Dag 5: Introductie in Scenario’s en Toneelstukken

Doelstelling: Leerlingen begrijpen het concept van scenario’s en toneelstukken en hoe ze kunnen worden gebruikt om belangrijke thema’s uit “Ubuntu Kids” tot leven te brengen.

Tijd: 90 minuten

Activiteiten:

  1. Reflectie op Vorige Dag (10 minuten):
  • Bespreek kort de activiteit van de vorige dag en wat leerlingen hebben geleerd over hun unieke talenten.
  1. Wat is een Scenario? Wat is een Toneelstuk? (20 minuten):
  • Leid een discussie over wat scenario’s en toneelstukken zijn.
  • Bespreek hoe scenario’s verhalen zijn die worden uitgevoerd door acteurs op het podium.
  1. Verbinding met Ubuntu Kids (30 minuten):
  • Bespreek hoe de scenario’s en toneelstukken die ze gaan ontwikkelen, zijn gebaseerd op de thema’s en waarden uit “Ubuntu Kids”.
  • Benadruk hoe theater een krachtig hulpmiddel is om boodschappen over liefde, samenwerking en zorg voor elkaar over te brengen.
  1. Verkennen van Scenario’s (20 minuten):
  • Introduceer kort de vijf scenario’s die zullen worden behandeld in het project.
  • Bespreek elk scenario en de bijbehorende thema’s.
  1. Groepsactiviteit: Toneelstuk Concept (10 minuten):
  • Verdeel de leerlingen in kleine groepen.
  • Elke groep krijgt een van de scenario’s toegewezen.
  • Ze bespreken kort hoe ze het scenario zouden willen uitvoeren en welke belangrijke thema’s ze willen benadrukken.

Huiswerk:

  • Leerlingen wordt gevraagd om na te denken over welk scenario hen het meest aanspreekt en waarom.

Opmerking:
Deze dag introduceert leerlingen in het concept van scenario’s en toneelstukken. Ze begrijpen hoe theater kan worden gebruikt als een creatief medium om de kernwaarden en thema’s uit “Ubuntu Kids” tot leven te brengen. De groepsactiviteit moedigt leerlingen aan om na te denken over de scenario’s en hun interesse in het project.