1. Uitnodigingsfase:
    • Je begint met het benaderen van basisscholen in Nederland via gepersonaliseerde e-mailcampagnes naar de directies. De e-mails moeten de inclusieve waarden van Ubuntu benadrukken en uitleggen hoe het platform hun scholen en gemeenschappen kan versterken.
    • De e-mails kunnen een overzicht geven van de educatieve doelen, het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar”, en de mogelijkheden voor betrokkenheid.
    • In de e-mails kun je ook benadrukken hoe de scholen elkaar kunnen uitnodigen en verbinden via het platform om een keten van betrokkenheid op te bouwen.
  2. Accountreservering:
    • Zodra een school besluit deel te nemen, wordt de directie uitgenodigd om een account te reserveren via de gegeven login-URL.
    • Bij het reserveren van een account geeft de directie de naam van de school, contactgegevens en hun rol binnen de school op. Ze bevestigen ook dat ze het educatieve project en de filosofie van Ubuntu ondersteunen.
    • Het systeem genereert automatisch een unieke gebruikersnaam en stuurt deze samen met een wachtwoord en login-URL naar de directie via e-mail.
  3. Aanvullende Uitnodigingen en Verbindingen:
    • Nadat een school is ingeschreven, kan de directie andere gebruikersrollen uitnodigen, zoals leraren, ouders, leerlingen en toezichthouders, om deel te nemen aan het platform.
    • Bij het uitnodigen van anderen voor specifieke rollen, geeft de directie hun namen en e-mailadressen op. Ze kunnen ook aangeven hoe ze met elkaar verbonden zijn (bijvoorbeeld een leraar die een leerling uitnodigt).
    • De uitgenodigde gebruikers ontvangen e-mails met een login-URL om hun account te reserveren, hun rol te bevestigen en hun profielinformatie aan te vullen.
  4. Accountinrichting en Functionaliteiten:
    • Gebruikers die hun accounts reserveren, worden gevraagd om hun profielinformatie aan te vullen. Hier kunnen ze hun persoonlijke gegevens, professionele achtergrond en interesses invoeren.
    • Binnen hun profiel kunnen gebruikers ervoor kiezen om bepaalde informatie te delen met anderen, rekening houdend met de principes van inclusie en gelijkheid.

Dit voorstel legt de nadruk op een gestroomlijnd uitnodigingsproces waarbij de directies van basisscholen de spil zijn in het opbouwen van een betrokken gemeenschap. Gebruikers kunnen hun accounts reserveren en verbindingen leggen op basis van hun rollen binnen de school en hun relaties met andere gebruikers. Het geautomatiseerde proces zorgt ervoor dat gebruikers gemakkelijk kunnen deelnemen en dat hun informatie veilig wordt verwerkt.

Het is belangrijk om dit proces te ondersteunen met duidelijke instructies, aantrekkelijke communicatie en eventuele technische ondersteuning om ervoor te zorgen dat de gebruikerservaring soepel verloopt en de betrokkenheid wordt versterkt.