Dag 13: Verkenning van Scenografie

Doelstelling: Leerlingen begrijpen wat scenografie is en hoe het bijdraagt aan de sfeer en betekenis van een toneelstuk.

Tijd: 60 minuten

Activiteiten:

  1. Inleiding tot Scenografie (15 minuten):
  • Leg uit wat scenografie is: het ontwerpen van het visuele aspect van een toneelstuk, inclusief het decor, de rekwisieten, de verlichting en de kostuums.
  • Bespreek hoe scenografie kan bijdragen aan het overbrengen van de sfeer, setting en betekenis van een toneelstuk aan het publiek.
  1. Voorbeelden van Scenografie (15 minuten):
  • Toon afbeeldingen van verschillende toneelstukken met uiteenlopende scenografieën.
  • Bespreek met de leerlingen hoe de gekozen elementen bijdragen aan het begrip van het verhaal en de personages.
  1. Groepsactiviteit: Ontwerp je Eigen Scène (20 minuten):
  • Verdeel de leerlingen in kleine groepjes.
  • Elk groepje krijgt een toneelstukscenario toegewezen, bijvoorbeeld een scène uit het boek “Ubuntu Kids”.
  • Vraag de groepjes om na te denken over hoe ze de scenografie voor hun toegewezen scène zouden ontwerpen. Welk decor zou passen? Welke rekwisieten zouden nuttig zijn? Welke verlichting zou de sfeer beïnvloeden?
  • Laat elk groepje hun ontwerp kort presenteren aan de rest van de klas.
  1. Discussie en Reflectie (10 minuten):
  • Bespreek de ontwerpen en de keuzes die de groepjes hebben gemaakt.
  • Vraag de leerlingen hoe scenografie kan bijdragen aan het begrijpen en ervaren van een toneelstuk.

Huiswerk:

  • Vraag de leerlingen om een korte beschrijving te schrijven van hoe ze de scenografie zouden ontwerpen voor een scène uit het boek “Ubuntu Kids”.

Opmerking:
Deze dag introduceert leerlingen in het concept van scenografie en laat hen nadenken over hoe visuele elementen een rol spelen in toneelstukken. Het stimuleert creatief denken en het begrijpen van de impact van visuele keuzes op het publiek.