Dag 6: Verhalen en Emoties

Doelstelling: Leerlingen begrijpen hoe emoties worden uitgedrukt en overgebracht in toneelstukken en leren hoe ze emoties kunnen gebruiken om hun personages te ontwikkelen.

Tijd: 90 minuten

Activiteiten:

  1. Reflectie op Vorige Dag (10 minuten):
  • Bespreek kort de activiteit van de vorige dag en wat leerlingen hebben geleerd over scenario’s en toneelstukken.
  1. Het Uitdrukken van Emoties op het Podium (20 minuten):
  • Bespreek het belang van emoties in toneelstukken en hoe acteurs emoties kunnen uitdrukken zonder woorden.
  • Geef voorbeelden van lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en stemgebruik die emoties kunnen overbrengen.
  1. Verbinding met Ubuntu Kids (30 minuten):
  • Bespreek hoe emoties en gevoelens een belangrijk onderdeel zijn van het begrijpen en zorgen voor elkaar, zoals beschreven in “Ubuntu Kids”.
  • Benadruk hoe acteurs door emoties te begrijpen, in staat zijn om diepe boodschappen over te brengen.
  1. Emoties en Personages (20 minuten):
  • Bespreek hoe emoties kunnen worden gebruikt om personages te ontwikkelen in een toneelstuk.
  • Laat leerlingen nadenken over welke emoties bij verschillende personage-archetypen zouden passen.
  1. Groepsactiviteit: Emoties Uitbeelden (20 minuten):
  • Verdeel de leerlingen opnieuw in groepen.
  • Elke groep krijgt een emotie toegewezen (bijv. blij, verdrietig, boos, verrast).
  • De groepen moeten een korte scène bedenken waarin ze deze emotie uitbeelden zonder woorden.

Huiswerk:

  • Leerlingen wordt gevraagd om na te denken over hoe ze emoties kunnen gebruiken om hun personages in hun toegewezen scenario’s te ontwikkelen.

Opmerking:
Deze dag introduceert leerlingen in het concept van emoties en hoe ze worden uitgedrukt op het podium. Ze begrijpen hoe emoties een krachtig hulpmiddel kunnen zijn om diepere lagen van personages en verhalen te onthullen. De groepsactiviteit moedigt creatief denken aan en helpt leerlingen om emoties in actie om te zetten.