Het toneel verandert en toont een afbeelding van mensen uit verschillende culturen die hand in hand staan. De leerlingen kijken naar het nieuwe decor, nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren. Lisa staat in het midden, met een geheimzinnige glimlach.

Lisa: (met mysterie) Vandaag gaan we het geheim van Ubuntu ontdekken – “I Am Because We Are.” Dit is het hart van verbinding en liefde.

De leerlingen kijken elkaar verwachtingsvol aan.

Mia: (nieuwsgierig) Maar wat betekent dat precies, juf?

Lisa: Ubuntu is een Afrikaanse filosofie die benadrukt dat we allemaal met elkaar verbonden zijn. Onze eigen identiteit en geluk zijn verweven met de mensen om ons heen. Wat er met één persoon gebeurt, raakt ons allemaal.

Emma: (met begrip) Dus als iemand blij is, worden we allemaal blij, en als iemand verdrietig is, delen we in dat verdriet?

Lisa: Juist, Emma! En het betekent ook dat we de verantwoordelijkheid hebben om voor elkaar te zorgen, omdat we in feite één grote familie zijn.

Liam: (denkend) Dus als we ruzie maken of elkaar pijn doen, dan schaden we eigenlijk onszelf?

Lisa: Precies, Liam. Als één schakel van de ketting zwak is, heeft dat invloed op de hele ketting. Maar als we elkaar liefde, respect en steun geven, worden we allemaal sterker.

De leerlingen knikken en beginnen het concept van Ubuntu te begrijpen.

Sam: (enthousiast) Dus als we elkaar helpen en positieve energie delen, wordt de hele wereld eigenlijk beter!

Lisa: Helemaal juist, Sam! Dat is waarom het geheim van Ubuntu zo krachtig is. Het herinnert ons eraan dat we elkaar nodig hebben en samen kunnen groeien.

De leerlingen voelen de betekenis van Ubuntu diep in hun harten.

Lisa: Laten we onze handen in elkaar slaan, zoals op deze afbeelding. Voel de verbondenheid met elkaar en met alle mensen over de hele wereld. We zijn één grote familie.

De leerlingen reiken naar elkaar en vormen een cirkel, hun handen verbonden.

Leerlingen (in koor): (zachtjes) “I Am Because We Are.”

Een gevoel van eenheid vult de lucht, en de leerlingen begrijpen dat ze deel uitmaken van iets groters.


Het tweede deel van het toneelstuk sluit af, en de leerlingen gaan door naar de volgende act waarin ze leren over hun unieke rollen.