De workshop wordt afgesloten met een plenaire discussie, waarbij leerlingen de gelegenheid krijgen om hun gedachten, inzichten en ervaringen te delen met de rest van de groep. Tijdens deze discussie worden de volgende aspecten belicht:

Reflectie op persoonlijke inzichten:
Leerlingen worden aangemoedigd om kort te delen wat ze hebben geleerd tijdens de workshop en hoe ze van plan zijn de principes van Ubuntu toe te passen in hun eigen leven. Ze kunnen hun persoonlijke inzichten, uitdagingen en doelen delen met de groep.

Leerlingen worden aangemoedigd om hun persoonlijke inzichten te delen die ze hebben opgedaan tijdens de workshop over de principes van Ubuntu. Dit biedt een waardevolle gelegenheid voor leerlingen om hun gedachten en gevoelens te uiten en om te reflecteren op hoe ze van plan zijn deze inzichten toe te passen in hun eigen leven. Tijdens deze reflectie kunnen verschillende aspecten aan bod komen:

  1. Geleerde lessen:
    • Leerlingen kunnen kort samenvatten wat ze hebben geleerd tijdens de workshop en welke nieuwe inzichten ze hebben opgedaan over de principes van verbondenheid, wederzijdse zorg en empathie. Ze kunnen benadrukken welke aspecten van de workshop hen het meest hebben geraakt of geïnspireerd.
  2. Persoonlijke uitdagingen:
    • Leerlingen worden aangemoedigd om eventuele persoonlijke uitdagingen te delen die ze hebben ervaren bij het toepassen van de principes van Ubuntu in hun eigen leven. Dit kan bijvoorbeeld gaan over het overwinnen van sociale barrières, het omgaan met weerstand van anderen of het vinden van manieren om acties van verbondenheid te integreren in hun dagelijkse routine.
  3. Doelen en voornemens:
    • Leerlingen kunnen hun voornemens delen over hoe ze van plan zijn de principes van Ubuntu toe te passen in hun eigen leven. Ze kunnen concrete doelen stellen over hoe ze meer empathie en zorgzaamheid willen tonen naar anderen, of hoe ze actief willen bijdragen aan het opbouwen van sterkere gemeenschappen en relaties.

Door persoonlijke inzichten te delen, kunnen leerlingen elkaar inspireren en ondersteunen in hun streven naar een leven gebaseerd op de principes van Ubuntu. Deze reflectie stimuleert niet alleen zelfbewustzijn en persoonlijke groei, maar draagt ook bij aan een cultuur van openheid, begrip en solidariteit binnen de groep.

    Discussie over gedeelde ervaringen:
    De plenaire discussie biedt ook de mogelijkheid voor leerlingen om gedeelde ervaringen te bespreken en elkaar te ondersteunen in hun streven naar verbondenheid en wederzijdse zorg. Leerlingen kunnen voorbeelden delen van hoe ze elkaar kunnen helpen en inspireren om acties van medeleven en saamhorigheid te ondernemen.

    Tijdens de plenaire discussie worden leerlingen aangemoedigd om hun gedeelde ervaringen te delen en elkaar te ondersteunen in hun streven naar verbondenheid en wederzijdse zorg. Dit biedt een waardevolle gelegenheid voor leerlingen om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en samen te werken aan het creëren van een cultuur van medeleven en saamhorigheid. Enkele aspecten die aan bod kunnen komen tijdens deze discussie zijn:

    1. Voorbeelden van wederzijdse zorg:
      • Leerlingen kunnen voorbeelden delen van momenten waarop ze wederzijdse zorg hebben ervaren of getoond in hun eigen leven. Dit kunnen kleine gebaren van vriendelijkheid zijn, zoals het delen van hun lunch met een klasgenoot die geen eten heeft, of grotere acties van ondersteuning, zoals het helpen van een vriend die worstelt met persoonlijke problemen.
    2. Inspirerende verhalen:
      • Leerlingen kunnen inspirerende verhalen delen van mensen of gemeenschappen die acties van medeleven en saamhorigheid hebben ondernomen. Dit kunnen voorbeelden zijn van vrijwilligerswerk, liefdadigheidsacties, of collectieve inspanningen om anderen te helpen in tijden van nood. Door deze verhalen te delen, kunnen leerlingen elkaar inspireren en aanmoedigen om ook actie te ondernemen.
    3. Ideeën voor samenwerking:
      • Tijdens de discussie kunnen leerlingen ideeën uitwisselen over hoe ze samen kunnen werken aan het bevorderen van verbondenheid en wederzijdse zorg binnen hun schoolgemeenschap of daarbuiten. Ze kunnen brainstormen over projecten of initiatieven die ze kunnen ondernemen om anderen te helpen en bij te dragen aan een positieve verandering in de wereld om hen heen.

    Door gedeelde ervaringen te bespreken, kunnen leerlingen een gevoel van verbondenheid en solidariteit ervaren binnen de groep. Deze discussie biedt niet alleen een kans om van elkaar te leren, maar versterkt ook de gemeenschapsbanden en stimuleert een cultuur van samenwerking en ondersteuning.

      Afsluitende gedachten en aanmoediging:
      Tot slot biedt de workshopleider afsluitende gedachten en aanmoediging aan de leerlingen, waarbij ze worden aangemoedigd om de principes van Ubuntu levend te houden in hun dagelijks leven. Leerlingen worden aangemoedigd om elkaar te blijven ondersteunen en inspireren, en om actief bij te dragen aan het creëren van een meer verbonden en zorgzame samenleving.

      Na de discussie over gedeelde ervaringen biedt de workshopleider afsluitende gedachten en aanmoediging aan de leerlingen. Dit moment van afsluiting is bedoeld om de workshop op een positieve en inspirerende manier af te ronden en de leerlingen aan te moedigen om de principes van Ubuntu actief toe te passen in hun dagelijks leven. Enkele aspecten die aan bod kunnen komen tijdens deze afsluiting zijn:

      1. Bevestiging van geleerde lessen:
      • De workshopleider kan kort samenvatten welke belangrijke lessen en inzichten zijn besproken tijdens de workshop. Door de nadruk te leggen op de waarde van verbondenheid, wederzijdse zorg en empathie, worden de leerlingen herinnerd aan de kernprincipes van Ubuntu die ze hebben geleerd.
      1. Aanmoediging tot actie:
      • Leerlingen worden aangemoedigd om actief bij te dragen aan het creëren van een meer verbonden en zorgzame samenleving. Ze worden aangemoedigd om kleine acties van vriendelijkheid en medeleven te ondernemen in hun dagelijks leven en om anderen te inspireren hetzelfde te doen.
      1. Ondersteuning en samenwerking:
      • De workshopleider benadrukt het belang van ondersteuning en samenwerking binnen de gemeenschap. Leerlingen worden aangemoedigd om elkaar te blijven ondersteunen en inspireren, en om samen te werken aan het bevorderen van een cultuur van verbondenheid en wederzijdse zorg.
      1. Dankbaarheid en waardering:
      • Tot slot kan de workshopleider zijn dankbaarheid en waardering uiten naar de leerlingen voor hun deelname en betrokkenheid tijdens de workshop. Door hun actieve deelname hebben de leerlingen bijgedragen aan een positieve en inspirerende leerervaring die een blijvende impact kan hebben op henzelf en anderen.

      Door afsluitende gedachten en aanmoediging te bieden, wordt de workshop op een positieve en motiverende manier afgerond en worden de leerlingen aangemoedigd om de principes van Ubuntu in hun leven te blijven belichamen. Dit draagt bij aan het creëren van een cultuur van verbondenheid, medeleven en wederzijdse zorg binnen de groep en de bredere samenleving.

        De plenaire discussie en afsluiting bieden een waardevolle gelegenheid voor leerlingen om hun leerervaringen te consolideren, elkaar te ondersteunen en te inspireren, en zich gesterkt te voelen in hun streven naar verbondenheid en wederzijdse zorg. Dit bevordert niet alleen een gevoel van saamhorigheid binnen de groep, maar stimuleert ook een cultuur van medeleven en solidariteit die verder reikt dan de workshop zelf.