Doel van de Workshop:

Het doel van deze workshop is om leerlingen te leren hoe ze empathie kunnen tonen en naar anderen kunnen luisteren met hun hart. Door middel van theater oefeningen en rollenspellen zullen ze hun empathische vaardigheden versterken en ervaren hoe het tonen van begrip en medeleven kan leiden tot verbeterde relaties en verbondenheid binnen de gemeenschap.

Duur:

105 min.

Benodigdheden:
  1. Theaterzaal of ruimte met voldoende zitplaatsen en bewegingsruimte.
  2. Stoelen of kussens voor de leerlingen.
  3. Whiteboard of flip-over met markers.
  4. Scenario’s voor rollenspellen over vriendschapsituaties.
  5. Reflectie-journals of notitieboekjes voor de leerlingen.
  6. Pen of potlood voor elke leerling.
  7. Eventueel kostuums of rekwisieten voor de rollenspellen (optioneel).
  8. Timer of klok om de tijd bij te houden voor activiteiten.
  9. Water of andere drankjes voor de leerlingen tijdens de workshop.
  10. Eventuele audiovisuele apparatuur voor presentaties of video’s (optioneel).
Introductie (15 minuten)
Verwelkom de leerlingen en introduceer het thema van de workshop: “Luisteren met Je Hart: De Kunst van Empathie”.

Welkom, lieve leerlingen! Vandaag gaan we ons verdiepen in een belangrijk aspect van menselijke relaties: empathie. Zoals jullie weten, is empathie de kunst van het luisteren met je hart, het vermogen om de emoties en behoeften van anderen te begrijpen en met begrip te reageren. Het thema van onze workshop vandaag is dan ook “Luisteren met Je Hart: De Kunst van Empathie”.

Empathie is een krachtig instrument dat ons helpt om diepere en meer vervullende relaties op te bouwen. Het stelt ons in staat om anderen te steunen, te troosten en te begrijpen op een niveau dat verder gaat dan alleen woorden. Dus laten we ons openstellen voor dit waardevolle concept en zien hoe we het kunnen toepassen in ons dagelijks leven. Laten we beginnen!

Bespreek kort het huiswerk van de vorige les en nodig enkele vrijwilligers uit om hun reflecties te delen met de klas.

Laten we even teruggaan naar ons huiswerk van de vorige les, waarin jullie werden uitgenodigd om een kort essay te schrijven over een speciale vriendschap die jullie hebben gehad of nog steeds hebben. Jullie moesten beschrijven wat deze vriendschap zo speciaal maakt en welke lessen je eruit hebt geleerd over verbondenheid en samenwerking.

Ik nodig nu enkele vrijwilligers uit om hun reflecties te delen met de klas. Wie zou graag als eerste willen delen?

Leg kort uit wat empathie is en waarom het belangrijk is in het begrijpen van de emoties en behoeften van anderen.

Empathie is het vermogen om de gevoelens, gedachten en ervaringen van anderen te begrijpen en je in te leven in hun situatie. Het gaat niet alleen om het herkennen van emoties bij anderen, maar ook om het kunnen invoelen hoe zij zich voelen en waarom ze zich zo voelen. Empathie stelt ons in staat om met medeleven te reageren op de emoties van anderen en om op een ondersteunende en begripvolle manier met hen om te gaan.

Het is belangrijk omdat het de basis vormt voor het opbouwen van diepere en meer vervullende relaties. Door empathie te tonen, laten we anderen zien dat we om hen geven en dat we bereid zijn om naar hen te luisteren en hen te ondersteunen in moeilijke tijden. Empathie draagt bij aan een gevoel van verbondenheid en begrip binnen gemeenschappen en versterkt de banden tussen individuen. Het stelt ons ook in staat om conflicten op te lossen en samen te werken aan gemeenschappelijke doelen door rekening te houden met de behoeften en gevoelens van anderen.

Bespreek het verschil tussen horen en echt luisteren, en hoe luisteren met empathie de basis vormt voor sterke relaties.

Het verschil tussen horen en echt luisteren ligt in de mate van betrokkenheid en begrip die we tonen ten opzichte van de spreker. Horen is een passief proces waarbij geluiden worden opgevangen door onze oren, maar het impliceert niet noodzakelijk begrip of aandacht voor de boodschap. Echt luisteren daarentegen is een actief proces waarbij we niet alleen de woorden horen, maar ook proberen te begrijpen wat de spreker zegt, hoe ze zich voelen en waarom ze dat zeggen. Het gaat om het tonen van oprechte interesse, aandacht en empathie voor de ander.

Luisteren met empathie vormt de basis voor sterke relaties omdat het de ander het gevoel geeft gehoord, begrepen en gerespecteerd te worden. Wanneer we empathisch luisteren, maken we echt verbinding met de ander en tonen we dat we om hen geven. Dit creëert een gevoel van vertrouwen en veiligheid, waardoor mensen zich openstellen en hun gedachten, gevoelens en behoeften met ons willen delen. Sterke relaties zijn gebouwd op wederzijds begrip, ondersteuning en zorg, en empathisch luisteren is de sleutel tot het cultiveren van deze waardevolle banden.

Theater oefening: Empathisch Luisteren (20 minuten)
Voer een theateroefening uit waarbij leerlingen in tweetallen worden verdeeld.

Laten we een eenvoudige maar effectieve theateroefening proberen waarbij leerlingen in tweetallen worden verdeeld. Deze oefening zal zich richten op actief luisteren en empathie tonen.

Oefening: Spiegelen

  1. Verdeel de leerlingen in tweetallen en laat ze tegenover elkaar zitten.
  2. Leg uit dat een van de leerlingen de leider zal zijn en de ander de volger.
  3. De leider begint met het maken van langzame, eenvoudige bewegingen met hun handen, armen of gezichtsuitdrukkingen. Het doel is om de bewegingen zo duidelijk mogelijk te maken.
  4. De volger probeert de bewegingen van de leider zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen, alsof ze een spiegelbeeld zijn.
  5. Laat de leerlingen ongeveer twee minuten oefenen, waarbij ze regelmatig van rol wisselen tussen leider en volger.
  6. Na afloop bespreek je kort wat de leerlingen hebben ervaren. Vraag hoe het voelde om zowel de leider als de volger te zijn. Benadruk het belang van aandachtig zijn en empathisch reageren op de bewegingen van hun partner.

Deze oefening helpt leerlingen om zich bewust te worden van elkaars lichaamstaal en om actief te luisteren naar de signalen die hun partner uitzendt. Het bevordert ook een gevoel van verbondenheid en samenwerking tussen de leerlingen.

De ene leerling vertelt een persoonlijk verhaal of een ervaring, terwijl de andere leerling actief luistert en empathie toont door middel van non-verbale signalen zoals knikken, oogcontact en gezichtsuitdrukkingen.

Oefening: Persoonlijke Verhalen Delen

  1. Verdeel de leerlingen opnieuw in tweetallen, waarbij elke leerling een partner heeft.
  2. Leg uit dat een van de leerlingen zijn of haar persoonlijke verhaal of ervaring zal delen, terwijl de andere leerling actief luistert en empathie toont door middel van non-verbale signalen zoals knikken, oogcontact en gezichtsuitdrukkingen.
  3. Geef de leerlingen een paar minuten de tijd om te beslissen wie als eerste zijn of haar verhaal zal delen.
  4. Laat de leerlingen om de beurt hun verhaal delen en actief luisteren naar hun partner.
  5. Moedig de luisteraar aan om te reageren met empathie en begrip, zonder het verhaal van hun partner te onderbreken.
  6. Na afloop bespreek je kort wat de leerlingen hebben ervaren. Vraag hoe het voelde om hun verhaal te delen en om te luisteren naar het verhaal van hun partner. Bespreek ook de impact van non-verbale signalen op het tonen van empathie.
  7. Na enkele minuten wisselen de leerlingen van rol, zodat degene die eerst luisterde nu de kans krijgt om zijn of haar verhaal te delen, terwijl de andere leerling actief luistert en empathie toont.

Door van rol te wisselen, krijgen beide leerlingen de kans om zowel de spreker als de luisteraar te zijn, wat hun begrip en empathische vaardigheden verder zal versterken.

Deze oefening zal de leerlingen helpen om empathie in actie te ervaren en hen aanmoedigen om op een dieper niveau met elkaar te verbinden. Het zal ook hun vermogen vergroten om effectief te luisteren en begrip te tonen voor de ervaringen van anderen.


Aanvulling: Overige mogelijke theater oefeningen.

Naast de oefening waarbij leerlingen in tweetallen persoonlijke verhalen delen en actief luisteren, zijn hier nog wat andere theateroefeningen die kunnen helpen bij het ontwikkelen van empathie en luistervaardigheden:

Tableau Vivant: Leerlingen werken in groepen en beelden verschillende emoties uit in een ‘levend schilderij’. Ze kunnen bijvoorbeeld geluk, verdriet, angst, enzovoort uitbeelden. Dit helpt hen om zich in te leven in verschillende emotionele toestanden en om de subtiele signalen van emoties te herkennen.

Tableau Vivant is een theatrale oefening waarbij leerlingen samenwerken in groepen om verschillende emoties, situaties of scènes uit te beelden als een levend schilderij. Deze oefening is een vorm van stille toneelkunst waarbij de leerlingen stilstaan als bevroren figuren om een specifieke emotie of situatie uit te drukken.

Hier is een uitgebreide beschrijving van hoe Tableau Vivant kan worden uitgevoerd:

  1. Groepsvorming: Verdeel de leerlingen in groepen van drie tot vijf personen, afhankelijk van de grootte van de klas en het aantal beschikbare emoties of situaties die moeten worden uitgebeeld.
  2. Emoties of situaties selecteren: Geef elke groep een specifieke emotie of situatie om uit te beelden. Dit kunnen emoties zijn zoals geluk, verdriet, woede, angst, verwondering, etc., of situaties zoals een verjaardagsfeestje, een conflict tussen vrienden, een romantische ontmoeting, enzovoort.
  3. Voorbereiding: Laat de groepen enkele minuten de tijd nemen om de gekozen emotie of situatie te bespreken en te plannen hoe ze deze zo effectief mogelijk kunnen uitbeelden. Ze kunnen nadenken over de houdingen, gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal die passen bij de emotie of situatie die ze willen overbrengen.
  4. Uitvoering: Wanneer elke groep klaar is, vraag je hen om hun Tableau Vivant uit te voeren voor de rest van de klas. De leerlingen moeten stilstaan als bevroren figuren, alsof ze een moment in de tijd vasthouden. Ze moeten proberen om de emotie of situatie zo duidelijk en expressief mogelijk uit te beelden.
  5. Observatie en reflectie: Terwijl elke groep hun Tableau Vivant presenteert, moedig je de rest van de klas aan om goed te observeren en de subtiele signalen van emoties of situaties te herkennen. Na elke presentatie kunnen leerlingen reflecteren op wat ze hebben gezien en bespreken hoe effectief de groep was in het overbrengen van de emotie of situatie.
  6. Nabespreking: Na alle presentaties, faciliteer een discussie over de ervaringen van de leerlingen. Bespreek hoe het was om emoties uit te beelden en om de emoties van anderen te observeren. Vraag de leerlingen wat ze hebben geleerd over empathie en het herkennen van emoties door middel van non-verbale signalen.

Door Tableau Vivant uit te voeren, krijgen leerlingen de kans om zich in te leven in verschillende emotionele toestanden en om de subtiele signalen van emoties te herkennen. Deze oefening kan hen helpen om hun empathische vaardigheden te ontwikkelen en om een dieper begrip te krijgen van de gevoelens van anderen.

Improvisatie: Leerlingen voeren improvisatie scènes uit waarin ze verschillende rollen spelen en reageren op de acties en woorden van hun medespelers. Dit moedigt actief luisteren en empathisch reageren aan, omdat ze moeten inspelen op wat er in het moment gebeurt.

Improvisatie is een theater oefening waarbij leerlingen spontaan scènes uitvoeren zonder van tevoren geschreven script of voorbereiding. Tijdens improvisatie worden leerlingen uitgedaagd om in het moment te reageren op de acties, woorden en emoties van hun medespelers. Dit moedigt actief luisteren en empathisch reageren aan, omdat ze zich moeten aanpassen aan wat er gebeurt en hun reacties moeten laten leiden door de dynamiek van de interactie.

Bij het uitvoeren van improvisatiescènes worden leerlingen aangemoedigd om hun verbeelding te gebruiken en creatief te zijn in het bedenken van personages, dialogen en situaties. Ze kunnen bijvoorbeeld gevraagd worden om een specifieke setting te gebruiken, zoals een drukke markt, een ziekenhuis of een ruimteschip, en vervolgens de scène te improviseren op basis van die setting.

Tijdens het improviseren worden leerlingen aangemoedigd om te luisteren naar hun medespelers, zodat ze kunnen reageren op wat er gezegd en gedaan wordt. Dit vereist niet alleen aandacht voor de woorden die worden gezegd, maar ook voor de emoties en intenties die achter die woorden schuilen. Door te luisteren en te reageren op de emoties van hun medespelers, leren leerlingen empathie en begrip te tonen voor de gevoelens van anderen.

Improvisatie biedt een veilige en speelse omgeving waarin leerlingen kunnen experimenteren met verschillende rollen, perspectieven en emoties. Het stelt hen in staat om hun creativiteit te uiten en hun improvisatievaardigheden te ontwikkelen, terwijl ze tegelijkertijd werken aan het verbeteren van hun luister- en empathische vaardigheden.

Door regelmatig improvisatie scènes uit te voeren, kunnen leerlingen hun vermogen om empathisch te reageren in real-time situaties versterken. Ze leren zich in te leven in de ervaringen van anderen, begrip te tonen voor verschillende perspectieven en effectief te communiceren binnen een dynamische en veranderlijke context. Dit draagt bij aan hun vermogen om sterke relaties op te bouwen en een gevoel van verbondenheid te creëren binnen een gemeenschap.

Rollenspel: Leerlingen kunnen rollenspellen uitvoeren waarbij ze in de huid kruipen van personages met verschillende achtergronden, ervaringen en emoties. Hierbij kunnen ze oefenen met het tonen van begrip en empathie voor de perspectieven van anderen.

Bij het rollenspel worden leerlingen uitgedaagd om in de huid te kruipen van verschillende personages met diverse achtergronden, ervaringen en emoties. Dit kan variëren van het spelen van personages uit verschillende culturen of tijdperken tot het aannemen van rollen die verschillende emoties of persoonlijkheden vertegenwoordigen. Het doel van dit rollenspel is om leerlingen te helpen begrip en empathie te tonen voor de perspectieven van anderen door zich in te leven in verschillende situaties en standpunten.

Het rollenspel kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van het doel van de les en de leeftijd en het niveau van de leerlingen. Hier zijn enkele mogelijke scenario’s en oefeningen die kunnen worden gebruikt:

  1. Scenario’s uit het dagelijks leven: Leerlingen kunnen situaties naspelen die ze in hun eigen leven tegenkomen, zoals een conflict tussen vrienden, een gesprek met een familielid of een situatie waarin ze zich buitengesloten voelen. Door in de huid van verschillende personages te kruipen, kunnen ze de situatie vanuit verschillende perspectieven bekijken en begrip ontwikkelen voor de emoties en behoeften van anderen.
  2. Historische of culturele rollen: Leerlingen kunnen rollen spelen die gebaseerd zijn op personages uit de geschiedenis of verschillende culturele achtergronden. Bijvoorbeeld, het spelen van immigranten die hun land ontvluchten op zoek naar een beter leven, of het naspelen van belangrijke figuren uit de geschiedenis zoals Martin Luther King Jr. of Anne Frank. Dit helpt leerlingen om zich in te leven in de ervaringen van anderen en de impact van historische gebeurtenissen op individuen te begrijpen.
  3. Emotionele rollen: Leerlingen kunnen rollen spelen die verschillende emoties vertegenwoordigen, zoals blijdschap, verdriet, woede of angst. Door zich in te leven in deze emoties kunnen ze hun empathisch vermogen vergroten en leren hoe ze kunnen reageren op de emoties van anderen.
  4. Conflictrollen: Leerlingen kunnen rollen spelen in conflictsituaties, zoals pesten, discriminatie of ruzies tussen vrienden. Door zich in te leven in zowel het slachtoffer als de dader kunnen ze begrip ontwikkelen voor beide kanten van het conflict en leren hoe ze conflicten op een empathische en constructieve manier kunnen oplossen.

Tijdens het rollenspel worden leerlingen aangemoedigd om zich volledig in te leven in hun personages, inclusief hun gedachten, gevoelens en motieven. Ze moeten actief luisteren naar de andere deelnemers en reageren op hun emoties en behoeften met begrip en empathie. Door deze oefening kunnen leerlingen hun empathisch vermogen vergroten en leren hoe ze op een respectvolle en empathische manier met anderen kunnen omgaan.

Charades: Leerlingen beelden verschillende emoties, behoeften of situaties uit zonder woorden te gebruiken, terwijl de rest van de groep moet raden wat er wordt uitgebeeld. Dit helpt bij het ontwikkelen van expressieve vaardigheden en het begrijpen van non-verbale signalen.

Charades is een klassiek gezelschapsspel dat vaak wordt gespeeld als een vorm van entertainment, maar het kan ook worden gebruikt als een educatieve oefening om expressieve vaardigheden te ontwikkelen en het begrip van non-verbale signalen te verbeteren. In deze oefening worden leerlingen uitgedaagd om verschillende emoties, behoeften of situaties uit te beelden zonder woorden te gebruiken, terwijl de rest van de groep moet raden wat er wordt uitgebeeld.

De oefening begint met het verdelen van de leerlingen in twee groepen: degenen die zullen optreden en degenen die zullen raden. De groep die optreedt krijgt een lijst met woorden of zinnen die ze moeten uitbeelden, zoals emoties (bijvoorbeeld blij, verdrietig, boos), behoeften (bijvoorbeeld honger, dorst, slaperigheid) of situaties (bijvoorbeeld op het strand, in de bioscoop, op een feestje). Deze lijst kan vooraf worden samengesteld door de docent of de groep zelf.

Een speler uit de groep die optreedt begint door een woord of zin van de lijst te kiezen en vervolgens zonder woorden uit te beelden wat er op het kaartje staat. Dit kan worden gedaan door middel van gebaren, gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal en andere non-verbale signalen. De rest van de groep, die aan het raden is, kijkt naar het optreden en probeert te achterhalen wat er wordt uitgebeeld.

De leerlingen die aan het raden zijn, kunnen actief observeren en proberen de emotie, behoefte of situatie te identificeren die wordt uitgebeeld. Ze kunnen vragen stellen aan de speler die optreedt, maar de speler mag alleen antwoorden met ja of nee, of door te knikken of te schudden met het hoofd om de communicatie non-verbaal te houden.

Het doel van Charades is niet alleen om de juiste woorden te raden, maar ook om te leren hoe emoties en behoeften kunnen worden uitgedrukt via non-verbale communicatie. Door actief te observeren en te interpreteren wat ze zien, leren leerlingen om subtiliteiten in lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen te herkennen, wat hun empathische vaardigheden versterkt. Bovendien kan het spel een leuke en interactieve manier zijn om de groepscohesie te versterken en de communicatieve vaardigheden van de leerlingen te verbeteren.

Door deze diverse oefeningen kunnen leerlingen hun empathische vaardigheden op verschillende manieren verkennen en versterken, wat essentieel is voor het opbouwen van sterke relaties en verbondenheid binnen een gemeenschap.

Rollenspel: Empathie in Actie (30 minuten)
Verdeel de leerlingen in groepen en wijs elk groepje een scenario toe waarin empathie een centrale rol speelt, zoals het troosten van een vriend na een slechte dag of het ondersteunen van een klasgenoot die zich buitengesloten voelt.

Voor het rollenspel “Empathie in Actie” verdelen we de leerlingen in groepen van drie tot vier personen. Elk groepje krijgt een scenario toegewezen waarin empathie een centrale rol speelt. Hier zijn enkele voorbeelden van mogelijke scenario’s:

Scenario 1: Troosten na een slechte dag
Beschrijving: Een van de leerlingen heeft een erg slechte dag gehad. Misschien is hij gezakt voor een belangrijke test, heeft hij ruzie gehad met een vriend of voelt hij zich gewoon neerslachtig zonder specifieke reden. De andere groepsleden moeten proberen hem te troosten en hem te laten weten dat ze er voor hem zijn.

Scenario 2: Ondersteuning bij een familieprobleem
Beschrijving: Een leerling vertelt aan de groep dat hij thuis problemen heeft, zoals ouders die gaan scheiden of een ziek familielid. De andere groepsleden moeten hem steun bieden en laten zien dat ze begrip hebben voor zijn situatie.

Scenario 3: Helpen bij academische stress
Beschrijving: Een van de leerlingen voelt zich overweldigd door schoolwerk en academische stress. Hij weet niet hoe hij alles moet bijhouden en voelt zich gefrustreerd en gestrest. De andere groepsleden moeten proberen hem te helpen zich beter te voelen en praktische steun te bieden bij het omgaan met zijn academische uitdagingen.

Scenario 4: Steun bieden aan een gepest klasgenoot
Beschrijving: Een leerling vertelt aan de groep dat hij gepest wordt op school. Hij voelt zich geïsoleerd en ongelukkig, en weet niet wat hij moet doen. De andere groepsleden moeten hem laten zien dat ze aan zijn kant staan en bereid zijn om hem te helpen omgaan met de situatie.

Elk groepje krijgt de tijd om het toegewezen scenario te bespreken en zich voor te bereiden op een korte toneelvoorstelling waarin ze laten zien hoe ze empathie tonen en de persoon in nood ondersteunen. Ze kunnen beslissen wie welke rol op zich neemt en hoe ze de situatie willen aanpakken. Na de voorbereidingstijd voeren de groepjes hun toneelstukjes op voor de rest van de klas.

Laat de groepen het scenario improviseren en moedig hen aan om verschillende manieren van empathisch luisteren en reageren te verkennen.

Moedig de groepen aan om het scenario te improviseren en verschillende benaderingen van empathisch luisteren en reageren te verkennen. Geef ze de vrijheid om creatief te zijn en hun eigen interpretatie van empathie te tonen. Herinner hen eraan om te letten op non-verbale signalen zoals oogcontact, lichaamstaal en toon van de stem, omdat deze elementen een belangrijke rol spelen in het tonen van empathie.

Tijdens de improvisatie kunnen de groepsleden experimenteren met verschillende manieren om empathie te tonen, zoals:

Actief luisteren: Laat de luisteraars actief betrokken zijn bij het verhaal door te knikken, “uh-huh” te zeggen en woorden van aanmoediging te bieden om te laten zien dat ze luisteren en begrijpen wat de verteller zegt.

Bevestiging van gevoelens: Moedig de groepsleden aan om de gevoelens van de verteller te bevestigen door empathische reacties te geven zoals “Dat klinkt echt moeilijk” of “Ik kan me voorstellen dat je je zo voelt.”

Vragen stellen: Stimuleer de luisteraars om open vragen te stellen om de verteller te helpen zijn gevoelens en gedachten verder te verkennen. Dit kan helpen om diepere inzichten te krijgen in wat de verteller doormaakt en hoe ze hem het beste kunnen ondersteunen.

Aanmoediging en steun: Moedig de luisteraars aan om de verteller aan te moedigen en te ondersteunen door positieve opmerkingen te maken en te laten zien dat ze geloven in zijn vermogen om met de situatie om te gaan.

Na de improvisatie kunnen de groepen samen reflecteren op hun ervaringen en bespreken welke benaderingen van empathie het meest effectief waren en waarom. Dit kan een waardevolle leermogelijkheid bieden en de groepsleden helpen om hun empathische vaardigheden verder te ontwikkelen.

Na afloop bespreek je de ervaringen en welke technieken het meest effectief waren in het tonen van empathie.

Na de improvisatie is het belangrijk om de ervaringen van de groepen te bespreken en te reflecteren op welke technieken het meest effectief waren in het tonen van empathie. Hier zijn enkele vragen en punten om te bespreken tijdens de nabespreking:

  1. Welke technieken werden het meest effectief gevonden in het tonen van empathie tijdens de improvisatie?
  2. Welke non-verbale signalen waren het meest betekenisvol in het tonen van begrip en medeleven?
  3. Hoe voelde het om zowel de verteller als de luisteraar te zijn tijdens het rollenspel?
  4. Welke uitdagingen kwamen naar voren bij het tonen van empathie en effectief luisteren?
  5. Zijn er specifieke momenten of reacties die bijzonder impactvol waren? Zo ja, waarom?
  6. Zijn er technieken die minder effectief leken? Zo ja, waarom denk je dat ze minder effectief waren?
  7. Hoe denk je dat de ervaring van vandaag je empathische vaardigheden heeft verbeterd of veranderd?
  8. Zijn er aspecten van empathie die je graag verder zou willen verkennen of ontwikkelen?

Door deze vragen te bespreken, kunnen de groepsleden diepgaandere inzichten krijgen in hun vermogen om empathie te tonen en effectief te luisteren, en kunnen ze zich bewust worden van gebieden waarop ze kunnen verbeteren. Het kan ook helpen om een sfeer van openheid en begrip te creëren binnen de groep, wat de empathische vaardigheden verder kan versterken.

Reflectie-oefening (15 minuten):
Geef de leerlingen tijd om hun ervaringen tijdens de rollenspellen te reflecteren in hun Reflectie-journals.

Tijdens de reflectie-oefening is het belangrijk om de leerlingen de tijd en ruimte te geven om hun ervaringen tijdens de rollenspellen te overdenken en te verwerken in hun Reflectie-journals. Hier zijn de stappen voor deze oefening:

  1. Geef de leerlingen de instructie om hun Reflectie-journals te openen en een paar minuten te nemen om na te denken over hun ervaringen tijdens de rollenspellen.
  2. Moedig hen aan om hun gedachten en gevoelens op te schrijven over hoe het voelde om zowel de verteller als de luisteraar te zijn, en welke inzichten ze hebben opgedaan over empathie en effectief luisteren.
  3. Laat de leerlingen specifieke momenten of reacties beschrijven die hen zijn bijgebleven tijdens de rollenspellen, evenals eventuele uitdagingen die ze zijn tegengekomen.
  4. Moedig hen aan om na te denken over hoe ze de technieken van empathie en effectief luisteren kunnen toepassen in hun dagelijks leven, zowel binnen als buiten de klas.
  5. Geef de leerlingen voldoende tijd om hun gedachten op papier te zetten en te reflecteren op hun ervaringen. Loop rond en bied ondersteuning of begeleiding aan degenen die dat nodig hebben.
  6. Na afloop van de reflectieperiode, nodig enkele vrijwilligers uit om hun gedachten of inzichten te delen met de klas, als ze zich daar comfortabel bij voelen. Dit kan een waardevolle gelegenheid zijn om te leren van elkaars perspectieven en ervaringen.

Door deze reflectie-oefening kunnen de leerlingen dieper ingaan op hun ervaringen tijdens de rollenspellen en kunnen ze hun begrip van empathie en effectief luisteren verder versterken. Het helpt ook om een gevoel van bewustzijn en zelfreflectie te bevorderen, wat essentieel is voor persoonlijke groei en ontwikkeling.

Moedig hen aan om na te denken over wat ze hebben geleerd en hoe ze empathie kunnen toepassen in hun dagelijks leven.

Moedig de leerlingen aan om na te denken over wat ze hebben geleerd tijdens deze les over empathie en hoe ze deze waardevolle vaardigheid kunnen toepassen in hun dagelijks leven. Hier zijn enkele suggesties om dit aan te moedigen:

  1. Vraag de leerlingen om na te denken over situaties in hun leven waarin ze empathie hebben ervaren of nodig gehad. Dit kan variëren van kleine dagelijkse interacties tot meer significante gebeurtenissen.
  2. Moedig hen aan om na te denken over hoe ze kunnen reageren op anderen met empathie in verschillende situaties. Dit kan inhouden dat ze actief luisteren, begrip tonen voor de gevoelens van anderen en proberen om zich in te leven in hun perspectief.
  3. Bespreek concrete voorbeelden van hoe empathie kan leiden tot betere relaties en een positievere gemeenschap. Dit kan variëren van het steunen van een vriend in moeilijke tijden tot het tonen van begrip voor verschillende standpunten tijdens een discussie.
  4. Moedig de leerlingen aan om doelen te stellen voor het toepassen van empathie in hun dagelijks leven. Dit kunnen kleine stappen zijn, zoals bewust luisteren naar een vriend die behoefte heeft aan steun, of grotere initiatieven, zoals het opzetten van een project om anderen te helpen.
  5. Geef ruimte voor open discussie en het delen van ideeën tussen de leerlingen. Dit kan hen aanmoedigen om van elkaar te leren en elkaar te inspireren om empathie actief toe te passen.

Door deze reflectieve oefeningen en discussies kunnen de leerlingen een dieper begrip ontwikkelen van empathie en hoe het een positieve invloed kan hebben op henzelf en anderen in hun dagelijks leven. Het moedigt ook een proactieve houding aan ten opzichte van het tonen van begrip en medeleven in verschillende situaties.

Groepsdiscussie (15 minuten):
Bespreek in kleine groepen wat ze hebben ervaren tijdens de rollenspellen en hoe empathie kan bijdragen aan het opbouwen van sterke vriendschappen.

De groepsdiscussie biedt een waardevolle gelegenheid voor leerlingen om hun ervaringen tijdens de rollenspellen te delen en te reflecteren op hoe empathie kan bijdragen aan het opbouwen van sterke vriendschappen. Hier zijn enkele stappen om deze discussie te leiden:

  1. Verdeel de klas in kleine groepen van ongeveer vier tot zes leerlingen. Zorg ervoor dat elke groep een rustige ruimte heeft waar ze vrijuit kunnen praten.
  2. Stel een aantal vragen voor aan de groepen om hen te begeleiden bij hun discussie. Hier zijn enkele voorbeelden:
    • Wat heb je ervaren tijdens het spelen van de rollenspellen? Hoe voelde het om in de rol van de luisteraar te zijn? En hoe voelde het om je verhaal te delen?
    • Op welke manieren hebben jullie empathie laten zien tijdens de rollenspellen? Hebben jullie gemerkt dat bepaalde reacties meer impact hadden dan andere?
    • Hoe denken jullie dat empathie kan bijdragen aan het opbouwen van sterke vriendschappen? Zijn er voorbeelden uit de rollenspellen die dit illustreren?
    • Hebben jullie nieuwe inzichten gekregen over hoe je empathie kunt tonen na het spelen van de rollenspellen? Zijn er technieken die jullie van plan zijn toe te passen in jullie eigen leven?
  3. Moedig de leerlingen aan om vrijuit te praten en hun gedachten en gevoelens te delen. Zorg ervoor dat iedereen de kans krijgt om zijn stem te laten horen en dat er een respectvolle sfeer heerst binnen de groepen.
  4. Loop rond en luister naar de discussies in elke groep. Bied indien nodig begeleiding en aanmoediging aan de leerlingen, maar probeer de discussie voornamelijk door henzelf te laten leiden.
  5. Na ongeveer 15 minuten, breng de groepen weer samen voor een korte plenaire sessie. Vraag elke groep om een ​​woordvoerder aan te wijzen die kort de belangrijkste inzichten en bevindingen van hun groep kan delen met de rest van de klas.

Door deze groepsdiscussie kunnen leerlingen dieper ingaan op hun ervaringen met empathie tijdens de rollenspellen en nadenken over de rol ervan in het opbouwen van sterke vriendschappen. Het biedt ook een kans voor peer-to-peer learning en het delen van verschillende perspectieven binnen de klas.

Laat elke groep een rapporteur kiezen om de belangrijkste inzichten te delen met de hele klas.

Door elke groep een rapporteur te laten kiezen om de belangrijkste inzichten te delen, kunnen alle leerlingen profiteren van de diverse ervaringen en perspectieven binnen de klas. Hier zijn enkele stappen om dit proces soepel te laten verlopen:

  1. Wijs elke groep een paar minuten toe om intern te bespreken wie hun rapporteur zal zijn. Moedig de groepsleden aan om vrijwillig aan te bieden of om de rol op zich te nemen op basis van hun comfortniveau en bereidheid om te spreken.
  2. Zodra elke groep een rapporteur heeft gekozen, laat de rapporteurs zich opstellen aan de voorkant van het klaslokaal of in een aangewezen ruimte waar ze gemakkelijk kunnen worden gezien en gehoord door de rest van de klas.
  3. Geef elke rapporteur de kans om kort de belangrijkste inzichten en bevindingen van hun groep te delen. Moedig hen aan om specifieke voorbeelden te geven en de discussiepunten te benadrukken die het meest impactvol waren voor hun groep.
  4. Terwijl de rapporteurs aan het woord zijn, luister actief naar hun presentaties en moedig de rest van de klas aan om ook aandachtig te luisteren. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen de kans krijgen om te profiteren van de inzichten die worden gedeeld.
  5. Na elke presentatie van een rapporteur, moedig de rest van de klas aan om vragen te stellen of opmerkingen toe te voegen. Dit kan leiden tot verdere discussie en het delen van nieuwe perspectieven binnen de groep.

Door elke groep een rapporteur te laten kiezen, wordt de verantwoordelijkheid verdeeld en krijgt elke leerling de kans om zijn stem te laten horen. Dit zorgt voor een inclusief en participatief leerproces waarin alle leerlingen worden aangemoedigd om actief deel te nemen aan de discussie en van elkaar te leren.

Afsluiting (10 minuten)
Bedank de leerlingen voor hun deelname en benadruk het belang van empathie in het opbouwen van sterke en ondersteunende relaties.

Als afsluiting van de workshop is het belangrijk om de leerlingen te bedanken voor hun actieve deelname en betrokkenheid tijdens de activiteiten. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen om de workshop op een positieve en inspirerende manier af te sluiten:

  1. Begin door de leerlingen te bedanken voor hun aanwezigheid en deelname aan de workshop. Benadruk hoe waardevol hun bijdragen zijn geweest en hoeveel je hebt genoten van het samen verkennen van het onderwerp empathie.
  2. Reflecteer kort op de belangrijkste leerpunten en inzichten die tijdens de workshop zijn besproken. Herinner de leerlingen aan het belang van empathie in het begrijpen van de emoties en behoeften van anderen, en hoe het kan bijdragen aan het opbouwen van sterke en ondersteunende relaties.
  3. Moedig de leerlingen aan om de vaardigheden en inzichten die ze hebben opgedaan tijdens de workshop toe te passen in hun dagelijks leven. Herinner hen eraan dat empathie een krachtig hulpmiddel is om verbinding te maken met anderen en een positieve impact te hebben op hun omgeving.
  4. Geef de leerlingen de gelegenheid om eventuele laatste vragen te stellen of opmerkingen te maken voordat de workshop wordt afgesloten. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen zich gehoord voelen en eventuele laatste gedachten kunnen delen voordat ze vertrekken.
  5. Sluit af met een positieve en motiverende boodschap, zoals: “Ik ben erg trots op jullie allemaal voor jullie betrokkenheid en openheid tijdens deze workshop. Onthoud dat empathie een krachtig hulpmiddel is om verbinding te maken met anderen en een verschil te maken in de wereld om ons heen. Blijf luisteren met je hart en laat compassie en begrip leidend zijn in al je interacties. Bedankt en tot de volgende keer!”

Door de workshop op deze manier af te sluiten, kunnen de leerlingen met een gevoel van voldoening en inspiratie vertrekken, klaar om hun nieuw verworven kennis en vaardigheden toe te passen in hun eigen leven.

Moedig hen aan om hun nieuw geleerde vaardigheden toe te passen in hun dagelijks leven en om actief te blijven luisteren met hun hart naar anderen.

Het is essentieel om de leerlingen aan te moedigen om hun nieuw verworven vaardigheden en inzichten in de praktijk te brengen in hun dagelijks leven. Hier zijn enkele manieren waarop je dit kunt doen:

  1. Herinner de leerlingen eraan dat empathie een vaardigheid is die kan worden ontwikkeld door regelmatige oefening. Moedig hen aan om actief te blijven luisteren met hun hart naar anderen, zowel binnen als buiten het klaslokaal.
  2. Geef concrete voorbeelden van situaties waarin empathie van pas kan komen, zoals het ondersteunen van een vriend die het moeilijk heeft, luisteren naar een klasgenoot die behoefte heeft aan een luisterend oor, of het tonen van begrip voor de gevoelens van een familielid.
  3. Moedig de leerlingen aan om bewust te zijn van hun eigen emoties en reacties, en om zichzelf regelmatig af te vragen hoe ze zich zouden voelen als ze in de schoenen van iemand anders zouden staan. Dit helpt bij het ontwikkelen van een empathisch perspectief.
  4. Stimuleer de leerlingen om hun ervaringen met het toepassen van empathie te delen met anderen en om elkaar te ondersteunen bij het ontwikkelen van deze vaardigheid. Dit kan worden gedaan door middel van groepsdiscussies, reflectie-oefeningen of peer coaching.
  5. Herinner de leerlingen eraan dat empathie niet alleen helpt bij het opbouwen van sterke relaties, maar ook bij het creëren van een inclusieve en ondersteunende gemeenschap waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.

Door de leerlingen aan te moedigen om actief te blijven luisteren met hun hart en empathie toe te passen in hun dagelijks leven, kunnen ze een positieve impact hebben op zichzelf en anderen om hen heen.

Geef huiswerk op voor de volgende les.

Voor huiswerk voor de volgende les, stel ik het volgende voor:

Reflectie: Vraag de leerlingen om in hun Reflectie-journals te schrijven over een recente situatie waarin ze empathie hebben toegepast. Beschrijf de situatie, hoe je je hebt gevoeld en welke acties je hebt ondernomen om empathie te tonen. Reflecteer vervolgens op hoe deze ervaring je heeft beïnvloed en welke lessen je hebt geleerd over het tonen van empathie.

Empathie-oefening: Moedig de leerlingen aan om gedurende de week actief te luisteren met empathie naar anderen. Kies minstens één situatie per dag waarin je bewust probeert te begrijpen hoe anderen zich voelen en probeer empathie te tonen door middel van luisteren, begrip en ondersteuning.

Leesopdracht: Wijs de leerlingen een kort artikel of verhaal toe over het belang van empathie in relaties. Laat hen het artikel lezen en in hun Reflectie-journals noteren welke inzichten ze hebben opgedaan en hoe ze deze kunnen toepassen in hun eigen leven.

Deze opdrachten zullen de leerlingen helpen om hun begrip van empathie te verdiepen en hen aanmoedigen om deze waardevolle vaardigheid verder te ontwikkelen in hun dagelijks leven.



Door middel van deze workshop zullen leerlingen niet alleen hun empathische vaardigheden versterken, maar ook een dieper begrip ontwikkelen van het belang van luisteren, begrip en medeleven in het creëren van verbondenheid en gemeenschapszin.