Het aantal leerlingen dat betrokken zal zijn bij het project “De wereld van Theater” kan variëren, maar over het algemeen zal het project worden uitgevoerd door een cast van 15 tot 30 leerlingen in groep 8. De specifieke taken en verantwoordelijkheden van deze leerlingen kunnen als volgt worden verdeeld:

  1. Acteurs:
    • Leerlingen nemen de hoofd- en bijrollen in het toneelstuk op zich.
    • Ze zijn verantwoordelijk voor het begrijpen van hun personages, het memoriseren van hun dialogen en het vertolken van hun rollen tijdens repetities en uitvoeringen.
    • Acteurs moeten ook samenwerken met de regisseur om de gewenste interpretatie van hun personages te bereiken.
  2. Technisch Team:
    • Leerlingen kunnen betrokken zijn bij technische aspecten van de productie, zoals licht- en geluidsbediening, podiumbeheer en rekwisieten.
    • Ze zijn verantwoordelijk voor het zorgen dat technische aspecten soepel verlopen tijdens de uitvoeringen.
    • Dit team werkt nauw samen met de technisch directeur of coördinator.
  3. Decorbouwers en Kostuumontwerpers:
    • Leerlingen kunnen helpen bij het ontwerpen en bouwen van het toneeldecor en het maken van kostuums.
    • Ze zijn verantwoordelijk voor het zorgen dat het uiterlijk van het toneelstuk overeenkomt met het concept en de visie van het artistieke team.
  4. Promotie en Outreach Team:
    • Leerlingen kunnen verantwoordelijk zijn voor het promoten van het toneelstuk binnen de school en de gemeenschap.
    • Ze kunnen flyers maken, sociale media beheren, en andere outreach-activiteiten ondernemen om het publiek te betrekken.
  5. Ambassadeurs van Ubuntu:
    • Leerlingen fungeren als ambassadeurs van de Ubuntu-waarden binnen en buiten de school.
    • Ze kunnen deelnemen aan discussies, workshops of activiteiten die gericht zijn op het bevorderen van liefde, samenwerking en zorg voor elkaar.

Het is belangrijk dat leerlingen worden betrokken bij taken en verantwoordelijkheden die passen bij hun interesses en vaardigheden. Dit zal hun betrokkenheid vergroten en hen een gevoel van eigenaarschap geven over het project. Het project biedt niet alleen de kans om artistieke vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om belangrijke levensvaardigheden zoals samenwerking, verantwoordelijkheid en leiderschap te cultiveren.