Plan van aanpakPlan de campagne

Lieve onbekenden,

Met een warm hart en een open geest, nodigen we jullie uit om deel te nemen aan ons initiatief, waarin de Ubuntu filosofie centraal staat. Wij geloven in de kracht van samenwerking en het erkennen van elkaars unieke kwaliteiten.

In de Ubuntu filosofie draait alles om het idee “Ik ben omdat wij zijn.” Het gaat om het besef dat onze verbondenheid en onderlinge afhankelijkheid ons verenigt als één gemeenschap. We geloven dat ieder van jullie een waardevolle bijdrage kan zijn in het succes van dit initiatief.

Laten we elkaar leren kennen, onze verhalen delen en elkaars krachten erkennen. Samen kunnen we een inclusieve en harmonieuze omgeving creëren waarin iedereen zich gewaardeerd en gehoord voelt.

We nodigen jullie uit om met ons samen te werken, ongeacht jullie achtergrond, expertise of ervaring. Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt, of wat je gelooft. In de Ubuntu filosofie zijn we allemaal gelijkwaardig en hebben we elkaar nodig om te groeien en te bloeien.

Dus kom zoals je bent, met een open hart en een verlangen naar verbinding. Samen kunnen we de waarden van Ubuntu verspreiden en een positieve impact hebben op onze samenleving. Laten we samenwerken, leren en groeien, zodat we gezamenlijk kunnen bijdragen aan een betere wereld.

We kijken ernaar uit om jullie te ontmoeten en samen te bouwen aan een toekomst waarin iedereen wordt erkend en gewaardeerd voor wie ze zijn.

Met liefde en respect,

Het Ubuntu Initiatief Team

Professor J. van Os: Jim van Os is een bekende Nederlandse psychiater en hoogleraar in de psychiatrie. Hij is geboren op 5 juni 1960 in Sittard, Nederland. Van Os heeft zich gespecialiseerd in psychiatrie en heeft veel onderzoek gedaan naar de oorzaken en behandelingen van psychische aandoeningen.

Hij heeft gewerkt aan verschillende universiteiten en medische instellingen, waaronder de Universiteit Maastricht, waar hij momenteel hoogleraar Psychiatrie is. Daarnaast is hij ook verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

Jim van Os staat bekend om zijn vernieuwende benaderingen in de psychiatrie en zijn kritische kijk op de huidige stand van zaken in de geestelijke gezondheidszorg. Hij heeft geprobeerd om het begrip van psychische aandoeningen te verbeteren en de behandelingen te optimaliseren door gebruik te maken van een bredere kijk op de psychiatrie, waarbij sociale factoren en persoonlijke contexten ook worden meegenomen.

Van Os is een veelgevraagde spreker en auteur van talrijke wetenschappelijke publicaties over psychiatrie en geestelijke gezondheidszorg. Hij heeft ook deelgenomen aan verschillende discussies over geestelijke gezondheid in Nederland en daarbuiten.

Annette-Nobuntu Mul: woonachtig te Twello, is opleider, trainer, executive coach, supervisor & leertherapeut (Gestalt Psychotherapie), auteur en spreker: 

Zij is de oprichtster van Ubuntu Society, voorzitter van Stichting Ubuntu Nederland en Hoofddocent van de opleiding ‘Ubuntu, Leiderschap & Burgerschap’ aan de Internationale School voor Wijsbegeerte te Leusden. Daarnaast is zij Vertrouwenspersoon Integriteit voor Groen Links, columnist voor tijdschrift The Optimist, Ambassadeur van MaatschapWIJ en Lid Comité van Aanbeveling Forum Levenslang.

In 2018 verscheen haar boek Opsoek naar Ubuntu en sindsdien geeft zij vele lezingen om op interactieve wijze gezamenlijk te onderzoeken wat de essentie van Ubuntu – I am because we are and we are because the planet is- concreet voor ons land kan betekenen in samen werken en samen leven.
Al vele jaren, op 18 juli, organiseert zij Mandeladag in samenwerking met Herman van Veen Arts center
Annette ontving in 2017 The African Recognition Award.

Sinds juli 2019 is zij de levenspartner van Jan Terlouw.
https://www.ubuntusociety.nl/
https://www.ubuntu-nl.nl/over-ons


Professor, P. Delespaul: is een bekende Nederlandse psychiater en hoogleraar in de zorg voor mensen met ernstige psychische aandoeningen. Hij is geboren op 27 januari 1959 in België.

Delespaul is gespecialiseerd in de zorg voor mensen met psychische aandoeningen, met name voor mensen met ernstige en langdurige psychiatrische problematiek. Hij heeft veel onderzoek gedaan naar de behandeling en rehabilitatie van mensen met deze aandoeningen en heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van innovatieve behandelmethoden.

Hij is als hoogleraar verbonden aan de Maastricht University en het Universitair Centrum Psychiatrie (UCP) in Maastricht, Nederland. Hij is tevens medeoprichter van het zogenaamde “UMC Maastricht” of het Maastricht UMC+.

Philippe Delespaul is een zeer gerespecteerde naam in het veld van de psychiatrie en heeft verschillende prijzen en erkenningen ontvangen voor zijn bijdragen aan het verbeteren van de zorg voor mensen met ernstige psychische aandoeningen. Hij heeft ook talrijke publicaties op zijn naam staan en is een veelgevraagd spreker op nationale en internationale conferenties.

https://www.esm-maastricht.nl/onsteam.html


Michael Milo: is of was partner/verbinder bij E-hulp en lid van de Raad van Advies van Ypsilon. Hij werkt vanaf 1995 als Gz-psycholoog, (eHealth- en), supervisor, adviseur, docent en verandermanager in de GGz en daarbuiten. Michael is een netwerk- en systeemdenker en brengt in de prak tijk veranderteams samen. Daarnaast spreekt hij op congressen, geeft onderwijs en blogt over De Nieuwe GGz en Digitale Transformatie.
https://www.michaelmilo.nl/
https://www.denieuweggz.nl/


Frank Schalken 06-43541970 , 

is oprichter, partner en verbeteraar bij stichting E-hulp. Hij studeerde Marketing en Organizational Management. Sinds 2ooo initieert, ontwikkelt en implementeert hij eHealth-concepten samen met organisaties en cliënten uit GGz, gehandicaptenzorg. jeugdzorg, public health en welzijn. Frank Schalken is tevens docent, auteur voor Skipr en auteur van het Handboek Online Hulpverlening
Drs. Frank Schalken is een van de pioniers op het gebied van online hulpverlening en e-health in Nederland. Daarnaast is hij coach en initiatiefnemer van het collectief van Wandelcoaches.nl.

Sinds 2001 heeft hij op het gebied van e-health rollen vervuld als ontwikkelaar, projectmanager, adviseur, auteur, spreker en docent.
Frank was initiatiefnemer van de chat bij de Kindertelefoon, in 2003 uitgeroepen tot meest vernieuwende en maatschappelijk relevante project op internetgebied in Nederland. In 2005 richtte hij het kenniscentrum E-hulp op.  Hij was initiatiefnemer van Hulpmix.nl, in 2009 winnaar Nationale Jeugdzorgprijs en jarenlang de grootste online hulpsite van Nederland. Tevens is hij initiatiefnemer van De Nieuwe GGZ. auteur van het Handboek Online Hulpverlening en het boek ‘Goede GGZ!’.

Naast E-hulp Trainingen is Frank directeur van 3 Times Impact, de sociale onderneming achter VraagApp. Ook is hij actief als wandelcoach en is hij initiatiefnemer van een collectief van ervaren wandelcoaches.
https://e-hulptrainingen.nl/
https://wandelcoaches.nl/
https://vraagapp.nl/


Wilma Boevink: 06 57937358, Als pionier en deskundige in herstel ondersteunende zorg heeft Wilma Boevink een positieve invloed gehad op het beleid en de praktijk van de geestelijke gezondheidszorg in Nederland en daarbuiten. Haar werk heeft bijgedragen aan een meer mensgerichte en inclusieve benadering van psychische gezondheid, waarbij de nadruk ligt op het versterken van individuele krachten en het betrekken van mensen bij hun eigen herstelproces.

wilma.boevink@valente.nl
https://www.valente.nl/auteurs/wilma-boevink/


Anke Sieger: is organisatiepsycholoog en groepsconflictbemiddelaar. Centraal thema in haar werk is Eigenaarschap door samensturing. Anke begeleidt gemeenten en organisaties in zorg en onderwijs in het komen tot gezamenlijk eigenaarschap rond kwesties. Hierin begeleidt ze samen met partners vanuit DatisHelder processen en geeft ze lezingen en trainingen. In 2016 verscheen haar boek ‘De nieuwe route. Transformatie in het sociaal domein. Samensturing met alle betrokkenen.’
https://www.datishelder.com/
https://www.zorgvoorinnoveren.nl/actueel/nieuws/2022/04/26/er-zijn-meer-meedenkers-beschikbaar-dan-zorgprofessionals-nu-benutten


Patch Adams: is een Amerikaanse arts, komiek en activist, vooral bekend om zijn onconventionele benadering van de geneeskunde en zijn inzet voor humor en menselijk contact in de gezondheidszorg. Hij werd geboren op 28 mei 1945 in Washington, D.C., Verenigde Staten.

Patch Adams is vooral bekend geworden door zijn werk als clown-dokter. Hij gelooft dat lachen, vreugde en menselijke verbinding essentiële elementen zijn voor genezing en welzijn. Hij richtte het Gesundheit! Institute op, een gezondheidsorganisatie die zich inzet voor een holistische en humorvolle benadering van geneeskunde.

In de jaren ’70 en ’80 bezocht Patch Adams ziekenhuizen als clown-dokter, gekleed in kleurrijke kleding en met een rode neus, om zieke kinderen en patiënten op te vrolijken. Hij gelooft dat een positieve en liefdevolle benadering kan bijdragen aan de genezing van mensen, niet alleen lichamelijk, maar ook emotioneel en geestelijk.

Patch Adams werd wereldwijd bekend door de film “Patch Adams” uit 1998, waarin Robin Williams de rol van Adams speelde. De film vertelt het inspirerende verhaal van zijn leven en zijn toewijding aan het bevorderen van menselijkheid en mededogen in de gezondheidszorg.

Naast zijn werk in de gezondheidszorg, is Patch Adams ook een activist op het gebied van vredeswerk, mensenrechten en sociale rechtvaardigheid. Hij heeft talloze lezingen gegeven en heeft mensen over de hele wereld geïnspireerd met zijn optimisme en vastberadenheid om de wereld een betere plek te maken.
https://www.patchadams.org/


Theo Vos: is een bekende Nederlandse epidemioloog en hoogleraar Gezondheidsinformatie aan de Universiteit van Washington. Hij is vooral bekend om zijn onderzoek naar de wereldwijde gezondheidsproblemen en het meten van de impact van ziektes op de samenleving.


General Butt Naked (Joshua Milton Blahyi) is een voormalig krijgsheer en een berucht figuur uit de burgeroorlog in Liberia. 
Joshua Milton Blahyi kreeg de bijnaam “General Butt Naked” vanwege zijn gewoonte om naakt en in alleen schoenen en soms met een wapen rond te lopen tijdens gevechten. Hij leidde een paramilitaire groep en was berucht om zijn wreedheid en brute daden tijdens het conflict.
Blahyi heeft later publiekelijk berouw getoond voor zijn daden en heeft zich bekeerd tot het christendom. Hij heeft verklaard dat hij nu een christelijke prediker is en zich inzet voor vredesopbouw en verzoening in Liberia. Hij heeft ook getuigenis afgelegd bij de Liberiaanse Waarheids- en Verzoeningscommissie over zijn rol in de oorlog en heeft zich verontschuldigd voor de gruweldaden die hij heeft begaan.
Zijn levensverhaal is vastgelegd in de documentaire “The Redemption of General Butt Naked,” waarin hij zijn transformatie van krijgsheer tot vredesactivist deelt. Zijn verhaal is een complex en controversieel voorbeeld van hoe mensen kunnen veranderen en zich inzetten voor positieve verandering, zelfs na het begaan van gruwelijke daden.


Niels Boswinkel,is een ervaren en toegewijde professional met een indrukwekkende carrière als teamleider van de zorglijn jeugd bij De Waag Rijnmond. Hij heeft zich bewezen als een deskundige op het gebied van het behandelen van seksueel grensoverschrijdend gedrag en agressie, en heeft waardevolle ervaring in het bieden van zorg aan jongeren. Zijn inzicht in de (leef)omgeving van jongeren en zijn focus op het bevorderen van welzijn en veiligheid maken hem tot een betrokken en empathische leider.


Wetenschappers uit Nederland die noemenswaardig zijn en van grote waarde kunnen zijn om te betrekken bij het initiatief voor de ontwikkeling van onderwijs met de Ubuntu filosofie. Hier zijn enkele voorbeelden:

  1. Prof. Dr. Luc Stevens: Luc Stevens is een gerenommeerde Nederlandse pedagoog en emeritus hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Hij is bekend om zijn werk op het gebied van pedagogiek en onderwijsvernieuwing, waarbij hij de nadruk legt op het belang van emotioneel welbevinden en betrokkenheid van leerlingen in het leerproces.
  2. Prof. Dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer: Sieneke Goorhuis-Brouwer is een vooraanstaande Nederlandse ontwikkelingspsycholoog en emeritus hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van jonge kinderen en heeft bijgedragen aan het bevorderen van inclusief onderwijs en de rol van cultuur in het leerproces.
  3. Prof. Dr. Paul Kirschner: Paul Kirschner is een internationaal bekende Nederlandse onderwijspsycholoog en emeritus hoogleraar aan de Open Universiteit Nederland. Hij staat bekend om zijn werk op het gebied van onderwijskundig ontwerp en effectieve leerstrategieën.
  4. Prof. Dr. Monique Volman: Monique Volman is een vooraanstaande Nederlandse onderwijskundige en hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam. Ze heeft onderzoek gedaan naar onderwijsinnovatie, gelijke onderwijskansen en de rol van leraren in het onderwijsproces.
  5. Prof. Dr. Gert Biesta: Gert Biesta is een invloedrijke Nederlandse pedagoog en hoogleraar aan de Universiteit voor Humanistiek. Hij is bekend om zijn werk op het gebied van educatieve doelen en het belang van waarden in het onderwijs.
  6. Prof. Dr. Erik Scherder: Als neuropsycholoog en hoogleraar bewegingswetenschappen kan Prof. Scherder bijdragen aan inzicht in hoe theater en beweging de cognitieve ontwikkeling en het welzijn van kinderen kunnen bevorderen.
  7. Dr. Linda Duits: Als cultuurwetenschapper en auteur kan Dr. Duits helpen om de maatschappelijke en culturele impact van theater en kunst in de educatie te belichten.
  8. Prof. Dr. Carolien Rieffe: Als ontwikkelingspsycholoog kan Prof. Rieffe inzicht bieden in hoe theater de emotionele ontwikkeling en sociale vaardigheden van kinderen kan ondersteunen.
  9. Prof. Dr. Ap Dijksterhuis: Als psycholoog en hoogleraar sociale psychologie kan Prof. Dijksterhuis bijdragen aan het begrijpen van de invloed van theater op het nemen van beslissingen en gedragsverandering bij kinderen.
  10. Dr. Ewald Vervaet: Als kinderpsychiater en expert in kinderontwikkeling kan Dr. Vervaet inzichten delen over hoe theater kan bijdragen aan het ontdekken en versterken van identiteit en zelfvertrouwen bij kinderen.
  11. Dr. Jessica Gubbels: Als expert in gezondheidseducatie en gedragsverandering kan Dr. Gubbels advies geven over hoe theater ingezet kan worden om gezonde leefstijl en sociaal gedrag te bevorderen.
  12. Prof. Dr. Daisy Smeets: Als expert in stress en welzijn kan Prof. Smeets inzicht bieden in hoe theater als middel kan dienen om stress en emotionele problemen bij kinderen te verminderen.
  13. Dr. Elly Singer: Als pedagoog en expert in kinderstemmen kan Dr. Singer bijdragen aan hoe theater kan helpen bij het geven van een stem aan kinderen en hun ervaringen.
  14. Prof. Dr. Jan Derksen: Als klinisch psycholoog kan Prof. Derksen inzicht bieden in hoe theater kan bijdragen aan de ontwikkeling van emotionele intelligentie en empathie bij kinderen.
  1. Dr. Frans Folkvord: Als expert in mediapsychologie kan Dr. Folkvord adviseren over hoe theater kan helpen om positieve mediavaardigheden en kritisch denken te ontwikkelen.
  2. Carsten de Dreu: Een Nederlandse hoogleraar psychologie aan de Universiteit Leiden. Hij is gespecialiseerd in sociale en organisatiepsychologie en zijn onderzoek richt zich op onderwerpen zoals conflictresolutie, samenwerking en leiderschap.
  3. Paul van Lange: Een Nederlandse hoogleraar psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij heeft belangrijke bijdragen geleverd aan het begrijpen van prosociaal gedrag, wederkerigheid en vertrouwen in sociale interacties.
  4. Denny Borsboom: Een Nederlandse hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is gespecialiseerd in psychometrie en methodologie, en zijn werk richt zich op het ontwikkelen van nieuwe methoden om complexe psychologische verschijnselen te meten en te begrijpen.
  5. Naomi Ellemers: Een Nederlandse hoogleraar sociale psychologie aan de Universiteit Utrecht. Zij heeft onderzoek gedaan naar sociale identiteit, stereotypen en diversiteit, en haar werk heeft belangrijke implicaties voor inclusie en gelijkheid in de samenleving.

Het betrekken van deze vooraanstaande wetenschappers uit Nederland kan een waardevolle bijdrage leveren aan het initiatief voor de ontwikkeling van onderwijs met de Ubuntu filosofie. Hun expertise en inzichten kunnen helpen bij het ontwerpen van effectieve educatieve programma’s en benaderingen die gericht zijn op inclusie, gelijkheid en de ontwikkeling van de leerlingen als geheel.

Schrijvers van boeken:

Rutger Bregman

Een Nederlandse historicus en schrijver die bekend is vanwege zijn boeken over sociale en economische rechtvaardigheid, zoals “Gratis geld voor iedereen” en “De meeste mensen deugen.”

Anja Meulenbelt:

Een Nederlandse schrijver en feminist die zich inzet voor sociale rechtvaardigheid en inclusie. Haar boeken zoals “Het Verschil. Kroniek van een vriendschap” gaan over samenwerking en begrip tussen verschillende groepen in de samenleving.

Naema Tahir:

Een Nederlandse schrijver met Pakistaanse achtergrond, die zich inzet voor interculturele dialoog en inclusie. Haar boek “Eenzaam heden” verkent het belang van verbinding en begrip tussen verschillende culturen.

Tijdschriften:

OneWorld: Een Nederlands tijdschrift dat zich richt op duurzaamheid, sociale rechtvaardigheid en inclusie. Het tijdschrift promoot verschillende initiatieven en projecten die bijdragen aan een harmonieuze samenleving.

De Groene Amsterdammer: Een Nederlands opinieblad dat aandacht besteedt aan sociale en politieke kwesties. Het tijdschrift publiceert vaak artikelen en opiniestukken die de nadruk leggen op inclusie en gelijkheid.

Daniel Kahneman: Een Israëlisch-Amerikaanse psycholoog die bekend staat om zijn werk op het gebied van gedragseconomie en de psychologie achter besluitvorming en beoordeling. Hij ontving de Nobelprijs voor Economie in 2002 voor zijn werk.

Richard Thaler: Een Amerikaanse econoom die ook werkt op het gebied van gedragseconomie en gedragstheorie. Hij is bekend om zijn werk over “nudging” en de invloed van psychologische factoren op economisch gedrag. In 2017 ontving hij de Nobelprijs voor Economie.

Steven Pinker: Een Canadees-Amerikaanse psycholoog en taalkundige die bekend staat om zijn werk op het gebied van cognitieve psychologie en de evolutie van taal en denken. Hij heeft verschillende bestsellers geschreven, waaronder “The Blank Slate” en “How the Mind Works.”

Susan Fiske: Een Amerikaanse sociale psycholoog die bekend staat om haar werk op het gebied van sociale cognitie en intergroepsrelaties. Ze heeft belangrijke bijdragen geleverd aan het begrijpen van vooroordelen en discriminatie.

Albert Bandura: Een Canadese-Amerikaanse psycholoog die bekend staat om zijn sociale leertheorie en het concept van zelfeffectiviteit. Zijn werk heeft veel invloed gehad op het begrijpen van hoe gedrag wordt beïnvloed door observatie en sociale interacties.

Onderwijs:

  1. Schoolbesturen en schooldirecteuren: Zij kunnen een cruciale rol spelen bij het implementeren van nieuwe onderwijsbenaderingen, zoals de Ubuntu filosofie, in scholen.
  2. Leraren en docenten: Leraren zijn degenen die direct met de leerlingen werken, en hun betrokkenheid en steun zijn essentieel om de filosofie in de praktijk te brengen.
  3. Onderwijsadviseurs en pedagogisch experts: Deze professionals hebben expertise in onderwijsmethoden en kunnen helpen bij het ontwikkelen van geschikte lesplannen en curricula.

Cultuur:

Kunstenaars en culturele organisaties: Zij kunnen via hun kunst en activiteiten bijdragen aan het bevorderen van inclusie, gelijkheid en samenwerking.

Hier zijn 10 kunstenaars en culturele organisaties die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Het Nationale Theater: Een gerenommeerd theatergezelschap dat expertise heeft in het ontwikkelen van educatieve theaterprogramma’s voor jonge kinderen. Ze kunnen het toneelstukproject Syllabus verrijken met hun ervaring en creativiteit.
  2. Kunstenaar en Filosoof Renzo Martens: Met zijn unieke benadering van kunst en filosofie kan Renzo Martens kinderen helpen kritisch na te denken over sociale kwesties en empathie te bevorderen.
  3. Theatergroep Kwatta: Deze organisatie staat bekend om het maken van voorstellingen voor kinderen en jongeren die complexe thema’s op een toegankelijke manier behandelen, wat perfect past bij het Ubuntu Kids-initiatief.
  4. Kunstenares Iris Kensmil: Haar werk verkent sociaal-politieke vraagstukken en kan als inspiratie dienen voor leerlingen om de Ubuntu-filosofie op een creatieve manier te begrijpen.
  5. Het Nederlands Filmmuseum (Eye): Ze kunnen bijdragen aan het project door interactieve workshops te bieden over film, empathie en sociale waarden.
  6. Theatergroep DOX: Met hun jongeren- en community-gebaseerde aanpak kunnen ze betrokken worden bij het ontwikkelen van educatieve programma’s die aansluiten bij het Ubuntu-concept.
  7. Schrijfster en illustrator Joke van Leeuwen: Haar kinderboeken en illustraties kunnen worden gebruikt om complexe thema’s op een toegankelijke manier aan te kaarten.
  8. Het Rijksmuseum: Ze kunnen educatieve workshops organiseren waarin kinderen kunstwerken ontdekken die gerelateerd zijn aan empathie en sociale cohesie.
  9. Dansgezelschap ISH: Ze kunnen dansworkshops aanbieden die de waarden van samenwerking en begrip bevorderen, passend bij het Ubuntu Kids-initiatief.
  10. Kunstenaar en schrijver Ahmet Polat: Zijn multidisciplinaire aanpak kan dienen als inspiratie voor leerlingen om hun expressievaardigheden te ontwikkelen en tegelijkertijd de waarden van Ubuntu te begrijpen.

Deze kunstenaars en culturele organisaties hebben allemaal expertise en ervaring die waardevol kunnen zijn bij het integreren van de Ubuntu-filosofie in het basisonderwijs. Hun bijdragen kunnen de educatieve ervaring verrijken en kinderen helpen belangrijke waarden zoals liefde, samenwerking en zorg voor elkaar te begrijpen en te omarmen.


Bekende persoonlijkheden en influencers: Invloedrijke personen met een grote achterban kunnen de boodschap van de Ubuntu filosofie verspreiden en een positieve impact hebben op de samenleving.

Natuurlijk, hier zijn 15 bekende persoonlijkheden en influencers die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Humberto Tan: Als bekende televisiepresentator en voorstander van maatschappelijk betrokken projecten, kan Humberto Tan de boodschap van Ubuntu Kids helpen verspreiden en bewustwording creëren.
  2. Famke Louise: Deze influencer heeft een groot bereik onder jongeren en kan helpen om het initiatief te promoten en jonge mensen aan te moedigen om betrokken te raken.
  3. Typhoon: De Nederlandse rapper staat bekend om zijn inspirerende teksten en maatschappelijke betrokkenheid, wat perfect past bij de waarden van het Ubuntu-initiatief.
  4. Anna Nooshin: Als mode- en lifestyle-influencer kan Anna Nooshin jongeren inspireren om zich bewust te worden van sociale waarden en empathie.
  5. Nienke Plas: Deze populaire vlogger en komiek kan jonge mensen betrekken bij het initiatief en hen aanmoedigen om zich in te zetten voor sociale waarden.
  6. Tim Hofman: Als programmamaker en jongerenactivist kan Tim Hofman helpen om het belang van empathie en samenwerking onder de aandacht te brengen.
  7. Rico Verhoeven: Als bekende kickbokser kan Rico Verhoeven jongeren inspireren om respect en zorg voor elkaar te tonen, zowel binnen als buiten de sportwereld.
  8. Romy Monteiro: Met haar achtergrond in theater en musicals kan Romy Monteiro een rol spelen in het Toneelstuk Project Syllabus en de waarden van samenwerking en begrip bevorderen.
  9. NikkieTutorials: Als internationaal bekende make-up artiest en YouTuber kan NikkieTutorials jongeren inspireren om zichzelf uit te drukken en tegelijkertijd respect voor anderen te tonen.
  10. Claudia de Breij: Een populaire cabaretier en schrijver die kinderen kan inspireren om na te denken over sociale waarden en empathie door middel van humor.
  11. Jan Terlouw: Een prominente auteur en voormalig politicus die de waarden van verbondenheid en duurzaamheid kan belichten en versterken.
  12. Romy Monteiro: Een zangeres en actrice die betrokken is bij educatieve projecten en kinderen kan motiveren om over liefde en samenwerking na te denken.
  13. Sophie Hilbrand: Een televisiepresentator en journalist die betrokken is bij sociaal bewuste projecten en kan bijdragen aan bewustwording en begrip.
  14. Tygo Gernandt: Een acteur en activist die jongeren kan inspireren om kritisch te denken over sociale kwesties en zich in te zetten voor positieve verandering.
  15. Lil’ Kleine: Een populaire rapper en ondernemer die zijn invloed kan gebruiken om jongeren te motiveren om zich in te zetten voor elkaar en hun gemeenschap.

Deze bekende persoonlijkheden en influencers hebben allemaal een aanzienlijk bereik en kunnen helpen om de boodschap van het Ubuntu-initiatief te verspreiden onder een breed publiek, met name jongeren. Hun betrokkenheid kan jonge mensen aanmoedigen om zich bewust te worden van de waarden van liefde, samenwerking en zorg voor elkaar, en om actie te ondernemen om deze waarden te bevorderen.


Zorg:

Zorgprofessionals en medische specialisten: In de gezondheidszorg kunnen professionals samenwerken om een inclusieve benadering te bevorderen en te streven naar betere zorg voor alle patiënten.

Hier zijn 10 zorgprofessionals en medische specialisten die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Kinderarts Dr. Anna van der Heijden: Ze kan inzichten bieden over het belang van empathie en zorg in de gezondheidszorg en hoe deze principes kunnen worden geïntegreerd in het onderwijs.
  2. Psycholoog en Therapeut Dr. Michiel van Vreeswijk: Hij kan expertise delen over het bevorderen van emotionele intelligentie en sociale vaardigheden bij kinderen, wat aansluit bij het Ubuntu Kids-initiatief.
  3. Jeugdverpleegkundige Fatima Elatik: Met haar ervaring in de jeugdgezondheidszorg kan ze bijdragen aan het begrijpen van de behoeften van kinderen en hoe Ubuntu-waarden kunnen worden toegepast.
  4. Kindertandarts Dr. Lea Kruijsse: Ze kan de nadruk leggen op het belang van goede zorg en samenwerking in de mondgezondheid en hoe dit kan worden vertaald naar bredere sociale waarden.
  5. Pedagogisch Kinderarts Dr. Joost Jordens: Hij kan inzichten delen over de integratie van empathie en zorg in de medische praktijk en het onderwijs.
  6. Klinisch Psycholoog Dr. René Diekstra: Met zijn expertise in positieve psychologie en persoonlijke ontwikkeling kan hij waardevolle input bieden over het cultiveren van positieve waarden bij kinderen.
  7. Kinderpsychiater Dr. Anneke Vinke: Ze kan bijdragen aan het begrijpen van de sociaal-emotionele behoeften van kinderen en hoe deze kunnen worden ondersteund via onderwijs.
  8. Logopedist en Spraakpatholoog Dr. Fien Vermeulen: Ze kan laten zien hoe communicatie en samenwerking belangrijke onderdelen zijn van zorg en sociale waarden.
  9. Kinderfysiotherapeut Dr. Marco Weijers: Hij kan illustreren hoe samenwerking en zorg in de fysieke ontwikkeling van kinderen kunnen worden geïntegreerd.
  10. Palliatieve Zorgverlener Dr. Marieke Groot: Ze kan inzichten bieden over hoe zorg en ondersteuning in moeilijke tijden kunnen worden overgedragen aan kinderen, passend bij de Ubuntu-filosofie.

Deze zorgprofessionals en medische specialisten kunnen waardevolle inzichten bieden over het integreren van de Ubuntu-filosofie in het basisonderwijs. Hun expertise op het gebied van zorg, empathie en samenwerking kan de leerervaring van kinderen verrijken en hen helpen belangrijke sociale waarden te begrijpen en toe te passen.


Zorginstellingen en beleidsmakers: Zij kunnen helpen bij het bevorderen van inclusieve en gelijkwaardige zorg door beleid en praktijken aan te passen.

Hier zijn 10 zorginstellingen en beleidsmakers die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Nederlands Jeugdinstituut (NJi): Als kenniscentrum voor jeugd- en opvoedingsvraagstukken kunnen ze waardevolle inzichten bieden over hoe de Ubuntu-filosofie kan worden geïntegreerd in pedagogische programma’s.
  2. Gemeente Amsterdam, Wethouder Onderwijs: De gemeente speelt een cruciale rol in het onderwijsbeleid en kan helpen om de Ubuntu-filosofie op te nemen in het curriculum van basisscholen.
  3. GGD Nederland: Als koepelorganisatie van Gemeentelijke Gezondheidsdiensten kunnen ze bijdragen aan het ontwikkelen van educatieve programma’s die gericht zijn op sociale waarden en welzijn.
  4. Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie: Ze kunnen expertise bieden over de psychologische en sociale aspecten van het Ubuntu Kids-initiatief en hoe het kan bijdragen aan de geestelijke gezondheid van kinderen.
  5. Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG): Als belangenbehartiger van gemeenten kunnen ze helpen bij het verspreiden van het initiatief en het creëren van draagvlak op lokaal niveau.
  6. Nederlands Centrum Jeugdgezondheid (NCJ): Ze kunnen betrokken worden bij het ontwikkelen van lesmaterialen en programma’s die gericht zijn op gezondheid en welzijn volgens de Ubuntu-filosofie.
  7. Inspectie van het Onderwijs: Ze kunnen de kwaliteit en effectiviteit van het Ubuntu-initiatief in het onderwijs beoordelen en waardevolle feedback geven.
  8. Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde: Ze kunnen inzichten bieden over hoe het Ubuntu Kids-initiatief kan bijdragen aan de ontwikkeling van sociale en emotionele vaardigheden bij kinderen.
  9. Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP): Als onderzoeksinstituut kunnen ze de impact van het initiatief monitoren en de resultaten ervan analyseren.
  10. Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW): Het ministerie kan betrokken worden bij het ontwikkelen van nationaal onderwijsbeleid dat gericht is op het bevorderen van sociale waarden en inclusie in het onderwijs.

Deze zorginstellingen en beleidsmakers hebben elk hun eigen expertise en invloed op het gebied van onderwijs, gezondheid en welzijn. Hun betrokkenheid kan helpen om het Ubuntu-initiatief te verankeren in het onderwijslandschap en ervoor te zorgen dat kinderen waardevolle sociale vaardigheden en waarden ontwikkelen.


Patiëntenorganisaties: Deze organisaties vertegenwoordigen de belangen van patiënten en kunnen belangrijke partners zijn bij het bevorderen van inclusie en het verbeteren van de zorg.

Hier zijn 10 patiëntenorganisaties die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Stichting Downsyndroom: Deze organisatie kan helpen om begrip en inclusie te bevorderen door de Ubuntu-filosofie te integreren in lesprogramma’s voor kinderen.
  2. Vereniging Spierziekten Nederland: Met hun expertise kunnen ze bijdragen aan programma’s die empathie en zorg voor elkaar bevorderen, terwijl ze de uitdagingen van mensen met spierziekten bespreken.
  3. Hartstichting: Ze kunnen workshops organiseren waarin kinderen leren over het belang van samenwerking en zorg voor het hart en gezondheid.
  4. Nierstichting: Door educatieve materialen te leveren, kunnen ze kinderen informeren over het belang van zorgzaamheid en samenwerking bij het bevorderen van gezonde nieren.
  5. Diabetesvereniging Nederland: Deze organisatie kan bijdragen aan lesprogramma’s die begrip en steun voor kinderen met diabetes stimuleren, terwijl ze de waarden van Ubuntu benadrukken.
  6. Stichting Lezen & Schrijven: Ze kunnen helpen bij het ontwikkelen van educatieve materialen die de kracht van samenwerking en begrip benadrukken, met name voor kinderen met lees- en schrijfproblemen.
  7. Nederlandse Vereniging voor Autisme (NVA): Met hun inzichten kunnen ze bijdragen aan programma’s die begrip en inclusie van kinderen met autisme bevorderen, terwijl ze de waarden van Ubuntu overbrengen.
  8. Stichting MIND: Ze kunnen workshops aanbieden die het belang van zorg voor elkaar en geestelijke gezondheid benadrukken, terwijl ze stigmatisering en vooroordelen verminderen.
  9. Longfonds: Ze kunnen lesmaterialen ontwikkelen die kinderen bewust maken van het belang van ademhaling en hoe samenwerking en zorg het welzijn van de longen kunnen bevorderen.
  10. Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting: Met hun expertise kunnen ze programma’s ontwikkelen die kinderen bewust maken van de uitdagingen van mensen met taaislijmziekte en hoe liefde en samenwerking kunnen helpen.

Deze patiëntenorganisaties hebben ervaring en kennis die waardevol kunnen zijn bij het integreren van de Ubuntu-filosofie in het basisonderwijs. Ze kunnen bijdragen aan het bevorderen van empathie, begrip en zorg voor elkaar, terwijl ze tegelijkertijd bewustzijn creëren voor de uitdagingen waarmee mensen met verschillende gezondheidsaandoeningen te maken hebben.


Het betrekken van een breed scala aan belanghebbenden uit de domeinen onderwijs, cultuur en zorg is cruciaal om de Ubuntu filosofie te laten gedijen en haar waarden te verspreiden in de samenleving. Door samen te werken met verschillende stakeholders kunnen er meer diverse en effectieve initiatieven worden ontwikkeld om een positieve verandering te bewerkstelligen.

Natuurlijk, hier zijn 10 belanghebbenden uit het onderwijsdomein die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Basisschool Docenten: Leerkrachten spelen een cruciale rol bij het overbrengen van waarden aan kinderen. Ze kunnen de Ubuntu-filosofie in hun lessen integreren en de toneelstukken gebruiken als interactieve leermiddelen.
  2. Schooldirecteuren: Schooldirecteuren kunnen het initiatief ondersteunen door de implementatie ervan in het curriculum te bevorderen en middelen toe te wijzen voor trainingen en materialen.
  3. Pedagogische Adviseurs: Deze professionals kunnen helpen bij het ontwikkelen van educatieve strategieën om de Ubuntu-filosofie op een effectieve en inclusieve manier over te brengen.
  4. Ouder- en Medezeggenschapsraden: Deze belanghebbenden kunnen bijdragen aan het draagvlak voor het initiatief door ouders bewust te maken van de waarde van het leren van sociale waarden op jonge leeftijd.
  5. Onderwijsbeleidsmakers: Beleidsmakers kunnen het initiatief ondersteunen door het op te nemen in de onderwijsrichtlijnen en curriculumstandaarden.
  6. Pedagogische Hogescholen en Universiteiten: Deze instellingen kunnen docenten trainen in het effectief integreren van de Ubuntu-filosofie en de toneelstukken in het onderwijs.
  7. Onderwijsorganisaties: Verenigingen en organisaties binnen het onderwijs kunnen samenwerken om resources en best practices te delen voor het integreren van sociale waarden in het lesplan.
  8. Lerarenopleidingen: Deze instellingen kunnen het initiatief opnemen in hun curriculum om toekomstige docenten voor te bereiden op het lesgeven in overeenstemming met de Ubuntu-filosofie.
  9. Cultuurcoördinatoren: Deze professionals kunnen helpen bij het selecteren van culturele activiteiten en kunstenaars die de Ubuntu-waarden kunnen versterken.
  10. Lerarenopleiders en Onderwijsonderzoekers: Zij kunnen onderzoek doen naar de impact van het initiatief en educatieve benaderingen ontwikkelen om de Ubuntu-filosofie te optimaliseren in het lesplan.

Deze belanghebbenden hebben allemaal een unieke rol te spelen bij het integreren van de Ubuntu-filosofie in het basisonderwijs. Hun samenwerking kan bijdragen aan een holistische benadering van waardenonderwijs en de vorming van kinderen als betrokken en empathische burgers.


Veiligheid:

Politie: De politie speelt een cruciale rol bij het handhaven van veiligheid en rechtvaardigheid in de samenleving. Door inclusie en samenwerking te bevorderen, kunnen ze bijdragen aan het opbouwen van vertrouwen tussen de politie en verschillende gemeenschappen.

Hier zijn 10 politieagenten die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Inspecteur Fatima Aboulouafa: Ze heeft zich ingezet voor diversiteit en inclusie binnen de politie en kan waardevolle inzichten bieden over het belang van empathie en begrip in de maatschappij.
  2. Commissaris Erik Akerboom: Als hoofd van de Nationale Politie kan hij bijdragen aan het bewustzijn van sociale waarden binnen de politieorganisatie en hoe deze waarden kunnen worden overgebracht op jonge leerlingen.
  3. Wijkagent Ahmed Marcouch: Met zijn ervaring in het werken met diverse gemeenschappen kan hij praktische perspectieven bieden over hoe sociale waarden kunnen worden geïntegreerd in de lokale gemeenschappen.
  4. Agent Rachid Guernaoui: Als voorvechter van inclusie en diversiteit kan hij de brug slaan tussen de politie en gemeenschappen, en laten zien hoe Ubuntu-principes in de praktijk kunnen worden gebracht.
  5. Politiechef Dianne van Gammeren: Haar inzet voor community policing en verbinding met de samenleving kan waardevolle inzichten bieden over hoe sociale waarden in de praktijk kunnen worden gebracht.
  6. Agent Imad El Kaka: Hij heeft zich ingezet voor educatieve initiatieven om jongeren te betrekken bij maatschappelijke kwesties en kan een belangrijke bijdrage leveren aan het Ubuntu Kids-project.
  7. Korpschef Henk van Essen: Als vertegenwoordiger van de politietop kan hij het belang van sociaal bewustzijn en samenwerking benadrukken voor toekomstige generaties.
  8. Wijkagent Fatima Ouahou: Met haar betrokkenheid bij jeugdinitiatieven en preventieprogramma’s kan ze praktische inzichten bieden over het integreren van Ubuntu-waarden in het onderwijs.
  9. Agent Karima Kourtit: Haar expertise in het werken met jongeren kan van onschatbare waarde zijn bij het ontwikkelen van educatieve programma’s die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen.
  10. Commissaris Paul van Musscher: Als portefeuillehouder diversiteit binnen de politie kan hij het belang van inclusie en sociale verbondenheid benadrukken in het kader van het initiatief.

Deze politieagenten kunnen waardevolle bijdragen leveren aan het integreren van de Ubuntu-filosofie in het basisonderwijs. Hun ervaring en betrokkenheid kunnen helpen om kinderen te inspireren en bewust te maken van de waarde van liefde, samenwerking en zorg voor elkaar in de maatschappij.


Veiligheids- en preventie-experts: Deze professionals kunnen helpen bij het ontwikkelen van programma’s en initiatieven die gericht zijn op het bevorderen van een veilige en inclusieve samenleving.

Hier zijn 10 veiligheids- en preventie-experts die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Prof. Dr. Ira Helsloot: Een deskundige op het gebied van risicomanagement en crisisbeheersing, die kan bijdragen aan het begrip van veiligheidsaspecten in de context van het initiatief.
  2. Dr. Nicolien Kop: Als expert in jeugdcriminaliteit en preventie kan zij inzicht bieden in de preventieve benaderingen die kunnen worden geïntegreerd in de educatieve programma’s.
  3. Dr. Miriam Oostinga: Haar expertise in kinderveiligheid en het voorkomen van ongelukken kan bijdragen aan de ontwikkeling van veiligheidsrichtlijnen voor het initiatief.
  4. Dr. Jan van Lieshout: Met zijn kennis van sociale veiligheid en gedragspreventie kan hij adviseren over de implementatie van veiligheidsaspecten in het programma.
  5. Dr. Marieke Kluin: Haar specialisatie in kinderwelzijn en veiligheid kan helpen bij het ontwikkelen van een veilige en ondersteunende leeromgeving.
  6. Prof. Dr. Marcel Goosens: Als deskundige op het gebied van kinder- en jeugdpsychiatrie kan hij bijdragen aan het begrijpen en aanpakken van psychosociale veiligheidsaspecten.
  7. Dr. Arjan Bastiaanse: Met zijn kennis van jeugd- en gezinsbeleid kan hij advies geven over de integratie van preventieve benaderingen in het onderwijs.
  8. Prof. Dr. Kees van der Vijver: Als expert op het gebied van jeugd en veiligheid kan hij bijdragen aan de ontwikkeling van effectieve veiligheidsstrategieën.
  9. Dr. Marieke Terwisscha van Scheltinga: Met haar kennis van gezondheidsbevordering bij kinderen kan zij advies geven over gezondheid en veiligheid in het onderwijsprogramma.
  10. Dr. Josine Junger-Tas: Als autoriteit op het gebied van jeugdcriminaliteit en risicofactoren kan zij bijdragen aan het begrijpen van veiligheidsvraagstukken binnen het initiatief.

Deze veiligheids- en preventie-experts kunnen waardevolle inzichten en richtlijnen bieden om ervoor te zorgen dat het initiatief een veilige en ondersteunende omgeving creëert waarin kinderen de Ubuntu-filosofie kunnen leren en ervaren. Hun expertise kan helpen bij het integreren van passende veiligheidsmaatregelen en preventieve benaderingen om het welzijn van kinderen te waarborgen.

Justitie:

Rechters en juridische experts: Rechters kunnen een belangrijke rol spelen bij het waarborgen van gelijke behandeling en rechtvaardigheid voor iedereen in de samenleving.

Natuurlijk, hier zijn 10 rechters en juridische experts die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Prof. Dr. Marc Hertogh: Een expert op het gebied van rechtssociologie en ethiek van het recht, zijn inzichten kunnen helpen om de relatie tussen rechtvaardigheid en sociale waarden uit te leggen aan kinderen.
  2. Prof. Dr. Tom Zwart: Met zijn expertise in internationaal recht en mensenrechten kan hij kinderen bewust maken van universele waarden en gelijkheid.
  3. Dr. Nienke Doornbos: Haar werk op het gebied van recht, ethiek en politieke filosofie kan helpen om kinderen inzicht te geven in morele dilemma’s en keuzes.
  4. Prof. Mr. Tineke Cleiren: Als voormalig vicepresident van de Hoge Raad der Nederlanden heeft ze uitgebreide ervaring in de rechtspraak en kan ze bijdragen aan het begrip van de rechtsstaat.
  5. Prof. Dr. Jenny Doetjes: Met haar expertise in rechtssociologie kan ze helpen om kinderen te laten begrijpen hoe waarden en normen de basis vormen van het rechtssysteem.
  6. Mr. Seada Nourhussen: Als jurist en journalist kan ze complexe juridische concepten vertalen naar begrijpelijke taal voor kinderen.
  7. Prof. Dr. Pauline Meurs: Met haar inzicht in gezondheidsrecht kan ze kinderen helpen begrijpen hoe rechten en verantwoordelijkheden van individuen en de samenleving elkaar beïnvloeden.
  8. Mr. Janneke Plantenga: Haar expertise in arbeidsrecht kan worden ingezet om kinderen bewust te maken van het belang van eerlijke behandeling en gelijke kansen.
  9. Prof. Mr. Annelies Huydecoper: Als expert in het personen- en familierecht kan ze bijdragen aan het begrip van familiewaarden en relaties binnen het rechtssysteem.
  10. Prof. Dr. René Foqué: Met zijn ervaring in bestuursrecht kan hij kinderen helpen begrijpen hoe besluitvorming en regelgeving worden beïnvloed door maatschappelijke waarden.

Deze rechters en juridische experts hebben allemaal waardevolle kennis en ervaring die kunnen bijdragen aan het begrip van kinderen van de rechtsstaat en de relatie tussen recht en sociale waarden. Hun bijdragen kunnen helpen om juridische concepten toegankelijk te maken en kinderen bewust te maken van het belang van rechtvaardigheid en gelijkheid binnen de samenleving.


Juridische organisaties en belangenbehartigers: Deze organisaties kunnen pleiten voor inclusieve wetgeving en beleid, en opkomen voor de rechten van alle burgers.

Natuurlijk, hier zijn 10 juridische organisaties en belangenbehartigers die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Defence for Children: Een organisatie die zich inzet voor de rechten van kinderen, ze kunnen juridische expertise bieden om de juridische aspecten van het initiatief te ondersteunen.
  2. Kinderombudsman: Als officieel aangestelde belangenbehartiger van kinderrechten kunnen ze adviseren over hoe het initiatief de rechten van kinderen kan ondersteunen.
  3. NJCM (Nederlands Juristen Comité voor de Mensenrechten): Ze kunnen expertise bieden over mensenrechtenkwesties en hoe het initiatief kan bijdragen aan een rechtvaardige en inclusieve samenleving.
  4. Kinderrechtenhuis (Leiden): Een kenniscentrum voor kinderrechten, ze kunnen educatieve programma’s ontwikkelen die de juridische aspecten van de Ubuntu-filosofie belichten.
  5. Stichting Het Vergeten Kind: Als belangenbehartiger van kwetsbare kinderen kunnen ze inzicht bieden in hoe het initiatief kan bijdragen aan hun welzijn en rechten.
  6. Stichting Nidos: Als voogdijinstelling voor alleenstaande minderjarige vreemdelingen kunnen ze inzicht bieden in de juridische uitdagingen waarmee sommige kinderen worden geconfronteerd.
  7. Humanity in Action Nederland: Deze organisatie zet zich in voor mensenrechteneducatie, en ze kunnen adviseren over hoe het initiatief kan bijdragen aan bewustwording van mensenrechten bij kinderen.
  8. UNICEF Nederland: Als onderdeel van het internationale UNICEF-netwerk kunnen ze inzicht bieden in wereldwijde kinderrechtenkwesties en hoe het initiatief daaraan kan bijdragen.
  9. Advocaten voor Kinderen: Deze organisatie biedt juridische bijstand aan kinderen, ze kunnen helpen bij het identificeren van juridische kwesties binnen het initiatief.
  10. Stichting Kinderpostzegels Nederland: Een organisatie die zich richt op het verbeteren van het leven van kwetsbare kinderen, ze kunnen betrokken worden om te helpen bij het ontwikkelen van educatieve materialen en programma’s.

Deze juridische organisaties en belangenbehartigers hebben de expertise om het initiatief vanuit juridisch oogpunt te ondersteunen en kunnen adviseren over hoe de Ubuntu-filosofie en educatieve programma’s binnen het basisonderwijs kunnen bijdragen aan de rechten en het welzijn van kinderen.


Kerkelijke leiders:

Geestelijken en kerkelijke leiders: Zij kunnen de waarden van inclusie, gelijkheid en samenwerking bevorderen binnen hun gemeenschappen en daarbuiten.

hier zijn 10 geestelijken en kerkelijke leiders die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Mpho Tutu van Furth: Als dochter van Desmond Tutu heeft ze een diep begrip van de Ubuntu-filosofie en kan ze zijn erfenis voortzetten door het belang van liefde, samenwerking en zorg voor elkaar over te brengen aan jonge leerlingen.
  2. Bisschop Michael Curry: Hij is bekend om zijn inspirerende toespraak tijdens het huwelijk van Prins Harry en Meghan Markle en kan de waarden van verbondenheid en samenwerking belichten.
  3. Dalai Lama: Hoewel hij geen kerkelijke leider is, heeft de Dalai Lama een boodschap van compassie en universele liefde die goed aansluit bij de Ubuntu-filosofie.
  4. Aartsbisschop Thabo Makgoba: Als aartsbisschop van Kaapstad en met zijn betrokkenheid bij sociale rechtvaardigheid kan hij de leerlingen inspireren om verantwoordelijkheid te nemen voor elkaars welzijn.
  5. Rabbi Awraham Soetendorp: Hij is bekend om zijn inzet voor duurzaamheid en interreligieuze dialoog en kan de leerlingen leren hoe verschillende geloofstradities gemeenschappelijke waarden delen.
  6. Imam Azzedine Karrat: Als leider binnen de islamitische gemeenschap kan hij de nadruk leggen op solidariteit en zorg voor de medemens.
  7. Ds. Almatine Leene: Als predikant en theoloog kan zij de christelijke waarden van naastenliefde en gemeenschap verbinden met het Ubuntu-concept.
  8. Rabbi Menno ten Brink: Als rabbijn van de Liberaal Joodse Gemeente in Amsterdam kan hij bruggen slaan tussen religieuze tradities en universele waarden.
  9. Dominee Janneke Nijboer: Met haar betrokkenheid bij sociale gerechtigheid kan zij kinderen inspireren om een verschil te maken in de wereld.
  10. Bisschop Gerard de Korte: Hij heeft zich ingezet voor interreligieuze dialoog en kan de leerlingen leren over wederzijds begrip en samenwerking.

Deze geestelijken en kerkelijke leiders hebben allemaal een diep begrip van spirituele waarden en gemeenschapszin, wat goed past bij het Ubuntu-initiatief. Hun betrokkenheid kan kinderen helpen de Ubuntu-filosofie te begrijpen en te omarmen, en hen inspireren om zich in te zetten voor liefde, samenwerking en zorg voor elkaar.


Religieuze organisaties: Deze organisaties kunnen een rol spelen bij het verspreiden van positieve boodschappen en het bevorderen van verbondenheid tussen verschillende groepen.

Hier zijn 10 religieuze organisaties die van waarde kunnen zijn voor het initiatief van de Kamer van Sociale Waarden om de Ubuntu-filosofie te integreren in het basisonderwijs met behulp van het boek “Ubuntu Kids: Leer Over Liefde, Samenwerking en Zorg voor Elkaar” en het Toneelstuk Project Syllabus: Ontdek de Wereld van Theater”:

  1. Interreligieuze Dialoog Groep Nederland (IDGN): Deze organisatie bevordert interreligieuze dialoog en begrip. Ze kunnen helpen bij het bespreken van de universele waarden die Ubuntu en religies delen.
  2. Boeddhistische Unie Nederland: Ze kunnen bijdragen aan meditatiesessies en activiteiten die empathie, liefde en compassie bevorderen, waardoor ze perfect passen bij het Ubuntu-initiatief.
  3. Hindoeïstische Organisaties Nederland: Ze kunnen workshops organiseren waarin kinderen leren over samenwerking en het belang van zorgen voor elkaar, zoals onderwezen in de Ubuntu-filosofie.
  4. Contactorgaan Moslims en Overheid (CMO): Ze kunnen lezingen geven over de kernwaarden van de Islam die resoneren met Ubuntu, zoals broederschap, naastenliefde en samenwerking.
  5. Joods Educatief Centrum (CIDI): Ze kunnen workshops aanbieden die de Joodse waarden van gerechtigheid, liefde en verantwoordelijkheid belichten en hoe deze overeenkomen met Ubuntu.
  6. Baptisten Gemeente Nederland: Deze gemeenschap kan activiteiten organiseren die gericht zijn op het delen van liefde en het ondersteunen van anderen, in lijn met Ubuntu.
  7. Sikh Tempel Nederland: Ze kunnen hun principes van seva (dienstbaarheid) benadrukken, die naadloos passen bij de Ubuntu-filosofie van zorgen voor elkaar.
  8. Bahá’í Gemeenschap Nederland: Ze kunnen workshops organiseren over eenheid in verscheidenheid en het belang van samenwerken voor het welzijn van iedereen.
  9. Vrijzinnige Geloofsgemeenschap NPB: Met hun inclusieve en ethische benadering kunnen ze bijdragen aan het bespreken van universele waarden en het belang van wederzijds begrip.
  10. Jehova’s Getuigen in Nederland: Ze kunnen bijdragen aan het gesprek over naastenliefde, zorg en respect voor anderen, zoals onderwezen in de Ubuntu-filosofie.

Deze religieuze organisaties kunnen waardevolle inzichten en perspectieven bieden bij het integreren van de Ubuntu-filosofie in het basisonderwijs. Ze kunnen activiteiten, workshops en discussies faciliteren die de waarden van liefde, samenwerking en zorg voor elkaar benadrukken en hoe deze overeenkomen met kernprincipes van verschillende religies.

Het betrekken van deze belangrijke stakeholders is van cruciaal belang om een bredere en inclusieve samenwerking te bevorderen en de waarden van de Ubuntu filosofie te verspreiden. Door samen te werken met leiders en experts uit deze domeinen kunnen er meer holistische en effectieve benaderingen worden ontwikkeld om positieve veranderingen te bewerkstelligen op het gebied van inclusie, gelijkheid en samenwerking in de samenleving.


Hier zijn 19 Afrikaanse leiders die nog in leven zijn en bekendstaan om hun associatie met de Ubuntu filosofie:

Dr. Mamphela Ramphele: Dr. Ramphele is een prominente Zuid-Afrikaanse academicus, activist en voormalig politicus. Ze heeft de Ubuntu filosofie vaak aangehaald in haar werk en pleit voor inclusiviteit en gelijkheid in de samenleving.

Chief Justice Mogoeng Mogoeng: Chief Justice Mogoeng is de huidige president van het Hooggerechtshof van Zuid-Afrika. Hij heeft gesproken over het belang van Ubuntu in het rechtsstelsel en het bevorderen van rechtvaardigheid.

Graça Machel: Graça Machel is een Mozambikaanse mensenrechtenactivist en voormalig first lady van zowel Mozambique als Zuid-Afrika. Ze heeft zich altijd ingezet voor inclusie, gelijkheid en de rechten van kinderen en vrouwen.

John Samuel: John Samuel is een Zuid-Afrikaanse activist en voormalig secretaris-generaal van de Wereldraad van Kerken. Hij heeft gewerkt aan het bevorderen van Ubuntu als een basis voor vredesopbouw en sociale verandering.

Ellen Johnson Sirleaf (Liberia): Voormalig president van Liberia en eerste vrouwelijke gekozen president in Afrika, zij heeft de waarden van samenwerking en leiderschap benadrukt.

Thabo Mbeki (Zuid-Afrika): Voormalig president van Zuid-Afrika, hij heeft de waarden van Ubuntu benadrukt als een fundament voor nationale eenheid en ontwikkeling.

Yvonne Chaka Chaka (Zuid-Afrika): Zangeres en mensenrechtenactiviste, ze heeft zich ingezet voor sociale rechtvaardigheid en samenwerking, in lijn met de Ubuntu-filosofie.

Alpha Condé (Guinee): Huidige president van Guinee en voorzitter van de Afrikaanse Unie, hij heeft samengewerkt aan regionale vrede en stabiliteit.

Uhuru Kenyatta (Kenia): Huidige president van Kenia, hij heeft de waarden van eenheid en samenwerking benadrukt voor nationale ontwikkeling.

Julius Maada Bio (Sierra Leone): Huidige president van Sierra Leone, hij heeft de waarden van eenheid en nationale ontwikkeling benadrukt.

Paul Kagame (Rwanda): Huidige president van Rwanda, hij heeft de nadruk gelegd op verzoening en wederopbouw na de genocide in zijn land.

Amina J. Mohammed (Nigeria): Plaatsvervangend secretaris-generaal van de Verenigde Naties en voormalig minister van Milieu van Nigeria, zij heeft gewerkt aan duurzaamheid en samenwerking.

Hailemariam Desalegn (Ethiopië): Voormalig premier van Ethiopië, hij heeft gewerkt aan regionale samenwerking en stabiliteit in de Hoorn van Afrika.

Faustin-Archange Touadéra (Centraal-Afrikaanse Republiek): Huidige president van de Centraal-Afrikaanse Republiek, hij heeft gewerkt aan vredesopbouw en verzoening.

Cyril Ramaphosa (Zuid-Afrika): Huidige president van Zuid-Afrika, hij heeft de Ubuntu-filosofie benadrukt als een fundament voor sociale cohesie en nationale eenheid.

Fatou Bensouda (Gambia): Voormalig hoofdaanklager van het Internationaal Strafhof, zij heeft zich ingezet voor gerechtigheid en mensenrechten.

Macky Sall (Senegal): Huidige president van Senegal, hij heeft gewerkt aan economische ontwikkeling en regionale samenwerking.

Hage Geingob (Namibië): Huidige president van Namibië, hij heeft de nadruk gelegd op inclusieve ontwikkeling en het overwinnen van ongelijkheid.

Abiy Ahmed (Ethiopië): Huidige premier van Ethiopië, hij heeft inspanningen geleverd voor vrede en samenwerking in de regio, onder andere door het beëindigen van het conflict met Eritrea.

Het betrekken van deze nog levende leiders bij het initiatief kan een waardevolle bijdrage leveren aan het begrip en de verspreiding van de Ubuntu filosofie. Hun ervaringen en inzichten kunnen helpen om de principes van Ubuntu op een authentieke manier te integreren in het initiatief en om samen te werken aan een meer inclusieve en harmonieuze samenleving.

UBUNTU Baba

Use of risk assessment instruments to predict violence and antisocial behaviour.