Week 1-3: Introductie in Theater

Hier is de syllabus voor week 1 t/m 3, verdeeld over 5 dagen, met de focus op het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en de bijbehorende toneelstukken en scenario’s:

Week 1: Introductie in Theater en Ubuntu

Dag 1: Kennismaking met Theater en Ubuntu

  • Introductie tot het concept van theater en het belang ervan.
  • Verkenning van de verschillende elementen van een toneelstuk: personages, verhaal, setting, emoties.
  • Reflectie op hoe theater kan bijdragen aan begrip en compassie.

Dag 2: Verbinding en Samenwerking

  • Bespreking van hoofdstuk 1.1 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar”.
  • Exploratie van Ubuntu en het idee van “I Am Because We Are”.
  • Interactieve oefeningen om samenwerking en verbinding te bevorderen.

Dag 3: De Wereld als Een Grote Familie

  • Verdieping in hoofdstuk 1.2 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar”.
  • Bespreking van hoe het concept van een grote familie van toepassing is op toneelstukken en scenario’s.
  • Brainstormen over hoe samenwerking en verbinding binnen de groep kunnen worden bevorderd.

Dag 4: Jouw Unieke Rol

  • Verkenning van hoofdstuk 1.3 van “Ubuntu Kids”.
  • Reflectie op hoe elk individu een belangrijke rol speelt in een toneelstuk.
  • Groepsactiviteiten om de sterke punten van elk individu te ontdekken en te benadrukken.

Dag 5: Introductie in Scenario’s en Toneelstukken

  • Overzicht van de verschillende scenario’s en toneelstukken die zullen worden verkend.
  • Toewijzing van rollen aan leerlingen en introductie van de thema’s van de komende weken.
  • Eerste groepsbespreking over verwachtingen en doelen.

Week 2: Verhalen Vertellen en Karakterontwikkeling

Dag 6: Verhalen en Emoties

  • Bespreking van hoofdstuk 2.1 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar”.
  • Introductie tot het belang van verhalen vertellen in theater en hoe emoties kunnen worden overgebracht.
  • Groepsactiviteit: leerlingen delen een persoonlijk verhaal met emotie.

Dag 7: Personages en Karakterisering

  • Verdieping in hoofdstuk 2.2 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar”.
  • Uitleg over karakterontwikkeling en hoe personages worden gevormd.
  • Leerlingen kiezen een personage uit een scenario en werken aan hun achtergrondverhaal.

Dag 8: Dialogen en Interactie

  • Bespreking van hoofdstuk 2.3 van “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar”.
  • Oefenen met het schrijven van dialogen en het uitdrukken van emoties.
  • Korte improvisatieoefeningen om interactie tussen personages te verkennen.

Dag 9: Brainstormen over Verhalen

  • Leerlingen werken in groepen aan het bedenken van een kort verhaal dat past bij een van de scenario’s.
  • Nadruk op het integreren van Ubuntu-waarden in het verhaal.
  • Presentatie van de verhalen aan de klas.

Dag 10: Reflectie op Verhalen Vertellen

  • Groepsdiscussie over wat ze hebben geleerd over het vertellen van verhalen en karakterontwikkeling.
  • Individuele reflectieopdracht: schrijf een kort stukje over hoe je personage is gegroeid.

Week 3: Regie en Scenografie

Dag 11: Inleiding tot Regie

  • Introductie tot het concept van regie en de rol van een regisseur in een toneelstuk.
  • Bespreking van de relatie tussen regisseur en acteurs.
  • Groepsactiviteit: leerlingen nemen de rol van regisseur op zich en geven aanwijzingen aan medeleerlingen.

Dag 12: Regieaanwijzingen en Communicatie

  • Verdieping in regieaanwijzingen en hoe ze de acteurs begeleiden.
  • Leerlingen oefenen met het lezen en begrijpen van regieaanwijzingen uit een scenario.
  • Simulatie van een regisseurs-acteursinteractie om communicatie te benadrukken.

Dag 13: Verkenning van Scenografie

  • Introductie tot scenografie en het belang van een effectief toneeldecor.
  • Bespreking van hoe het decor de sfeer en betekenis van een toneelstuk kan beïnvloeden.
  • Leerlingen ontwerpen een basisschets van een toneeldecor voor een scenario.

Dag 14: Decors en Instellingen

  • Verdieping in verschillende decors en settings die passen bij de gekozen scenario’s.
  • Groepsdiscussie over hoe het decor kan bijdragen aan het begrip van de thema’s en personages.
  • Leerlingen werken in teams aan het creëren van gedetailleerdere toneeldecorontwerpen.

Dag 15: Regie en Decor Samenvoegen

  • Leerlingen komen samen om hun toneeldecorontwerpen te presenteren aan de regisseurs en acteurs.
  • Oefenen van scènes met het toneeldecor om te begrijpen hoe ze samenwerken.
  • Eerste doorloop van een scene met regieaanwijzingen en het nieuwe decor.

Deze syllabus dekt de eerste drie weken van het “Ontdek de Wereld van Theater” project af en richt zich op het begrijpen van theater, het belang van Ubuntu-waarden en het creëren van verhalen en personages. Elke dag biedt een interactieve en gevarieerde leerervaring voor de leerlingen, waarbij ze hun creativiteit en inzicht ontwikkelen terwijl ze zich verdiepen in de wereld van theater.