Doelstellingen:

  1. Stimuleren van creativiteit in regie door brainstormsessies.
  2. Leerlingen alternatieve interpretaties van scènes laten bedenken.
  3. Samenwerking bevorderen om innovatieve regiekeuzes te maken die het verhaal versterken.

Lesplan:

  1. Inleiding tot het thema (10 minuten):
  1. Brainstormsessie (20 minuten):
  1. Samenwerking en discussie (15 minuten):
  • Groepen presenteren kort hun ideeën aan de klas en bespreken de redenering achter hun creatieve keuzes.
  • De klas wordt aangemoedigd om vragen te stellen en feedback te geven op elkaars voorstellen.
  • De docent faciliteert een discussie over de verschillende benaderingen en hoe deze het verhaal en de personages kunnen verrijken.
  1. Praktische toepassing (25 minuten):
  • Groepen kiezen een van hun alternatieve interpretaties en werken samen om deze uit te werken tot een korte scène.
  • Leerlingen kunnen regieaanwijzingen, acteerinstructies en settingdetails toevoegen om hun visie tot leven te brengen.
  • De docent biedt begeleiding en feedback tijdens het proces.
  1. Uitvoering en reflectie (10 minuten):
  • Elke groep voert hun alternatieve scène uit voor de klas.
  • Na elke uitvoering is er ruimte voor korte reflecties waarin de groep bespreekt hoe hun creatieve keuzes hebben bijgedragen aan de scène.
  • De docent sluit de les af met een samenvatting van de belangrijkste leerpunten en benadrukt het belang van creativiteit in regie.

Materialen:

Door middel van deze interactieve en collaboratieve les worden leerlingen aangemoedigd om buiten de gebaande paden te denken en hun creatieve potentieel als regisseurs te verkennen.