In deze fase van de workshop zal de docent de basisprincipes van kleurtheorie introduceren om een solide basis te leggen voor het begrip van kleuren en hun effecten op emoties en stemmingen. Hier zijn enkele aspecten waarnaar de docent zou kunnen verwijzen:

  1. Kleurenwiel:
  • De docent laat een kleurenwiel zien en legt uit hoe het is opgebouwd uit verschillende kleuren die in een cirkel zijn gerangschikt. De kleuren op het kleurenwiel zijn gerelateerd aan elkaar op basis van hun posities en onderlinge verhoudingen.
  1. Primaire kleuren:
  • De docent benadrukt de drie primaire kleuren: rood, blauw en geel. Deze kleuren kunnen niet worden verkregen door menging van andere kleuren en worden gebruikt als basis voor het mengen van alle andere kleuren.
  1. Secundaire kleuren:
  • Wanneer twee primaire kleuren worden gemengd, ontstaan secundaire kleuren. Bijvoorbeeld, rood en geel mengen om oranje te creëren, blauw en geel mengen om groen te creëren, en rood en blauw mengen om paars te creëren.
  1. Tertiaire kleuren:
  • Tertiaire kleuren ontstaan ​​wanneer een primaire kleur wordt gemengd met een secundaire kleur. Deze kleuren bevinden zich tussen de primaire en secundaire kleuren op het kleurenwiel.
  1. Tinten, tinten en nuances:
  • De docent legt uit hoe tinten worden gecreëerd door wit aan een kleur toe te voegen, terwijl tinten ontstaan door zwart aan een kleur toe te voegen. Nuances verwijzen naar de subtiele verschillen in tint of schakering binnen een kleur.
  1. Emoties en stemmingen:
  • Ten slotte bespreekt de docent hoe kleuren een sterke invloed hebben op emoties en stemmingen. Bijvoorbeeld, warme kleuren zoals rood, oranje en geel kunnen gevoelens van passie, opwinding of warmte oproepen, terwijl koele kleuren zoals blauw en groen een gevoel van kalmte en ontspanning kunnen oproepen.

Door deze basisprincipes te begrijpen, kunnen leerlingen de impact van kleuren op het toneeldecor beter waarderen en effectiever toepassen om de gewenste emoties en sferen over te brengen.