Dag 9: Brainstormen over Verhalen
Doelstelling: Leerlingen leren hoe ze creatieve ideeën kunnen genereren voor mogelijke toneelstukscenario’s en verhalen.
Tijd: 90 minuten
Activiteiten:
- Reflectie op Vorige Dag (10 minuten):
- Bespreek kort wat leerlingen hebben geleerd over dialogen en interactie.
- Inleiding tot Brainstormen (15 minuten):
- Leg uit wat brainstormen is en waarom het belangrijk is om creatieve ideeën te genereren voor toneelstukscenario’s.
- Verbinding met Ubuntu Kids (25 minuten):
- Bespreek hoe verhalen van compassie, vriendelijkheid en conflictoplossing, zoals behandeld in “Ubuntu Kids”, als inspiratie kunnen dienen voor toneelstukscenario’s.
- Brainstormsessie (30 minuten):
- Verdeel de leerlingen in kleine groepen.
- Elk groepje brainstormt over mogelijke scenario’s die relevant zijn voor de thema’s in “Ubuntu Kids”. Denk aan situaties die te maken hebben met vriendschap, samenwerking, vergeving, acceptatie, etc.
- Moedig de leerlingen aan om creatief te zijn en out-of-the-box te denken.
- Presentatie van Ideeën (10 minuten):
- Elke groep presenteert kort enkele van hun brainstormideeën aan de klas.
Huiswerk:
- Leerlingen worden aangemoedigd om individueel een toneelstukscenario uit te werken gebaseerd op een van de brainstormideeën. Ze moeten nadenken over personages, plot en dialoog.
Opmerking:
Deze dag richt zich op het ontwikkelen van creatieve denkvaardigheden door middel van brainstormen. De verbinding met “Ubuntu Kids” benadrukt het gebruik van verhalen van compassie en samenwerking als inspiratiebron voor toneelstukken. De activiteit geeft leerlingen de kans om hun creativiteit te laten stromen en te experimenteren met verschillende ideeën voor mogelijke scenario’s.