Tijdens deze praktische toepassing kunnen de groepen hun creatieve interpretaties van de scènes verkennen en uitwerken tot korte uitvoerbare stukken. Hier zijn de stappen die de docent kan begeleiden tijdens deze activiteit:
- Keuze van alternatieve interpretatie: De groepen kiezen een van de alternatieve interpretaties die ze hebben besproken tijdens de eerdere brainstormsessie. Ze kunnen kiezen welke benadering ze het meest interessant vinden om verder te verkennen en uit te werken.
- Uitwerken van de scène: De groepen werken samen om hun gekozen interpretatie uit te werken tot een korte scène. Ze kunnen regieaanwijzingen toevoegen om de acteerprestaties te sturen, acteerinstructies geven aan de spelers om de gewenste emoties en reacties over te brengen, en settingdetails bepalen om de sfeer van de scène te versterken.
- Praktische uitvoering: De groepen voeren hun uitgewerkte scènes uit voor de klas. Tijdens de uitvoering kunnen ze de regieaanwijzingen en instructies die ze hebben bedacht in praktijk brengen. De docent biedt ondersteuning en begeleiding om ervoor te zorgen dat de visie van de groepen duidelijk wordt overgebracht.
- Feedback en evaluatie: Na elke uitvoering kunnen de groepen feedback ontvangen van hun klasgenoten en de docent. Ze kunnen bespreken wat goed werkte, welke aspecten van hun interpretatie effectief waren en waar er mogelijk ruimte is voor verbetering. De docent kan ook specifieke feedback geven over de toepassing van regieaanwijzingen en de creatieve keuzes van de groepen.
Door deze praktische toepassing worden de leerlingen aangemoedigd om hun creatieve ideeën om te zetten in concrete actie, terwijl ze tegelijkertijd hun begrip van regieaanwijzingen en de impact ervan op acteerprestaties verdiepen.