(Door op het  ► driehoekje te klikken, krijgt u meer informatie)

1. Lijst met aanbevolen bronnen:

Films en Documentaires: Een selectie van kindvriendelijke films en documentaires die geschikt zijn voor educatieve doeleinden, waarin thema’s als liefde, samenwerking en zorg voor elkaar centraal staan.

Hier zijn enkele aanbevelingen voor kindvriendelijke films en documentaires die geschikt zijn voor educatieve doeleinden en die de thema’s liefde, samenwerking en zorg voor elkaar centraal stellen:

  1. Finding Nemo (2003) – Een hartverwarmend verhaal over liefde, familie en het overwinnen van obstakels, waarbij de personages samenwerken om elkaar te helpen.
  2. Toy Story (1995) – Deze klassieker volgt de avonturen van speelgoedfiguren die leren samen te werken en elkaar te ondersteunen in moeilijke tijden.
  3. A Bug’s Life (1998) – Een animatiefilm die de kracht van samenwerking en het belang van elkaar helpen onderstreept, terwijl een groep insecten een gemeenschappelijk doel nastreeft.
  4. WALL-E (2008) – Een ontroerend verhaal over een robot die eenzaamheid doorbreekt en liefde ontdekt, waarbij samenwerking en zorg voor elkaar centraal staan.
  5. March of the Penguins (2005) – Een documentaire die het opmerkelijke verhaal vertelt van de jaarlijkse trektocht van keizerspinguïns, waarbij ze samenwerken en zorgen voor hun jongen in barre omstandigheden.
  6. Happy Feet (2006) – Een animatiefilm die draait om de kracht van muziek, samenwerking en zelfexpressie, terwijl een jonge pinguïn zijn eigen weg zoekt in een wereld waarin anders zijn wordt gewaardeerd.
  7. Charlotte’s Web (2006) – Gebaseerd op het geliefde boek, volgt deze film de vriendschap tussen een varken genaamd Wilbur en een spin genaamd Charlotte, waarbij liefde en zorg voor elkaar de hoofdrol spelen.
  8. Born in China (2016) – Een prachtige documentaire die het leven van wilde dieren in China volgt, waarbij liefde voor familie en samenwerking essentiële thema’s zijn.

Deze films en documentaires bieden niet alleen entertainment, maar ook waardevolle levenslessen over liefde, samenwerking en zorg voor elkaar, waardoor ze uitstekende keuzes zijn voor educatieve doeleinden.

Boeken en Artikelen: Literatuur en artikelen die dieper ingaan op de relatie tussen theater, film en educatie, evenals materiaal dat specifiek gericht is op het bevorderen van kernwaarden bij kinderen.

Hier zijn enkele boeken en artikelen die dieper ingaan op de relatie tussen theater, film en educatie, evenals materiaal dat specifiek gericht is op het bevorderen van kernwaarden bij kinderen:

  1. “Theater for Change: Education, Social Action, and Therapy” by Robert J. Landy – Dit boek verkent de rol van theater in educatie, sociale actie en therapie, en biedt inzichten in hoe theater kan worden gebruikt als een krachtig middel voor positieve verandering.
  2. “Film Education in Libraries, Museums, and Media Centers” by Valerie G. Bross – Dit boek onderzoekt de rol van filmeducatie in bibliotheken, musea en mediacentra, en biedt praktische strategieën voor het integreren van film in educatieve programma’s.
  3. “Teaching with Movies: Recreation, Sports, Tourism, and Physical Education” by H. Darrell Young – Dit boek biedt ideeën en suggesties voor het gebruik van films in het onderwijs over recreatie, sport, toerisme en lichamelijke opvoeding, en belicht de educatieve waarde van film als leermiddel.
  4. “Theater for Young Audiences: 20 Great Plays for Children” edited by Coleman A. Jennings – Deze verzameling bevat 20 toneelstukken speciaal geschreven voor jong publiek, met nadruk op het bevorderen van kernwaarden en het stimuleren van creativiteit en verbeeldingskracht.
  5. “Ubuntu Kids: Learn About Love, Cooperation, and Care for Each Other” by Alexander [Achternaam] – Dit leerboek, gericht op kinderen in het laatste jaar van het basisonderwijs, biedt een verhalende benadering van het onderwijzen van kernwaarden zoals liefde, samenwerking en zorg voor elkaar, en moedigt kinderen aan om deze waarden in hun dagelijks leven toe te passen.
  6. “Educating the Creative Mind: An Integrative Perspective for Teaching Actors, Artists, and Scientists” by Robert E. Innis – Dit boek onderzoekt het belang van creatief denken in het onderwijs en biedt een integratieve benadering voor het onderwijzen van acteurs, kunstenaars en wetenschappers, waarbij theater en film worden gebruikt als middelen voor het stimuleren van creativiteit en het ontwikkelen van kernwaarden.

Door gebruik te maken van deze bronnen kunnen ouders en opvoeders een dieper inzicht krijgen in de relatie tussen theater, film en educatie, en effectieve strategieën ontwikkelen voor het bevorderen van kernwaarden bij kinderen.

Online Platforms: Websites en platforms die educatieve inhoud bieden over theater- en filmeducatie, inclusief tutorials, handleidingen en inspirerende bronnen voor zowel ouders als kinderen.

Hier zijn enkele online platforms en websites die educatieve inhoud bieden over theater- en filmeducatie, inclusief tutorials, handleidingen en inspirerende bronnen voor zowel ouders als kinderen:

  1. YouTube Educatieve Kanalen:
    • Kids Academy Co. – Dit kanaal biedt educatieve video’s en tutorials voor kinderen over verschillende aspecten van theater en film.
    • Film Riot – Hoewel primair gericht op filmmaken voor volwassenen, biedt Film Riot ook tutorials en tips die geschikt zijn voor oudere kinderen en tieners die geïnteresseerd zijn in filmproductie.
  2. Theater- en Filmorganisaties:
    • International Association of Theatre for Children and Young People (ASSITEJ) – ASSITEJ biedt educatieve bronnen en informatie over theater voor kinderen en jongeren over de hele wereld.
    • Screen Education Edinburgh – Deze organisatie biedt educatieve workshops, bronnen en filmmateriaal voor zowel docenten als studenten.
  3. Educatieve Websites:
    • PBS LearningMedia – PBS LearningMedia biedt een breed scala aan educatieve video’s en bronnen, waaronder enkele die gericht zijn op theater- en filmeducatie voor kinderen.
    • Common Sense Education – Deze website biedt recensies en aanbevelingen voor kindvriendelijke films en educatieve bronnen voor ouders en opvoeders.
  4. Online Cursussen:
    • Coursera – Coursera biedt online cursussen over verschillende aspecten van theater en film, sommige gericht op beginners en anderen op meer gevorderde studenten.
    • Udemy – Udemy heeft een scala aan online cursussen over filmproductie en acteren, die geschikt zijn voor oudere kinderen en tieners die geïnteresseerd zijn in het leren van filmmaken.
  5. Educatieve Apps:
    • Toontastic 3D – Deze app stelt kinderen in staat om hun eigen geanimeerde films te maken en verhalen te vertellen, waardoor ze creativiteit en verbeeldingskracht kunnen ontwikkelen.
    • Khan Academy Kids – Hoewel primair gericht op algemeen onderwijs, bevat Khan Academy Kids ook enkele activiteiten en video’s over theater en kunst, geschikt voor jongere kinderen.

Door gebruik te maken van deze online platforms en websites kunnen ouders en kinderen toegang krijgen tot waardevolle educatieve inhoud en bronnen om hun interesse in theater en film te ontwikkelen en te versterken.

2. Extra oefeningen en activiteiten:

Creatieve Schrijfoefeningen: Stel uw kind voor aan een reeks schrijfopdrachten die hun verbeeldingskracht en schrijfvaardigheid zullen stimuleren, gericht op het ontwikkelen van scripts en verhaallijnen voor films.

Hier zijn enkele creatieve schrijfoefeningen die uw kind kunnen helpen hun verbeeldingskracht te stimuleren en hun schrijfvaardigheid te ontwikkelen, specifiek gericht op het maken van scripts en verhaallijnen voor films:

  1. Character Creation (Personagecreatie):
    • Laat uw kind beginnen met het bedenken van verschillende personages voor hun verhalen. Moedig hen aan om details zoals leeftijd, achtergrond, persoonlijkheid en doelen van elk personage te bedenken.
  2. Setting Exploration (Verkenning van de omgeving):
    • Vraag uw kind om de omgeving of setting van hun verhaal te beschrijven. Laat hen nadenken over waar en wanneer het verhaal zich afspeelt en hoe deze omgeving de gebeurtenissen en personages beïnvloedt.
  3. Plot Development (Ontwikkeling van het plot):
    • Moedig uw kind aan om een ​​spannende plot te bedenken voor hun film. Dit kan een conflict zijn dat moet worden opgelost, een avontuurlijke reis of een mysterie dat moet worden opgelost.
  4. Dialogue Practice (Oefenen van dialoog):
    • Laat uw kind dialogen schrijven tussen de personages in hun verhaal. Moedig hen aan om de stem en persoonlijkheid van elk personage tot leven te brengen door middel van hun gesprekken.
  5. Storyboarding (Verhaalstructuur):
    • Introduceer het concept van storyboarden aan uw kind. Laat hen hun verhaal visualiseren door middel van tekeningen of korte beschrijvingen van elke scène.
  6. Genre Exploration (Verkenning van genres):
    • Moedig uw kind aan om verschillende genres te verkennen, zoals avontuur, fantasie, komedie of sciencefiction, en laat hen experimenteren met het schrijven binnen elk genre.
  7. Feedback en Revisie:
    • Stimuleer uw kind om hun werk met anderen te delen en feedback te ontvangen. Dit kan helpen bij het verfijnen van hun verhalen en het verbeteren van hun schrijfvaardigheid.

Door regelmatig creatieve schrijfoefeningen te doen, zal uw kind niet alleen hun verbeeldingskracht en schrijfvaardigheid verbeteren, maar ook hun vermogen om boeiende en overtuigende verhalen te vertellen voor film.

Theater improvisatie: Verken improvisatieoefeningen die de acteer- en creatieve denkvaardigheden van uw kind zullen versterken, waardoor ze meer zelfvertrouwen krijgen en beter leren samenwerken met anderen.

Theaterimprovisatie is een geweldige manier om de acteer- en creatieve denkvaardigheden van uw kind te versterken, terwijl ze ook zelfvertrouwen opbouwen en leren samenwerken met anderen. Hier zijn enkele improvisatieoefeningen die ze thuis kunnen doen:

  1. Spiegelimprovisatie:
    • Laat uw kind een partner kiezen en tegenover elkaar staan. Eén persoon begint met het maken van langzame, subtiele bewegingen, terwijl de ander probeert die bewegingen precies na te doen, als een spiegelbeeld. Dit helpt bij het ontwikkelen van observatievaardigheden en het leren reageren op anderen.
  2. Woordassociatie:
    • Zeg een woord en laat uw kind snel een zin bedenken die ermee te maken heeft. Bijvoorbeeld, als het woord “strand” is, kunnen ze zeggen: “Ik ben dol op het strand omdat ik van zwemmen houd.” Deze oefening helpt bij het snel denken en creatief associëren.
  3. Story Circle (Verhaalcirkel):
    • Zit in een kring en laat elke persoon één zin toevoegen aan een gezamenlijk verhaal. Begin met een eenvoudige zin zoals “Op een dag vond ik een mysterieuze kist.” Door elkaar aan te vullen, oefenen ze samenwerking en creatief denken.
  4. Emoties raden:
    • Laat uw kind verschillende emoties uitbeelden zonder woorden te gebruiken, zoals blij, verdrietig, boos of verrast. De andere spelers moeten raden welke emotie wordt uitgedrukt. Dit helpt bij het ontwikkelen van expressieve vaardigheden en het begrijpen van emoties.
  5. Verhaal in beelden:
    • Geef uw kind een reeks foto’s of afbeeldingen en laat ze een verhaal bedenken dat past bij de beelden. Dit kan hen helpen bij het ontwikkelen van verhaalstructuren en het visualiseren van verhalen.
  6. Karakterimprovisatie:
    • Laat uw kind verschillende personages bedenken en ze vervolgens improviseren in verschillende situaties. Moedig hen aan om unieke stemmen, houdingen en eigenschappen voor elk personage te creëren.

Door regelmatig theater improvisatie oefeningen te doen, zal uw kind hun acteer- en creatieve denkvaardigheden versterken, terwijl ze ook leren samenwerken en zelfvertrouwen opbouwen.

Technische Workshops: Organiseer workshops waarin uw kind de basisprincipes van cameratechnieken en videobewerking kan leren, waardoor ze praktische vaardigheden ontwikkelen die essentieel zijn voor het maken van films.

Het organiseren van technische workshops voor uw kind om de basisprincipes van cameratechnieken en videobewerking te leren, is een uitstekende manier om praktische vaardigheden te ontwikkelen die essentieel zijn voor het maken van films. Hier zijn enkele onderwerpen die in deze workshops kunnen worden behandeld:

  1. Camera-instellingen:
    • Leer uw kind over de verschillende instellingen op een camera, zoals diafragma, sluitertijd, ISO en focus. Laat hen begrijpen hoe deze instellingen van invloed zijn op de belichting en scherptediepte van een shot.
  2. Compositie:
    • Leer uw kind over de regel van derden, het gebruik van lijnen en patronen, en andere compositorische technieken om aantrekkelijke en evenwichtige shots te maken.
  3. Camera Bewegingen:
    • Leer uw kind over verschillende camera-bewegingen, zoals pannen, kantelen, zoomen en tracking shots. Laat hen begrijpen wanneer en hoe ze deze bewegingen effectief kunnen gebruiken om het verhaal te versterken.
  4. Belichting:
    • Leer uw kind over natuurlijk en kunstmatig licht, en hoe ze deze kunnen gebruiken om de sfeer en stemming van een scène te bepalen. Laat hen experimenten met verschillende lichtbronnen en posities om het gewenste effect te bereiken.
  5. Geluid:
    • Leer uw kind over het belang van geluid in film en hoe ze goede audiokwaliteit kunnen bereiken. Dit omvat het gebruik van microfoons, het opnemen van omgevingsgeluid en het bewerken van audio in postproductie.
  6. Videobewerking:
    • Introduceer uw kind in basisvideobewerkingstechnieken met behulp van software zoals Adobe Premiere Pro, Final Cut Pro of iMovie. Leer hen hoe ze clips kunnen bijsnijden, overgangen kunnen toevoegen, kleurcorrecties kunnen maken en effecten kunnen toepassen om een ​​coherent en boeiend verhaal te vertellen.

Door deze workshops aan te bieden, krijgt uw kind praktische ervaring met het werken met camera’s en videobewerkingssoftware, wat hen zal helpen bij het ontwikkelen van de nodige vaardigheden om hun eigen films te maken en hun creatieve visie tot leven te brengen.

3. Contactgegevens van docenten en ondersteunend personeel:

Theaterdocenten: Contactgegevens van ervaren theaterdocenten die beschikbaar zijn voor begeleiding en ondersteuning bij theaterprojecten, inclusief informatie over hun achtergrond en specialisaties.

Voor theaterprojecten kunnen ervaren theaterdocenten van onschatbare waarde zijn voor de begeleiding en ondersteuning van uw kind. Hier zijn enkele manieren om in contact te komen met gekwalificeerde theaterdocenten en hun contactgegevens te verkrijgen:

  1. Lokale theaterscholen en gezelschappen:
    • Neem contact op met lokale theaterscholen, gezelschappen en culturele instellingen in uw omgeving. Zij kunnen ervaren theaterdocenten aanbevelen die beschikbaar zijn voor privélessen of workshops.
  2. Online theaterplatforms:
    • Verken online platforms die theateronderwijs aanbieden en zoek naar gecertificeerde docenten in uw regio. Deze platforms kunnen een database hebben met theaterdocenten, inclusief hun contactgegevens en specialisaties.
  3. Theaterscholen en universiteiten:
    • Raadpleeg theaterscholen en universiteiten die theateropleidingen aanbieden. Docenten die daar verbonden zijn, kunnen beschikbaar zijn voor privélessen of advies over theaterprojecten.
  4. Professionele theaterverenigingen:
    • Neem contact op met professionele theaterverenigingen of vakbonden in uw land. Ze kunnen een lijst hebben met erkende theaterdocenten en hun contactgegevens.
  5. Online netwerken en forums:
    • Word lid van online netwerken en forums gericht op theater en onderwijs. Plaats een oproep voor aanbevelingen voor theaterdocenten in uw omgeving en vraag om contactgegevens van ervaren professionals.

Zodra u contact hebt gelegd met potentiële theaterdocenten, kunt u met hen praten over de behoeften van uw kind en hun ervaring, achtergrond en specialisaties bespreken. Dit zal u helpen de juiste docent te vinden die past bij de specifieke doelen en interesses van uw kind in theatereducatie.

Filmcoaches: Informatie over filmcoaches en mentoren die uw kind kunnen begeleiden bij het maken van films, inclusief hun expertisegebieden en beschikbaarheid voor workshops en individuele begeleiding.

Filmcoaches en mentoren kunnen waardevolle begeleiding bieden aan uw kind bij het maken van films. Hier zijn enkele manieren om filmcoaches en mentoren te vinden en informatie over hen te verkrijgen:

  1. Filmacademies en workshops:
    • Neem contact op met lokale filmacademies, workshops en filmverenigingen. Deze instellingen organiseren vaak workshops en masterclasses waar ervaren filmmakers optreden als coaches en mentoren.
  2. Online filmplatforms:
    • Verken online filmplatforms en communities die gericht zijn op filmproductie en -educatie. Deze platforms kunnen forums hebben waar filmmakers elkaar ontmoeten en waar informatie wordt gedeeld over beschikbare coaches en mentoren.
  3. Filmfestivals en evenementen:
    • Bezoek filmfestivals en evenementen in uw omgeving. Hier kunnen filmmakers en industrieprofessionals aanwezig zijn die mogelijk bereid zijn om als coach of mentor op te treden.
  4. Filmproductiebedrijven:
    • Benader lokale filmproductiebedrijven en vraag of ze coaches of mentoren hebben die beschikbaar zijn voor begeleiding. Sommige professionals in de filmindustrie zijn bereid om hun kennis en ervaring te delen met aspirant-filmmakers.
  5. Online zoekopdrachten:
    • Voer online zoekopdrachten uit naar filmcoaches en mentoren in uw regio. U kunt specifieke expertisegebieden toevoegen, zoals scenario schrijven, regisseren, cinematografie, of videobewerking, om coaches te vinden die passen bij de behoeften van uw kind.

Wanneer u potentiële filmcoaches en mentoren identificeert, kunt u hun achtergrond, expertise en beschikbaarheid onderzoeken. Neem contact met hen op om hun beschikbaarheid voor workshops en individuele begeleiding te bespreken, en om te zien of ze een goede match zijn voor de doelen en interesses van uw kind in filmmaken.

Ondersteunend Personeel: Contactinformatie van het ondersteunend personeel dat betrokken is bij het programma, inclusief coördinatoren, technische ondersteuning en administratieve medewerkers die beschikbaar zijn voor vragen en assistentie.

Het ondersteunend personeel van het programma staat klaar om u te helpen met eventuele vragen en ondersteuning die u nodig heeft. Hier zijn enkele manieren om contact met hen op te nemen:

  1. Coördinatoren:
    • Neem contact op met de coördinatoren van het programma voor algemene vragen, programmabeheer en coördinatie van activiteiten. Zij zijn beschikbaar om u te helpen met informatie over inschrijving, programma-updates en andere administratieve zaken.
  2. Technische ondersteuning:
    • Voor technische vragen en ondersteuning bij het gebruik van online platforms, workshops en technische apparatuur, kunt u contact opnemen met het technische ondersteuningsteam. Zij kunnen u helpen bij het oplossen van problemen en het bieden van begeleiding bij technische aspecten van het programma.
  3. Administratieve medewerkers:
    • Voor vragen over betalingen, inschrijvingen, roosters en andere administratieve zaken, kunt u contact opnemen met de administratieve medewerkers van het programma. Zij staan klaar om u te helpen met alle administratieve aspecten van uw betrokkenheid bij het programma.

U kunt de contactgegevens van het ondersteunend personeel vinden op de website van het programma, in programmamateriaal of via communicatiekanalen zoals e-mail of telefoon. Aarzel niet om contact met hen op te nemen als u hulp nodig heeft of vragen heeft over het programma.

Het leerboek “Ubuntukids: Leer over liefde, samenwerking en de zorg voor elkaar” biedt een waardevolle bron van inspiratie en educatie voor kinderen en ouders. Het boek, introduceert belangrijke kernwaarden zoals liefde, samenwerking en zorg voor elkaar door middel van boeiende verhalen en levendige personages. Als aanvulling op het programma biedt het leerboek een raamwerk voor discussie en reflectie, waardoor kinderen worden aangemoedigd om na te denken over hun eigen waarden en gedragingen.

Daarnaast bevat het leerboek praktische activiteiten en oefeningen die kinderen kunnen helpen bij het ontwikkelen van empathie, communicatieve vaardigheden en probleemoplossend vermogen. Met zijn inclusieve benadering en nadruk op positieve sociale interacties, vormt het leerboek een essentiële aanvulling op het theater- en film educatieprogramma, waardoor kinderen worden aangemoedigd om te groeien en te gedijen in een omgeving die gebaseerd is op wederzijds respect en begrip.

Hoofdstuk 10: Toevoegingen voor Grootouders en (Pleeg)broers en -zussen

In aanvulling op hoofdstuk 10, bieden we extra suggesties voor grootouders en (pleeg)broers en -zussen om de kernwaarden van liefde, samenwerking en zorg voor elkaar te versterken binnen het kader van theater- en filmeducatie. Deze aanvullingen zijn ontworpen om een ondersteunende rol te vervullen in het leerproces van kinderen, waardoor zij zich kunnen ontwikkelen in een omgeving van positieve sociale interacties en gezinsdynamiek.

Voor Grootouders:

  1. Verhalen delen en tradities doorgeven: Neem de tijd om met uw kleinkinderen te praten over uw eigen ervaringen en familietradities die resoneren met de kernwaarden van liefde, samenwerking en zorg voor elkaar. Door persoonlijke verhalen te delen, kunnen kinderen een dieper begrip ontwikkelen van hoe deze waarden door de generaties heen worden doorgegeven.
  2. Gezamenlijke kijkervaringen: Kies samen met uw kleinkinderen een van de aanbevolen kindvriendelijke films of documentaires uit hoofdstuk 10. Tijdens het kijken kunt u de nadruk leggen op de thema’s van samenwerking, empathie en het overwinnen van obstakels. Bespreek na afloop wat de film bij hen heeft opgeroepen en hoe de personages elkaar hebben geholpen.
  3. Creatieve activiteiten: Moedig uw kleinkinderen aan om hun eigen verhalen te vertellen of te acteren gebaseerd op de films die ze hebben gezien. Dit kan een gelegenheid zijn om samen te brainstormen over personages, plots en zelfs kleine toneelstukjes of filmmomenten na te spelen. Uw betrokkenheid zal hun vertrouwen vergroten en hen aanmoedigen om hun creativiteit te uiten.

Voor (Pleeg)broers en -zussen:

  1. Samenwerking in spel en verbeelding: Stimuleer (pleeg)broers en -zussen om samen te werken aan creatieve projecten die voortbouwen op de waarden van liefde en zorg voor elkaar. Moedig hen aan om samen te brainstormen over verhalen of toneelstukken die ze kunnen uitvoeren, waarbij elk zijn of haar unieke talenten en perspectieven kan bijdragen.
  2. Positieve rolmodellen: Help (pleeg)broers en -zussen om positieve rolmodellen te identificeren in de films en documentaires die zijn aanbevolen in hoofdstuk 10. Bespreek hoe deze personages samenwerken en elkaar ondersteunen, en hoe die voorbeelden kunnen worden toegepast in hun eigen interacties en relaties.
  3. Onderlinge ondersteuning: Moedig een omgeving aan waarin (pleeg)broers en -zussen elkaar kunnen ondersteunen en aanmoedigen bij het ontdekken van hun creatieve passies. Of het nu gaat om het filmen van korte video’s, het schrijven van gezamenlijke verhalen of het spelen van rollenspellen, het delen van gemeenschappelijke interesses kan de band versterken en empathie bevorderen.

Door actief deel te nemen aan de educatieve reis van uw kleinkinderen of (pleeg)broers en -zussen, kunt u een waardevolle bijdrage leveren aan hun begrip en beleving van de kernwaarden die worden bevorderd door theater- en filmeducatie. Uw steun en betrokkenheid zullen niet alleen hun creatieve ontwikkeling versterken, maar ook bijdragen aan een hechte en liefdevolle gezinsomgeving gebaseerd op wederzijds respect en samenwerking.