muziek bij de inleiding.
gesproken tekst:
Welkom
Beste ouders en verzorgers,
Welkom bij de “Leidraad voor Ouders: Ubuntu Kids en Theateronderwijs.” Deze gids is speciaal ontworpen om u te ondersteunen in uw rol bij het begeleiden van uw kinderen tijdens hun deelname aan het Ubuntu Kids-programma. We zijn verheugd u en uw kind te verwelkomen in deze inspirerende reis van leren en ontdekken.
Doel van deze leidraad
Het doel van deze leidraad is om u van alle nodige informatie te voorzien om uw kind optimaal te ondersteunen in het theateronderwijs. We willen u inzicht geven in de structuur en inhoud van het programma, praktische tips bieden voor thuis, en u betrekken bij het leerproces van uw kind. We geloven dat uw betrokkenheid en steun essentieel zijn voor het succes en het welzijn van uw kind.
Over het Ubuntu Kids-programma
Het Ubuntu Kids-programma is ontwikkeld om kinderen te leren over de kernwaarden van liefde, samenwerking en zorg voor elkaar door middel van theater en film. Ubuntu, een filosofie die de onderlinge verbondenheid van mensen benadrukt, vormt de basis van dit programma. Door theater en film kunnen kinderen op een speelse en creatieve manier belangrijke levensvaardigheden ontwikkelen en de waarden van Ubuntu in hun dagelijks leven integreren.
Het programma bestaat uit twee hoofdcomponenten:
Theateronderwijs: Dit onderdeel richt zich op het ontwikkelen van vaardigheden zoals expressie, samenwerking, en empathie door middel van verschillende theateractiviteiten en -oefeningen. Kinderen leren over rolontwikkeling, improvisatie en teamwerk.
Het theateronderwijs binnen het programma richt zich op het ontwikkelen van een breed scala aan vaardigheden die essentieel zijn voor de groei en ontwikkeling van kinderen. Door middel van verschillende theateractiviteiten en -oefeningen worden leerlingen aangemoedigd om hun expressieve vermogen te verkennen, samen te werken met anderen en empathie te ontwikkelen.
- Expressie: Theater biedt een platform waarop kinderen zich kunnen uiten en hun emoties kunnen verkennen. Door middel van acteren, improvisatie en het uitdrukken van verschillende personages, leren ze hoe ze zich op verschillende manieren kunnen uitdrukken en hun stem kunnen laten horen.
- Samenwerking: Het theater vereist samenwerking en teamwork. Kinderen leren effectief samen te werken met anderen om een gemeenschappelijk doel te bereiken, of het nu gaat om het creëren van een toneelstuk, het uitvoeren van scènes of het ondersteunen van hun medecastleden.
- Empathie: Door zich in te leven in verschillende personages en situaties, ontwikkelen kinderen empathie en begrip voor anderen. Ze leren zich in te leven in de gevoelens en ervaringen van anderen, wat bijdraagt aan hun emotionele intelligentie en sociale vaardigheden.
- Rolontwikkeling: Kinderen leren hoe ze geloofwaardige en boeiende personages kunnen creëren door middel van karakterontwikkeling en verbeeldingskracht. Ze leren hoe ze zich kunnen inleven in de achtergrondverhalen en motivaties van hun personages, wat bijdraagt aan hun vermogen om complexe menselijke emoties uit te drukken.
- Improvisatie: Improvisatieoefeningen helpen kinderen om flexibel te zijn, snel te denken en creatieve oplossingen te bedenken. Ze leren hoe ze spontaan kunnen reageren op verschillende situaties en hoe ze hun verbeeldingskracht kunnen gebruiken om nieuwe en interessante verhalen te creëren.
Door deze theateronderwijscomponent worden kinderen aangemoedigd om zichzelf te ontdekken, hun creativiteit te uiten en belangrijke levensvaardigheden te ontwikkelen die hen zullen helpen gedurende hun hele leven.
Filmonderwijs: Als aanvulling op het theateronderwijs, biedt dit onderdeel kinderen de kans om kennis te maken met de wereld van film. Ze leren over verhaalstructuren, cameratechnieken en samenwerking bij het maken van korte films.
Het filmonderwijs binnen het programma biedt een waardevolle aanvulling op het theateronderwijs door kinderen kennis te laten maken met de boeiende wereld van film. Hieronder worden enkele belangrijke aspecten van het filmonderwijs benadrukt:
- Verhaalstructuren: Kinderen leren over de basisprincipes van verhaalstructuren en narratieve technieken die essentieel zijn voor het maken van films. Ze verkennen verschillende genres en leren hoe ze boeiende verhalen kunnen vertellen die de kijkers zullen boeien en inspireren.
- Cameratechnieken: Door middel van praktische oefeningen en workshops leren kinderen de basisprincipes van cameratechnieken, zoals camerabewegingen, framing, en shotcompositie. Ze ontwikkelen een goed begrip van hoe de camera kan worden gebruikt om emoties over te brengen en verhalen te versterken.
- Samenwerking: Net als bij theater, vereist het maken van films ook samenwerking en teamwork. Kinderen leren hoe ze effectief kunnen samenwerken met anderen, zoals acteurs, cameramensen en editors, om een filmproject succesvol af te ronden. Ze leren hoe ze hun ideeën kunnen delen, compromissen kunnen sluiten en constructief kunnen communiceren om een gemeenschappelijk doel te bereiken.
- Creatieve expressie: Filmonderwijs biedt kinderen een creatief platform waarop ze hun verbeeldingskracht kunnen uiten en hun eigen unieke stem kunnen ontwikkelen. Ze worden aangemoedigd om hun ideeën en visies te delen en worden aangemoedigd om hun eigen stempel te drukken op hun filmprojecten.
- Technische vaardigheden: Naast creatieve expressie leren kinderen ook praktische vaardigheden op het gebied van videoproductie, zoals het gebruik van videobewerkingssoftware, geluidsopname en -bewerking, en het werken met belichting en audiovisuele apparatuur. Deze technische vaardigheden zijn essentieel voor het maken van hoogwaardige films en bieden kinderen waardevolle ervaringen voor de toekomst.
Door middel van het filmonderwijs krijgen kinderen de kans om hun creativiteit te verkennen, belangrijke technische vaardigheden te ontwikkelen en waardevolle ervaringen op te doen in de wereld van filmproductie. Dit draagt bij aan hun algehele groei en ontwikkeling en opent de deur naar nieuwe mogelijkheden en interesses.
We hopen dat deze leidraad u zal helpen om een actieve en ondersteunende rol te spelen in het leerproces van uw kind, en dat u samen mooie en leerzame ervaringen zult opdoen.
Met vriendelijke groet,
Alexander Groenheide