Week 10: Stem en Uitspraak

Dag 1: Stemgebruik

  • Doel: Kennismaking met stemtechnieken en het belang van stemgebruik in acteren.
  • Oefeningen gericht op ademhaling, resonantie en intonatie.
  • Groepsoefeningen en individuele praktijk om stemflexibiliteit te ontwikkelen.

Dag 2: Uitspraak en Articulatie

  • Doel: Verbetering van uitspraak en articulatie voor heldere verstaanbaarheid.
  • Oefeningen voor tong- en lipbewegingen, klinkers en medeklinkers.
  • Praktische oefeningen met tongbrekers en monologen om articulatievaardigheden te versterken.

Dag 3: Stemexpressie

  • Doel: Verkennen van stemexpressie en het overbrengen van emoties via de stem.
  • Oefeningen voor het spelen met toonhoogte, volume en tempo.
  • Improvisatieactiviteiten om stemgebruik te verbinden met emotionele uitdrukking.

Dag 4: Stemprojectie en Kracht

  • Doel: Ontwikkeling van stemprojectie en kracht voor grotere ruimtes.
  • Technieken voor het versterken van de stem zonder schade.
  • Praktische oefeningen voor stemprojectie en resonantie.

Dag 5: Stemintegratie in Scènes

  • Doel: Toepassen van verworven stemtechnieken in scènes.
  • Repetities gericht op het versterken van de stemexpressie van personages.
  • Individuele en groepsfeedback op stemgebruik en uitspraak.

Week 11: Lichaamstaal en Beweging

Dag 1: Lichaamsbewustzijn

  • Doel: Ontwikkelen van lichaamsbewustzijn en -expressie.
  • Oefeningen voor houding, balans en bewegingsvrijheid.
  • Exploratie van lichaamsdelen en hun expressieve mogelijkheden.

Dag 2: Expressieve Bewegingen

  • Doel: Verkenning van expressieve bewegingen en gebaren.
  • Oefeningen gericht op het vertalen van emoties naar lichaamsbeweging.
  • Improvisatieactiviteiten om spontane en expressieve bewegingen te stimuleren.

Dag 3: Ruimtegebruik

  • Doel: Begrip ontwikkelen van ruimtegebruik op het toneel.
  • Oefeningen voor het navigeren door de ruimte en het gebruik van verschillende niveaus.
  • Praktische oefeningen voor het benadrukken van emotionele en verhalende aspecten door middel van ruimtegebruik.

Dag 4: Bewegingsritme

  • Doel: Verfijnen van bewegingsritme en timing.
  • Oefeningen voor het synchroniseren van bewegingen met stem en emotie.
  • Choreografische oefeningen om ritmische expressie te verbeteren.

Dag 5: Integratie van Lichaamstaal in Scènes

  • Doel: Toepassen van geleerde lichaamstaaltechnieken in scènes.
  • Repetities gericht op het versterken van de fysieke uitdrukking van personages.
  • Individuele en groepsfeedback op lichaamstaal en beweging.

Week 12: Uitdrukking en Beweging in Scènes

Dag 1-4: Scènerepetities

  • Doel: Integreren van stemgebruik, lichaamstaal en expressieve beweging in scènes.
  • Gerichte repetities voor elke scène, waarbij aandacht wordt besteed aan stem- en lichaamsuitdrukking.
  • Actieve betrokkenheid van leerlingen bij het verfijnen van hun personages en het verbeteren van hun acteerprestaties.

Dag 5: Generale Repetitie en Evaluatie

  • Doel: Generale repetitie voor alle scènes met focus op uitdrukking en beweging.
  • Evaluatie van de voortgang gedurende de drie weken en reflectie op individuele en groepsprestaties.
  • Feedbacksessies waarin leerlingen elkaars werk evalueren en suggesties geven voor verbetering.