De workshopleider gaat dieper in op het belang van interactieve elementen om de betrokkenheid van de leerlingen te vergroten en hun begrip van de principes van Ubuntu te verdiepen. Verschillende strategieën kunnen worden gebruikt om de leerlingen actief te betrekken bij de workshop:

  1. Visuele Hulpmiddelen:
  • De workshopleider kan gebruikmaken van visuele hulpmiddelen, zoals afbeeldingen, diagrammen of video’s, om de principes van Ubuntu te illustreren en te verduidelijken. Visuele elementen kunnen abstracte concepten concreet maken en de leerlingen helpen om zich een levendig beeld te vormen van de kerngedachte van Ubuntu.
  1. Interactieve Discussies:
  • Tijdens de workshop kunnen er interactieve discussies worden gehouden waarbij de leerlingen worden uitgenodigd om hun gedachten en ideeën te delen over de principes van Ubuntu. Door vragen te stellen en in gesprek te gaan met de leerlingen, kan de workshopleider hun begrip testen en verdiepen en hen aanmoedigen om na te denken over hoe deze principes zich verhouden tot hun eigen ervaringen en waarden.
  1. Reflectieve Oefeningen:
  • Reflectieve oefeningen kunnen worden ingezet om de leerlingen aan te moedigen om na te denken over hoe de principes van Ubuntu zich manifesteren in hun eigen leven en gemeenschap. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door middel van journaling, groepsdiscussies of korte schrijfopdrachten waarbij de leerlingen worden uitgedaagd om hun gedachten en gevoelens te uiten over onderwerpen gerelateerd aan wederzijdse zorg en verbondenheid.

Door gebruik te maken van interactieve elementen worden de leerlingen actief betrokken bij de workshop en worden ze aangemoedigd om actief deel te nemen aan hun eigen leerproces. Dit vergroot niet alleen hun begrip van de principes van Ubuntu, maar stimuleert ook kritisch denken en zelfreflectie.