Prof. Dr. Daisy Smeets is een gerespecteerde academica en onderzoeker op het gebied van pedagogiek en kinderstudies. Ze is momenteel werkzaam als universitair hoofddocent Forensische Gezinsstudies aan het Instituut voor Onderwijs en Kinderstudies van de Universiteit Leiden.

Ze behaalde haar doctoraat (PhD) aan de Universiteit Leiden, waarbij ze zich richtte op het gebruik van verhalenboek apps als hulpmiddel voor vroegtijdige geletterdheidsontwikkeling bij kinderen. Haar onderzoek heeft zich vooral gericht op thema’s zoals adoptie en pleegzorg, waarbij ze specifiek heeft gekeken naar de uitdagingen die leraren tegenkomen wanneer pleegkinderen in hun klas worden geïntroduceerd. Ze heeft ook bijgedragen aan pedagogische inzichten met betrekking tot juridische en forensische procedures, met studies over de wettelijke positie van minderjarigen in Nederlandse familie- en jeugdzaken.

Prof. Dr. Smeets heeft een indrukwekkende lijst van publicaties, boekbijdragen en onderzoeksprojecten op haar naam staan. Ze heeft gewerkt aan onderwerpen als kinderparticipatie in familierechtelijke procedures, het gebruik van digitale media in gezinnen en de pedagogische impact ervan, evenals de relatie tussen gevoelens van adoptie en tevredenheid met het leven bij volwassen geadopteerden.

Naast haar onderzoek heeft ze ook bijgedragen aan het onderwijs aan de Universiteit Leiden, waar ze heeft lesgegeven in verschillende cursussen in de Bachelor- en Masteropleiding Pedagogische Wetenschappen en Kinderstudies. Ze heeft diverse prijzen en erkenningen ontvangen, waaronder de ‘Uitstekende docent 2016-2017’ van het Instituut voor Onderwijs en Kinderstudies aan de Universiteit Leiden.

Prof. Dr. Daisy Smeets heeft een sterke focus op het welzijn en de ontwikkeling van kinderen en jongeren, en haar expertise op het gebied van adoptie, pleegzorg en juridische procedures maakt haar een waardevolle aanwinst voor initiatieven die gericht zijn op het bevorderen van sociale en emotionele ontwikkeling bij kinderen en jongeren. Haar inzichten kunnen helpen om het begrip van deze onderwerpen te vergroten en kunnen waardevolle bijdragen leveren aan de holistische benadering van de Kamer van Sociale Waarden.