Tijd: 60 minuten

Doel:
Deze workshop biedt leerlingen de kans om hun technische vaardigheden toe te passen in praktische ontwerpoefeningen voor toneeldecor. Ze zullen worden uitgedaagd om creatieve oplossingen te bedenken voor specifieke scenario’s en krijgen de mogelijkheid om hun eigen ontwerpen te creëren onder begeleiding van de docent.

Activiteiten:

  1. Introductie (10 minuten):
  • De docent begint met een introductie waarin het doel van de workshop wordt uitgelegd. Leerlingen worden aangemoedigd om hun creativiteit te gebruiken en innovatieve oplossingen te bedenken voor de ontwerpoefeningen die ze zullen uitvoeren.
  1. Bespreking van Ontwerpscenario’s (15 minuten):
  • De docent presenteert verschillende ontwerpscenario’s voor toneeldecors, zoals een middeleeuws kasteel, een futuristische stad, een betoverd bos, enz. Leerlingen bespreken de specifieke kenmerken en vereisten van elk scenario.
  1. Ontwerpoefeningen (25 minuten):
  • Leerlingen werken in groepen of individueel aan het ontwerpen van toneeldecors voor de gepresenteerde scenario’s. Ze maken gebruik van technische vaardigheden zoals schetsen, kleurgebruik, materiaalkeuze en het integreren van symboliek om hun ontwerpen vorm te geven.
  1. Presentatie en Feedback (10 minuten):
  • Na afloop van de ontwerpoefeningen presenteren de leerlingen hun ontwerpen aan de klas. Ze bespreken de creatieve keuzes die ze hebben gemaakt en de manier waarop hun ontwerpen de specifieke vereisten van het scenario weerspiegelen. De klas biedt feedback en suggesties voor verbetering.

Materialen:
Tekentafels, potloden, markers, gekleurd papier, knutselmateriaal, en eventuele andere materialen die nodig zijn voor het ontwerpen van toneeldecors.

Docenteninstructies:
Moedig de leerlingen aan om out-of-the-box te denken en creatieve oplossingen te verkennen voor de ontwerpoefeningen. Loop rond en bied ondersteuning en begeleiding terwijl de leerlingen aan hun ontwerpen werken. Stimuleer een positieve en constructieve sfeer tijdens de presentatie en feedbacksessie, waarbij de focus ligt op het delen van ideeën en het geven van nuttige suggesties voor verbetering.