II. Theateronderwijs: Inleven in Ubuntu Kernwaarden

Hoofdstuk 2: Bouwen aan Sterke Vriendschappen

Les 5: Vriendschap: De Magie van Verbondenheid

Tijdens deze les zullen leerlingen de betekenis van vriendschap verkennen en hoe het bijdraagt aan een gevoel van verbondenheid binnen een gemeenschap. Ze zullen verschillende aspecten van vriendschap bespreken, zoals vertrouwen, steun en wederzijdse zorg, en reflecteren op hun eigen ervaringen met vriendschap. Door middel van discussies en rollenspellen zullen ze de essentiële elementen van sterke vriendschapsbanden ontdekken.

Doelstellingen:

  • De betekenis van vriendschap begrijpen en de rol ervan binnen een gemeenschap begrijpen.
  • Verschillende aspecten van vriendschap identificeren, zoals vertrouwen, steun en wederzijdse zorg.
  • Reflecteren op persoonlijke ervaringen met vriendschap en deze delen met anderen.
  • Essentiële elementen van sterke vriendschapsbanden verkennen door middel van discussies en rollenspellen.

Huiswerk van les 4:

Reflecteer op je ervaringen tijdens het toneelspel “De Verborgen Schat van Ubuntu”. Wat heb je geleerd over verbondenheid en samenwerking? Schrijf je gedachten op in je reflectie-journal.

Tijdens onze laatste les hebben we deelgenomen aan het toneelspel “De Verborgen Schat van Ubuntu”, waarin we de principes van verbondenheid en samenwerking hebben verkend. Nu is het tijd om te reflecteren op onze ervaringen tijdens dit toneelspel en te ontdekken wat we hebben geleerd over deze belangrijke thema’s.

Ik nodig jullie uit om je gedachten op te schrijven in je reflectie-journal en na te denken over de volgende vragen:

  1. Wat heb je geleerd over verbondenheid tijdens het toneelspel? Hoe voelde het om deel uit te maken van een groep die samenwerkte aan een gemeenschappelijk doel?
  2. Op welke manieren heb je samengewerkt met andere personages om positieve verandering te bewerkstelligen binnen de gemeenschap?
  3. Welke uitdagingen heb je tijdens het toneelspel ervaren bij het samenwerken met anderen? Hoe ben je hiermee omgegaan en wat heb je hiervan geleerd?
  4. Hoe voelde het om je in te leven in je personage en de principes van Ubuntu in actie te tonen? Wat waren de meest memorabele momenten voor jou?
  5. Hoe denk je dat de lessen die je hebt geleerd tijdens dit toneelspel kunnen worden toegepast in je eigen leven en in de echte wereld?

Neem de tijd om rustig te reflecteren op deze vragen en schrijf je gedachten en inzichten op in je reflectie-journal. Dit is een waardevolle kans om dieper na te denken over je ervaringen en om te groeien als individu.

Veel succes en ik kijk uit naar het delen van jullie inzichten in onze volgende les.

Lesmateriaal:

Lesplan:

1. Inleiding (15 minuten)
Verwelkom de leerlingen en herinner hen aan het thema van de workshop: “Bouwen aan Sterke Vriendschappen”.

Beste leerlingen,

Welkom terug bij onze workshop over “Bouwen aan Sterke Vriendschappen”. We hebben de afgelopen weken al veel geleerd over verbondenheid en samenwerking, en vandaag gaan we dieper in op het belang van sterke vriendschappen binnen een gemeenschap.

Vriendschap is een van de meest waardevolle aspecten van het menselijk leven. Het gaat verder dan alleen maar tijd doorbrengen met mensen; het gaat om het opbouwen van sterke banden gebaseerd op vertrouwen, steun en wederzijdse zorg. Vriendschap draagt bij aan ons gevoel van welzijn en verbondenheid, en het speelt een cruciale rol in het creëren van een positieve en ondersteunende gemeenschap.

Vandaag zullen we verkennen wat vriendschap echt betekent en hoe het ons kan helpen om een gevoel van verbondenheid te versterken. Laten we samen op ontdekkingsreis gaan en de magie van vriendschap omarmen.

Laten we beginnen!

Bespreek kort het huiswerk van de vorige les en nodig enkele vrijwilligers uit om hun reflecties te delen met de klas.

Laten we kort terugblikken op het huiswerk van de vorige les, waarin jullie werden uitgenodigd om je ervaringen tijdens het toneelspel “De Verborgen Schat van Ubuntu” te reflecteren in je journal. Dit was een kans om dieper na te denken over wat je hebt geleerd over verbondenheid en samenwerking tijdens het spelen van je personage.

Nu wil ik enkele vrijwilligers uitnodigen om hun reflecties te delen met de klas. Wie zou graag willen beginnen?

Leg de doelstellingen van de les uit en introduceer het onderwerp vriendschap.

Vandaag zullen we ons richten op het verkennen van het concept vriendschap en hoe het bijdraagt aan het opbouwen van sterke banden binnen onze gemeenschap. De doelstellingen van deze les zijn:

  1. Begrijpen wat vriendschap echt betekent en welke elementen het omvat, zoals vertrouwen, steun en wederzijdse zorg.
  2. Reflecteren op onze eigen ervaringen met vriendschap en hoe het ons leven beïnvloedt.
  3. Identificeren van manieren waarop sterke vriendschappen bijdragen aan een gevoel van verbondenheid en gemeenschapszin.
  4. Ontdekken hoe we vriendschappen kunnen koesteren en versterken om een positieve en ondersteunende omgeving te creëren.

Vriendschap is een fundamenteel onderdeel van ons leven. Het gaat niet alleen om het hebben van plezier samen, maar ook om het bieden van steun, het delen van vreugde en verdriet, en het helpen van elkaar groeien. Door sterke vriendschapsbanden op te bouwen, versterken we niet alleen onze individuele relaties, maar dragen we ook bij aan het welzijn van onze gemeenschap als geheel.

Laten we samen duiken in het fascinerende onderwerp vriendschap en ontdekken hoe het ons kan helpen bouwen aan sterke banden en een gevoel van verbondenheid te creëren.

2. Verkenning van Vriendschap (20 minuten)
Start een klassikale discussie over wat vriendschap betekent voor de leerlingen. Wat zijn de kenmerken van een goede vriend? Noteer de belangrijkste punten op het whiteboard.

Laten we een open discussie beginnen over vriendschap. Wat betekent vriendschap voor jullie? Welke kenmerken vinden jullie belangrijk in een goede vriend? Ik nodig jullie uit om vrijuit te delen en elkaar aan te moedigen om te spreken.

  • Wat zijn volgens jullie belangrijke kenmerken van een goede vriend?
  • Hoe zou je een goede vriend beschrijven?
  • Wat zijn eigenschappen of gedragingen die je waardeert in een vriendschap?

Laten we elk idee dat naar voren komt respecteren en noteren. Wie wil als eerste beginnen?

Toon uitspraken en quotes over vriendschap en vraag de leerlingen om hun gedachten hierover te delen.

Laten we nu wat inspirerende uitspraken en quotes over vriendschap bekijken. Neem even de tijd om ze te bekijken en laat me weten wat je ervan vindt.

Relaties zijn essentieel, en vriendschap is een van de belangrijkste.

We verzamelen veel dingen in het leven: geld, huis, auto, maar niets is te vergelijken of te vergelijken met een sterke vriendschap.

Mensen zijn sociale dieren en hebben vrienden nodig om een evenwichtig leven te leiden.

Een goede vriend geeft om, deelt en stelt jouw belang voorop.

Een echte vriend is eerlijk, betrouwbaar en ondersteunend.

Vrienden zijn nodig om een gevoel van doel in ons leven te brengen.

Vriendschap is een relatie waarin geen verwachtingen bestaan.

Vriendschap wordt niet beperkt door geografische grenzen of religieuze verschillen.

Vriendschap is het medicijn tegen verdriet, lijden en welke pijn dan ook.

hier zijn vijf voorbeelden van quotes over vriendschap:

  1. Een vriend is iemand die alles van je weet en toch van je houdt.” – Elbert Hubbard
  2. Een echte vriend is degene die komt binnenlopen als de rest van de wereld uitloopt.” – Walter Winchell
  3. Vriendschap is de enige cement dat de wereld bij elkaar houdt.” – Woodrow Wilson
  4. Vrienden zijn als sterren; je ziet ze misschien niet altijd, maar je weet dat ze er altijd zijn.” – Anoniem
  5. Vriendschap is gebaseerd op vertrouwen, zonder het is er niets.” – Pietro Aretino

Wat denken jullie? Welke quote spreekt jullie het meest aan en waarom? Heeft iemand iets dat ze willen delen?

3. Rollenspellen (30 minuten)
Verdeel de klas in groepen en geef elke groep een rollenspel scenario over een vriendschapsituatie.

Hier zijn enkele rollenspel scenario’s over vriendschap die je aan de groepen kunt geven:

Groep 1: Betrouwbaarheidstest Scenario: Twee vrienden hebben afgesproken om samen naar een belangrijk evenement te gaan. Een van hen komt echter steeds te laat opdagen voor hun afspraken. De andere vriend vraagt zich af of hij zijn vriend nog kan vertrouwen.

Groep 2: Steun in tijden van nood Scenario: Een van de vrienden heeft een moeilijke tijd doorgemaakt en voelt zich erg neerslachtig. De andere vriend merkt dit op en wil zijn vriend helpen, maar weet niet zeker hoe hij dit het beste kan doen.

Groep 3: Eerlijkheid en conflictoplossing Scenario: Twee vrienden hebben een meningsverschil gekregen over iets dat is gebeurd tijdens een groepsproject op school. Ze moeten leren hoe ze eerlijk kunnen zijn tegen elkaar en het conflict kunnen oplossen zonder de vriendschap te schaden.

Groep 4: Empathie tonen Scenario: Een van de vrienden heeft een slechte dag gehad en voelt zich verdrietig. De andere vriend merkt dit op en probeert empathie te tonen door naar zijn vriend te luisteren en hem te steunen.

Groep 5: Vriendschap op lange afstand Scenario: Twee vrienden hebben altijd veel tijd samen doorgebracht, maar een van hen moet verhuizen naar een andere stad. Ze moeten leren hoe ze hun vriendschap kunnen onderhouden, zelfs als ze ver van elkaar verwijderd zijn.

Laat de groepen hun scenario’s lezen en bespreken voordat ze het rollenspel uitvoeren.

Laat de groepen de rollenspellen uitvoeren en moedig hen aan om te focussen op aspecten zoals vertrouwen, steun en wederzijdse zorg.

Tijdens het uitvoeren van de rollenspellen is het belangrijk om de groepen aan te moedigen zich te concentreren op verschillende aspecten van vriendschap, zoals vertrouwen, steun en wederzijdse zorg. Hier zijn enkele manieren waarop je dit kunt doen:

  1. Benadruk de emoties: Moedig de leerlingen aan om zich in te leven in hun personages en de emoties die ermee gepaard gaan te verkennen. Ze moeten zich bewust zijn van hoe hun acties en woorden anderen kunnen beïnvloeden en hoe ze hun vrienden kunnen ondersteunen in moeilijke situaties.
  2. Reflectie na afloop: Na elk rollenspel, neem even de tijd om met de groep te bespreken wat er gebeurde en hoe het voelde om in die situatie te zijn. Vraag de leerlingen wat ze hebben geleerd over vriendschap en welke aspecten van vertrouwen, steun en wederzijdse zorg werden gedemonstreerd tijdens het spel.
  3. Moedig positieve interacties aan: Als je merkt dat een groep moeite heeft met het tonen van vertrouwen, steun of zorgzaamheid, moedig hen dan aan om te brainstormen over hoe ze dit kunnen verbeteren. Help hen om positieve interacties te bedenken die de band tussen de personages versterken en laten zien hoe vriendschap kan gedijen door ondersteuning en begrip.
  4. Benadruk het belang van communicatie: Wijs de leerlingen op het belang van effectieve communicatie in vriendschapsrelaties. Moedig hen aan om openlijk te praten over hun gevoelens, behoeften en zorgen, en om naar elkaar te luisteren zonder oordeel. Dit kan hen helpen om conflicten op te lossen en een sterke basis voor vertrouwen te leggen.

Door deze benaderingen te gebruiken, kunnen de groepen zich dieper in het onderwerp van vriendschap verdiepen en belangrijke aspecten van verbondenheid en samenwerking verkennen tijdens hun rollenspellen.

Na elke uitvoering, bespreek de situatie met de hele klas en vraag naar observaties en inzichten.

Na elke uitvoering van de rollenspelscenario’s, kun je de hele klas bijeenroepen voor een groepsdiscussie. Hier zijn enkele vragen die je kunt stellen om de situatie te bespreken en observaties en inzichten van de leerlingen te verzamelen:

  1. Wat gebeurde er in het rollenspel?
  2. Hoe voelden de personages zich tijdens de interactie?
  3. Welke acties of reacties waren effectief in het bevorderen van vriendschap?
  4. Zijn er momenten geweest waarop de personages beter hadden kunnen handelen? Zo ja, wat hadden ze anders kunnen doen?
  5. Hoe belangrijk is het om betrouwbaar te zijn in vriendschappen? Waarom?
  6. Op welke manieren kunnen vrienden elkaar ondersteunen in moeilijke tijden?
  7. Waarom is eerlijkheid belangrijk in vriendschappen? Hoe kan eerlijkheid conflicten helpen oplossen?
  8. Hoe kunnen we empathie tonen naar onze vrienden toe?
  9. Wat zijn enkele manieren om vriendschappen te onderhouden, zelfs als we ver van elkaar verwijderd zijn?

Door deze vragen te stellen, kunnen de leerlingen hun observaties delen, nadenken over de principes van vriendschap en nieuwe inzichten opdoen uit de rollenspelscenario’s.

4. Reflectie (15 minuten)
Geef de leerlingen tijd om individueel te reflecteren op wat ze hebben geleerd over vriendschap tijdens de les. Moedig hen aan om hun gedachten op te schrijven in hun reflectie-journals.

Geef de leerlingen wat tijd om individueel te reflecteren op wat ze hebben geleerd over vriendschap tijdens de les. Moedig hen aan om hun gedachten op te schrijven in hun reflectie-journals. Hier zijn enkele reflectieve vragen die je kunt gebruiken om hen te begeleiden:

  1. Wat heb je geleerd over vriendschap tijdens deze les?
  2. Welke aspecten van vriendschap vind je het belangrijkst en waarom?
  3. Heb je tijdens de rollenspellen nieuwe inzichten gekregen over hoe vrienden met elkaar omgaan?
  4. Hoe voelde het om je in te leven in de situaties van de rollenspellen? Heeft het je perspectief op vriendschap veranderd?
  5. Welke kenmerken van een goede vriend of vriendin zijn voor jou het meest waardevol?
  6. Heb je tijdens deze les iets nieuws over jezelf ontdekt met betrekking tot vriendschap?
  7. Hoe denk je dat je de principes van vriendschap die je vandaag hebt geleerd, kunt toepassen in je eigen leven?
  8. Zijn er veranderingen die je zou willen aanbrengen in de manier waarop je met je vrienden omgaat na deze les? Zo ja, welke?

Door deze vragen te stellen, kunnen de leerlingen dieper nadenken over hun ervaringen en inzichten tijdens de les en deze vastleggen in hun reflectie-journals.

5. Afsluiting (10 minuten)
Bedank de leerlingen voor hun deelname en moedig hen aan om de principes van vriendschap toe te passen in hun dagelijks leven.

Bedank alle leerlingen voor hun actieve deelname aan de les over vriendschap. Het delen van gedachten en ervaringen is van onschatbare waarde voor het begrijpen van dit belangrijke onderwerp.

Ik wil jullie allemaal aanmoedigen om de principes van vriendschap die we vandaag hebben besproken, toe te passen in jullie dagelijks leven.

Onthoud dat vriendschap een waardevolle schat is die moet worden gekoesterd en onderhouden. Neem de tijd om te luisteren naar je vrienden, steun hen wanneer ze het nodig hebben en wees er voor elkaar, door dik en dun. Samen kunnen we sterke vriendschapsbanden smeden die ons allemaal verrijken.

Bedankt voor jullie betrokkenheid en ik kijk ernaar uit om samen verder te bouwen aan sterke vriendschappen!

Herinner hen aan het huiswerk voor de volgende les en sluit de les af met een positieve noot.

Voordat we deze les afsluiten, wil ik jullie herinneren aan het huiswerk voor de volgende keer. Ik wil graag dat jullie allemaal een kort essay schrijven over een speciale vriendschap die jullie hebben gehad of nog steeds hebben. Beschrijf wat deze vriendschap zo speciaal maakt en welke lessen je eruit hebt geleerd over verbondenheid en samenwerking. Denk na over de kenmerken van vriendschap die we vandaag hebben besproken en probeer ze toe te passen in je reflectie.

Ik kijk uit naar het lezen van jullie reflecties tijdens onze volgende les. Onthoud dat vriendschap een waardevol geschenk is dat ons leven verrijkt, en ik ben ervan overtuigd dat jullie in staat zijn om prachtige inzichten te delen.

Bedankt voor jullie inzet en enthousiasme vandaag. Ik hoop dat jullie allemaal met een positief gevoel de klas verlaten en dat jullie de principes van vriendschap zullen blijven koesteren in jullie leven. Tot de volgende keer!

Door deze activiteiten zullen de leerlingen een dieper begrip ontwikkelen van de waarde van vriendschap en hoe het bijdraagt aan het gevoel van verbondenheid binnen een gemeenschap.