte scenes waarin conflicten worden opgelost.
Dag 30: Verhalen Diepgaand Delen en Reflecteren
- Samenvatting van de week en relatie met het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar”.
- Leerlingen delen hun uitgewerkte personages en delen diepgaande stukken van hun verhalen.
- Reflectie over hoe het begrijpen van karakters en empathie kunnen bijdragen aan sterkere relaties.
Deze syllabus voor Week 6 biedt een gestructureerde en gevarieerde aanpak om leerlingen dieper te betrekken bij verhalen vertellen en karakterontwikkeling, terwijl ze ook de kernwaarden van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en de toneelstukken en scenario’s blijven verkennen.