Tijdens de presentatie van ideeën en de daaropvolgende discussie krijgen de leerlingen de kans om hun creatieve visie te delen en te leren van de ideeën van hun medeleerlingen. Elke groep kan hun bedachte symboliek in het toneeldecorontwerp presenteren, waarbij ze uitleggen hoe elk element bijdraagt aan de algehele boodschap en sfeer van het toneelstuk.

Na elke presentatie volgt een interactieve discussie waarin de klas feedback geeft en ideeën uitwisselt. Dit is een kans voor leerlingen om hun gedachten te delen over de effectiviteit van de voorgestelde symboliek, suggesties te doen voor verbeteringen en te brainstormen over andere mogelijke symbolen die kunnen worden toegevoegd. De docent fungeert als facilitator en moedigt een open uitwisseling van ideeën aan, waarbij hij of zij vragen stelt om het denkproces van de leerlingen te stimuleren en de creativiteit te bevorderen. De nadruk ligt op het begrip dat symboliek een krachtig instrument is in het toneeldecor ontwerp en dat het zorgvuldig en doelbewust moet worden toegepast om de gewenste impact te bereiken.