Doelstelling: Leerlingen leren hoe ze boeiende personages kunnen creëren en ontwikkelen voor hun toneelstukken, en begrijpen hoe karakterisering bijdraagt aan het verhaal.
Tijd: 90 minuten
Activiteiten:
- Reflectie op Vorige Dag (10 minuten):
- Bespreek kort de activiteit van de vorige dag en hoe emoties kunnen worden gebruikt om personages te ontwikkelen.
- Inleiding tot Personages en Karakterisering (20 minuten):
- Leg uit wat karakterisering is en hoe het betrekking heeft op het creëren van personages in toneelstukken.
- Bespreek de verschillende elementen van karakterisering, zoals uiterlijk, gedrag, dialoog en interne gedachten.
- Verbinding met Ubuntu Kids (30 minuten):
- Bespreek hoe het begrijpen van elkaars persoonlijkheden en eigenschappen belangrijk is voor liefdevolle relaties, zoals beschreven in “Ubuntu Kids”.
- Leg uit hoe het ontwikkelen van personages in toneelstukken vergelijkbaar is met het begrijpen van echte mensen.
- Karakterisering in Scènes (20 minuten):
- Geef voorbeelden van hoe karakterisering kan worden toegepast in dialogen en scènes.
- Laat leerlingen nadenken over hoe verschillende personages anders zouden spreken en handelen in dezelfde situatie.
- Groepsactiviteit: Creëer Je Eigen Personage (20 minuten):
- Verdeel de leerlingen in groepen.
- Elke groep krijgt een blanco “personage-profiel” waarin ze de eigenschappen, interesses en kenmerken van een personage kunnen invullen.
- Leerlingen moeten samenwerken om een uniek en boeiend personage te creëren.
Huiswerk:
- Leerlingen wordt gevraagd om na te denken over hoe ze karakterisering kunnen toepassen op de personages in hun toegewezen scenario’s.
Opmerking:
Deze dag introduceert leerlingen in het concept van karakterisering en hoe het bijdraagt aan het creëren van boeiende personages in toneelstukken. Door de groepsactiviteit worden leerlingen aangemoedigd om samen te werken en creatief te denken bij het ontwikkelen van hun personages. De verbinding met “Ubuntu Kids” benadrukt het begrijpen en waarderen van elkaars unieke eigenschappen, zowel in fictie als in het echte leven.