Dag 11: Inleiding tot Regie

Doelstelling: Leerlingen krijgen een introductie in de basisprincipes van regie en begrijpen de rol van een regisseur in een toneelstuk.

Tijd: 60 minuten

Activiteiten:

  1. Wat is Regie? (15 minuten):
  • Start met een discussie over wat leerlingen al weten over het begrip “regie”.
  • Leg uit dat een regisseur verantwoordelijk is voor het leiden en coördineren van een toneelstuk, inclusief het begeleiden van acteurs, het regisseren van scènes en het creëren van de algehele visie van het stuk.
  1. Rol van een Regisseur (20 minuten):
  • Bespreek de verschillende taken van een regisseur, zoals het instrueren van acteurs, het bepalen van bewegingen op het podium, het werken aan personageontwikkeling en het creëren van de juiste sfeer.
  • Toon voorbeelden van bekende regisseurs en hun invloed op toneelstukken en films.
  1. Regieconcepten (15 minuten):
  • Introduceer enkele basisconcepten van regie, zoals blocking (het plannen van de bewegingen op het podium), mise-en-scène (het visuele aspect van een scène) en het interpreteren van een script.
  1. Groepsactiviteit: Regie-oefening (10 minuten):
  • Verdeel de leerlingen in kleine groepen.
  • Geef elke groep een korte scène uit een toneelstuk en vraag hen om na te denken over hoe ze deze scène zouden regisseren. Welke bewegingen, expressies en sfeer zouden ze willen creëren?

Huiswerk:

  • Vraag leerlingen om na te denken over welk type toneelstuk ze zouden willen regisseren en waarom. Moedig ze aan om na te denken over welke aspecten van regie hen het meest aanspreken.

Opmerking:
Deze dag introduceert leerlingen in de wereld van regie en laat hen kennismaken met de verschillende taken en verantwoordelijkheden van een regisseur. Het kan ook een inspiratie zijn voor leerlingen die interesse hebben in het regisseren van toneelstukken in de toekomst. De groepsactiviteit geeft leerlingen de kans om na te denken over hoe ze hun creatieve visie kunnen toepassen op het regisseren van scènes.