Tijdens de reflectie en afronding worden leerlingen aangemoedigd om kort individueel te overdenken wat ze hebben geleerd tijdens de les, met speciale aandacht voor de rol van symboliek in het toneeldecorontwerp. Ze kunnen nadenken over hoe symboliek kan worden gebruikt om diepere lagen van betekenis en emotie toe te voegen aan een toneelstuk, en hoe dit kan bijdragen aan een versterkte artistieke ervaring voor zowel de cast als het publiek. Leerlingen kunnen ook hun persoonlijke inzichten delen over welke symbolen het meest krachtig waren in de voorgestelde toneeldecorontwerpen en waarom.
De docent rondt de les af door de belangrijkste leerpunten samen te vatten die zijn besproken tijdens de les, met nadruk op de rol van symboliek in het toneeldecor ontwerp. Eventuele opmerkelijke observaties van de leerlingen kunnen worden benadrukt en er kan ruimte zijn voor een laatste vragenronde. Vervolgens kondigt de docent eventuele vervolgstappen aan, zoals het verkennen van verdere scenografische technieken of het voorbereiden van praktische oefeningen om de geleerde concepten toe te passen. Hiermee wordt de les op een georganiseerde en stimulerende manier afgerond, waarbij de leerlingen worden aangemoedigd om hun creatieve denken voort te zetten en hun begrip van symboliek in toneeldecor ontwerp verder te ontwikkelen.