Brainstormsessie over Symboliek in Toneeldecor ontwerp

Groepsverdeling en Introductie (5 minuten):

Brainstormen (15 minuten):

  • In hun groepen beginnen de leerlingen te brainstormen over mogelijke symbolen, metaforen en visuele elementen die ze kunnen integreren in het toneeldecor van een toneelstuk naar keuze.
  • Leerlingen worden aangemoedigd om creatief te zijn en buiten de gebruikelijke conventies te denken. Ze kunnen putten uit hun eigen ervaringen, eerdere toneelstukken die ze hebben gezien of gelezen, of inspiratie halen uit kunst, literatuur, of film.

Discussie en Uitwisseling (10 minuten):

  • Na de brainstormsessie komen de groepen samen om hun ideeën te bespreken en uit te wisselen.
  • Leerlingen delen hun bedachte symbolen en bespreken hoe deze zouden passen bij de thema’s en personages van het toneelstuk waar ze aan werken.
  • De docent moedigt actieve discussie aan en biedt waar nodig begeleiding en feedback om de ideeën verder te ontwikkelen en te verfijnen.

Afsluiting (5 minuten):

  • De docent rondt de brainstormsessie af door de leerlingen aan te moedigen om hun creatieve ideeën verder uit te werken voor de volgende les.
  • Leerlingen kunnen worden aangemoedigd om hun ideeën visueel te presenteren door middel van schetsen, moodboards, of andere creatieve middelen.
  • De docent benadrukt het belang van symboliek in toneeldecor ontwerp en hoe dit kan bijdragen aan een diepere en meer betekenisvolle theaterervaring voor zowel de acteurs als het publiek.