Prof. Dr. Luc Stevens is een Nederlandse pedagoog en wetenschapper op het gebied van onderwijs en opvoeding. Hij is vooral bekend vanwege zijn werk op het gebied van ervaringsgericht onderwijs en zijn bijdragen aan de pedagogische wetenschap. Stevens heeft zich ingezet voor het verbeteren van het onderwijs door een holistische benadering te bevorderen, waarbij aandacht wordt besteed aan zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen.

Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in het onderzoeken en bevorderen van de rol van welbevinden en betrokkenheid van leerlingen in het onderwijs. Zijn werk benadrukt het belang van een positief en veilig leer- en leefklimaat, waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen en leren vanuit intrinsieke motivatie.

Prof. Dr. Luc Stevens heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van scholen, lerarenopleidingen en pedagogische programma’s die gericht zijn op het stimuleren van de persoonlijke groei en ontwikkeling van kinderen. Zijn werk heeft invloed gehad op onderwijsbeleid en -praktijk in Nederland en daarbuiten.

Zijn visie en inzichten hebben geleid tot een bredere erkenning van het belang van sociaal-emotioneel leren en de holistische ontwikkeling van kinderen binnen het onderwijs.

Prof. Dr. Luc Stevens kan verschillende waardevolle aspecten vertegenwoordigen binnen het initiatief “Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater” en de daaraan gerelateerde initiatieven van de “Kamer van Sociale Waarden”. Enkele van de waarden die hij kan belichamen zijn:

  1. Holistische Benadering van Onderwijs: Prof. Stevens pleit voor een benadering van onderwijs die de hele persoon omvat, inclusief sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling. Binnen het initiatief kan zijn betrokkenheid bijdragen aan het creëren van educatieve programma’s die zich richten op de bredere ontwikkeling van kinderen, inclusief hun empathie, samenwerkingsvaardigheden en zelfbewustzijn.
  2. Sociaal-Emotioneel Leren: Zijn expertise op het gebied van sociaal-emotioneel leren kan helpen bij het integreren van deze belangrijke vaardigheden in de toneelstukken en activiteiten. Hij kan bijdragen aan het ontwikkelen van lesmethoden en benaderingen die de emotionele intelligentie en veerkracht van kinderen bevorderen.
  3. Positieve Leerklimaat: Prof. Stevens hecht veel belang aan het creëren van een positief en veilig leerklimaat waarin kinderen zich kunnen ontplooien. Zijn inzichten kunnen leiden tot richtlijnen voor het creëren van een omgeving waarin leerlingen zich vrij voelen om zichzelf uit te drukken, te experimenteren en te groeien.
  4. Samenwerking en Betrokkenheid: Zijn benadrukken van betrokkenheid en samenwerking tussen leerlingen kan de basis leggen voor theaterstukken en activiteiten die gebaseerd zijn op teamwork, wederzijds respect en gemeenschappelijke doelen.
  5. Intrinsieke Motivatie en Creativiteit: Prof. Stevens’ focus op intrinsieke motivatie en het ontwikkelen van de creativiteit van kinderen kan worden toegepast bij het ontwerpen van theaterstukken die de verbeeldingskracht stimuleren en kinderen aanmoedigen om uitdrukking te geven aan hun eigen ideeën.
  6. Waardering voor Diversiteit: Zijn inzichten in diversiteit en het omarmen van verschillende perspectieven kunnen leiden tot inclusieve theaterstukken die de verscheidenheid aan ervaringen en achtergronden van kinderen weerspiegelen.
  7. Reflectie en Zelfbewustzijn: Zijn focus op reflectie en zelfbewustzijn kan worden geïntegreerd in het proces van het creëren en uitvoeren van theaterstukken, waarbij kinderen worden aangemoedigd om na te denken over hun ervaringen, gevoelens en groeiprocessen.

Door Prof. Dr. Luc Stevens bij het initiatief te betrekken, kunnen deze waarden worden versterkt en geïntegreerd in de educatieve en creatieve aspecten van het theaterproject, en kunnen leerlingen en deelnemers profiteren van zijn expertise op het gebied van onderwijs en persoonlijke ontwikkeling.

Onderwerp: Uitnodiging tot Samenwerking voor het Initiatief van de Kamer van Sociale Waarden

Geachte Professor Dr. Luc Stevens,

Ik hoop dat deze brief u in goede gezondheid bereikt. Allereerst wil ik graag mijn oprechte waardering en dankbaarheid uitspreken voor uw voortdurende inzet en bijdragen aan het onderwijs en de persoonlijke ontwikkeling van jonge mensen. Uw expertise en visie hebben een diepgaande invloed gehad op het onderwijslandschap en hebben generaties van leerlingen geholpen om te groeien en te bloeien.

Het doet mij genoegen u te benaderen in verband met een bijzonder initiatief dat wij hebben opgezet: de Kamer van Sociale Waarden. Dit initiatief is gericht op het bevorderen van sociale vaardigheden, empathie, samenwerking en persoonlijke groei bij kinderen en jongeren door middel van creatieve theaterprojecten en educatieve programma’s.

Het hart van ons initiatief wordt gevormd door het “Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater,” waarbij kinderen worden uitgenodigd om de rijke wereld van theater te verkennen, terwijl ze tegelijkertijd waardevolle sociale en emotionele vaardigheden ontwikkelen. Dit project put uit het inspirerende boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar,” dat de basis vormt voor onze benadering.

Uw diepgaande kennis en betrokkenheid bij het onderwijs, sociaal-emotioneel leren en persoonlijke ontwikkeling maken u tot een waardevolle bijdrage aan ons initiatief. Uw nadruk op holistisch onderwijs, positieve leeromgevingen en het belang van sociaal-emotioneel welzijn sluit nauw aan bij de doelstellingen van ons project. Uw visie kan ons helpen om de educatieve en sociale impact van ons initiatief te versterken en te verdiepen.

Daarom zou ik u graag uitnodigen voor een gesprek, waarin we dieper kunnen ingaan op ons initiatief, uw mogelijke rol en hoe we gezamenlijk deze verbintenis kunnen realiseren binnen het sterkste sociale netwerk van Nederland: de Kamer van Sociale Waarden. Dit gesprek biedt ons de gelegenheid om uw inzichten te delen, ideeën uit te wisselen en samen te bespreken wat nodig is om deze samenwerking te laten bloeien.

Ik ben ervan overtuigd dat uw betrokkenheid en expertise een enorme meerwaarde zouden zijn voor ons initiatief en voor de kinderen en jongeren die we willen bereiken. Uw steun zou ons in staat stellen om een blijvende positieve impact te creëren op hun levens en hen te helpen uitgroeien tot zelfbewuste, empathische en veerkrachtige individuen.

Graag kijk ik ernaar uit om uw reactie te ontvangen en een geschikt moment te vinden voor een gesprek. Mocht u vragen hebben of meer informatie willen, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Ik ben zeer dankbaar voor uw tijd en overweging.

Met vriendelijke groet,

[Je naam] [Je functie] [Contactgegevens]