1. Groepsverdeling (5 minuten):
  • Leerlingen worden in groepen verdeeld, bij voorkeur met 4-6 leden per groep.
  • Elke groep krijgt een eenvoudige toneelscène toegewezen om te repeteren en te verbeteren.
  1. Repetitie en toepassing van regieaanwijzingen (25 minuten):
  • Elke groep begint met het repeteren van hun toegewezen scène.
  • Leerlingen worden aangemoedigd om regieaanwijzingen te bedenken en toe te passen die de algehele uitvoering verbeteren.
  • Regieaanwijzingen kunnen betrekking hebben op aspecten zoals lichaamstaal, intonatie, tempo, interactie tussen personages, en gebruik van de ruimte.
  • Docenten kunnen rondlopen en elke groep begeleiden bij het bedenken en implementeren van effectieve aanwijzingen.
  1. Groepsdiscussie en feedback (10 minuten):
  • Na het repeteren komen de groepen samen om hun ervaringen te delen en de effecten van de toegepaste aanwijzingen te bespreken.
  • Elke groep deelt welke aanwijzingen ze hebben toegepast en hoe deze hebben bijgedragen aan de verbetering van de scène.
  • Andere groepsleden kunnen feedback geven en aanvullende suggesties doen voor verbetering.
  1. Reflectie (5 minuten):
  • Als afsluiting kunnen leerlingen individueel of in hun groepjes reflecteren op wat ze hebben geleerd tijdens de oefening.
  • Ze kunnen nadenken over welke regieaanwijzingen het meest effectief waren en waarom, en hoe ze deze kennis in de toekomst kunnen toepassen.

Deze praktische oefening stelt leerlingen in staat om actief te participeren in het regieproces, waardoor ze praktische ervaring opdoen met het bedenken en implementeren van regieaanwijzingen. Tevens stimuleert het teamwork en biedt het een platform voor peer feedback en reflectie.